Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ekologická daň se zvýší, platit se bude i za mladší ojetiny

  3:01aktualizováno  3:01
Takzvaná ekologická daň, která se platí za převod starších vozů, se zřejmě zvýší. Počítá s tím plán ministerstva životního prostředí, podle něhož se místo současných tří tisíc bude platit pět a poplatky se zavedou i za novější auta. Do státní kasy to přinese asi 200 milionů navíc.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Současný třítisícový poplatek za přepis automobilu s emisní normou EURO 2 (většina aut vyrobených mezi roky 1996 a 2000) se má v budoucnu zvednout na pět tisíc. A platit se začne i za novější auta. Tři tisícovky bude podle návrhu stát přepis zhruba sedm či osm let starého vozu.

"Zpoplatnění by se od roku 2014 týkalo vozidel vyrobených zhruba do roku 2006. Změna pouze reflektuje přirozený vývoj," vysvětluje to mluvčí ministerstva životního prostředí Michaela Jendeková. Ve skutečnosti však bude zdražování rychlejší.

Zvýšení poplatku však působí přinejmenším zvláštně, protože poslanci už teď řeší problém, jak vybrané peníze využít. Smějí jít jen na likvidaci autovraků, za což stát ročně utratí kolem 30 milionů korun. Na poplatcích však už teď vybere kolem 600 milionů a na konci letošního roku bude mít na autovrakovém účtu přebytek 1,5 miliardy korun. To je v době úspor a razantních škrtů překvapivé číslo.

Ve Sněmovně už je proto návrh změny zákona, podle kterého by bylo možné peníze použít i na jiné účely. "Z účtu se však budou financovat jen projekty na ochranu životního prostředí. A dál půjdou přednostně na likvidaci autovraků," říká náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč.

Ministr Tomáš Chalupa (ODS) to říká na rovinu. "Ta změna se dělá proto, aby bylo čím zalepit osmimiliardovou sekyru v programu Zelená úsporám," přiznává s tím, že cílem je také omlazení vozového parku. V Česku by podle něj bylo potřeba vyměnit za mladší asi dva miliony aut.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.