Ekologické značky na výrobcích: cenné informace, nebo matení zákazníka?

- Je známá věc, že český spotřebitel se rozhodne pro ekologický výrobek, jen když ho nestojí víc než běžný. Kdo by však přece jen na trhu hledal produkty, jež jsou šetrnější k životnímu prostředí, nemá to jednoduché. Někteří výrobci skutečně vyrábějí ekologičtěji, mnoho jiných se však snaží do ekologického hávu odít výrobky naprosto běžné. Najdou se i tací, kteří neznají význam symbolů, jež používají. Ve společnosti značek, které se ekologicky jen tváří, pak snadno zaniknou ty pravé, které si skutečně zaslouží pozornost zákazníka. Výsledek: spotřebitel není schopen oddělit zrno od plev a přestane na značení dbát.

Pro ekologická tvrzení na obalech neexistují žádná závazná pravidla. Výrobci si proto mohou na své výrobky dávat, co sami považují za důležité.
První lží, kterou výrobci klamou spotřebitele, je podle ekologů už samo tvrzení, že "výrobek nepoškozuje životní prostředí". Každý výrobek škodí životnímu prostředí, některý však méně než ostatní.
Klamem je i tvrzení, že výrobek nebo obal je recyklovatelný. Často se objevuje na výrobcích, které jsou jen těžko recyklovatelné a většinou končí v domovním odpadu.
Některé značky zase pouze upozorňují na to, že výrobce dodržuje zákony. Patří mezi ně například různé symboly na aerosolových nádobách zdůrazňující, že výrobce nepoužívá freony. Jenže ty se nesmějí používat už od roku 1991. I bez freonů jsou však spreje pravým opakem výrobku šetrného k životnímu prostředí. Jejich obaly velmi zatěžují odpad a jsou těžko recyklovatelné.
Používat na tuzemských výrobcích zahraniční značky znamená chlubit se cizím peřím. Například známý zelený puntík, který se vyskytuje na řadě tuzemských výrobků, je mnohými chápán jako symbol pro větší šetrnost výrobku k životnímu prostředí. Přitom logo se dvěma zelenými šipkami neznamená nic jiného, než že výrobce je ve své zemi zapojen do systému likvidace odpadu.
Rádoby ekologických značek a tvrzení je nespočet, ale skutečných ekologických známek, které jsou uznávány i v mezinárodním měřítku, je jen několik. Každý stát má většinou jen jednu oficiálně uznávanou značku, která je udělována na základě národních nebo evropských programů. Taková značka pak garantuje, že výrobek během celého svého životního cyklu - od výběru surovin přes výrobu, distribuci, používání i likvidaci - je k životnímu prostředí šetrnější.
Mezi uznávané ekoznačky patří například německý Modrý anděl (č.1), nestarší ekologická značka udělovaná od roku 1978, nebo Bílá labuť (obr. č. 2), společná značka skandinávských zemí, či Evropský symbol květiny zavedený Evropskou komisí v roce 1992 (obr č. 3).
U nás je to značka Ekologicky šetrný výrobek (obr. 4), udělovaná na základě směrnic Agentury pro ekologicky šetrné výrobky při ministerstvu životního prostředí.
Všechny tyto značky mají pro spotřebitele kromě ekologické informace ještě další signál: výrobek je svými funkčními vlastnostmi plně srovnatelný s konkurenčními výrobky a byl vyroben v souladu se všemi platnými zákony a předpisy. Tedy že "ekologičnosti" nebylo dosaženo na úkor kvality. "Naše značka spotřebiteli zaručuje nejen to, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí, ale zároveň mu dává jistotu, že je i kvalitní," říká Immo Bellman z ministerstva životního prostředí.
Přesto jen málo výrobců usiluje o získání této značky. Ministerstvu životního prostředí vytýkají nedostatečnou propagaci programu a namítají, že udělování značky je dlouhý, složitý a velmi drahý proces, který se jim nevyplatí. Sami dávají přednost dobrovolnému značení produktů. "Nechceme, aby o udělení nebo neudělení značky rozhodoval nějaký úředník na ministerstvu," říká Ladislav Červenka z firmy Unilever. "Mělo by jít o partnerství mezi průmyslem, státem a spotřebiteli."

Názor TEST DNES:
I pro ekologická tvrzení by měla existovat jasná pravidla, která by přesně vymezovala, jaká tvrzení se nesmějí používat. Podobně jako je tomu v zákonu o potravinách. Nepravdivé tvrzení by mělo být posuzováno jako klamání spotřebitele.
Na druhé straně by se měl mechanismus pro udělování ekoznačky zjednodušit natolik, aby výrobci nemuseli zvažovat, zda se jim značka vůbec finančně vyplatí.

Zelený puntík není žádné ekologické logo
Nejznámějším "zeleným" logem, které však ve skutečnosti žádnou ekoznačkou není, je puntík se dvěma zelenými stylizovanými šipkami. Der Grüne Punkt bývá především na obalech výrobků ze zahraničí. Ani tam však nesouvisí s ekologickou kvalitou výrobku ani obalu, a nemá tedy přímý vliv na životní prostředí. Znamená pouze, že se výrobce ve své zemi finančně podílí na likvidaci odpadu z obalů.
"Spotřebitelům v Německu a v některých státech Evropské unie symbol říká, že obal mohou vrátit tam, kde výrobek koupili, a prodejce zaručuje, že bude likvidován," vysvětluje Petr Saifríd z Agentury pro ekologicky šetrné výrobky. "Na českém trhu však nemá tato značka žádný význam, nikoho neoslovuje, protože u nás nikdo do takového systému zapojen není."
Přesto se zelený bod objevuje i na obalech výrobků ryze domácí produkce. O tom, jakou informaci má značka přinést zákazníkovi, často nevědí ani ti, kteří ji používají. "Snad to znamená ekologický obal. Nevím přesně, obaly pro nás dělal obchodní zástupce," říká Milan Novák, majitel firmy Nominal z Velkého Meziříčí, jejíž výrobky jsou tímto symbolem označeny. Ani obchodní zástupce však nedokáže jeho význam vysvětlit: "Značku jsme viděli na jiných obalech, tak jsme si ji tam taky dali. V tiskárně nám řekli, že tisknou na ekologické obaly nebo že tiskařská technika je šetrná k životnímu prostředí, to už si přesně nepamatuju, je to už několik let," říká Peter Freiwald, který pro firmu Nominal obaly před lety připravoval. "Nebyl v tom však vůbec žádný jiný úmysl."

Žádný sprej není ekologický
Na čtyřech různých výrobcích ve spreji jsou čtyři různé symboly, které mají spotřebiteli sdělit totéž: Neobsahuje freony, neohrožuje tedy ozonovou vrstvu. Spreje, které tuto značku nemají, však nejsou o nic méně "ekologické". Freony se totiž jako hnací plyn v aerosolových nádobách nepoužívají už od roku 1991. Nahrazeny byly buď směsí propanu a butanu, samotným butanem nebo stlačeným vzduchem. Tyto plyny životní prostředí neohrožují, propan a butan jsou však hořlaviny, a mohou tedy ohrozit spotřebitele. Proto také musí být povinně označeny symbolem plamínku upozorňujícím na to, že obsah je hořlavý.
Spreje, ať už jsou naplněny jakoukoliv látkou, rozhodně nepatří mezi ekologické výrobky. Objem obalu je v poměru k obsahu vysoký, prázdné obaly představují právě kvůli riziku exploze nebezpečný odpad a dají se jen obtížně recyklovat.
Kdo se chce chovat ekologicky, měl by se aerosolům pokud možno vyhnout a dávat přednost výrobkům v jiných obalech. Možností je dost: parfémy a toaletní vody v ručním rozprašovači na stlačený vzduch, pěny na holení v tubě, deodoranty ve formě roll-on nebo tyčinky, nátěrové hmoty v nádobě. Místo hotové šlehačky ve spreji kupovat tekutou smetanu, která se musí ušlehat.

Význam některých značek znají jen výrobci
Stromeček v kolečku nebo nápis "ekologický výrobek" ve školních sešitech v podstatě znamenají totéž: že výrobek je minimálně ze 70 % vyroben z recyklovaného papíru, a může být proto zdaněn pětiprocentní sazbou, zatímco výrobky z bezdřevého papíru mají daň z přidané hodnoty 22 %. Pro zákazníka je to cenná informace - výrobek je levnější. To však ještě neznamená, že je šetrnější k životnímu prostředí.
"Snažíme se, aby naše podniky usilovaly o značku Ekologicky šetrný výrobek, protože ta jediná má opravdu mezinárodní význam," říká Miloš Lešikar, tiskový mluvčí Svazu průmyslu papíru a celulózy. "Všechny ostatní značky většinou říkají jen to, že výrobek obsahuje recyklované suroviny, ale ne že obstál v poměrně složitém auditu, aby značku získal. Výrobek může být třeba stoprocentně ze sběrového papíru, přesto nemusí být ekologický, záleží i na tom, jaké použije lepidlo a barvy."

Kdo chce nakupovat ekologicky, měl by se řídit několika zásadami:
- pokud existují, kupovat náhradní náplně čisticích prostředků
- dávat přednost koncentrovaným výrobkům (prostředky na mytí nádobí, které se ředí vodou; kompaktní prací prášky)
- kupovat co možná největší balení
- dodržovat doporučené dávkování
- pokud je možné vybrat si, dát přednost prostředkům vyrobeným na základě rostlinných složek před ropnými produkty
- vyhýbat se výrobkům ve sprejích, dávat přednost náhradním řešením (rozprašovače na stlačený vzduch, deodoranty ve formě roll-on nebo tyčinky, laky v plechovce, smetana ke šlehání)
- vyhnout se lahvím z PVC

Mezinárodně uznávaná značka

Jedna z uznávaných ekologických značek.

Tato značka je mezinárodně rovněž uznávaná.

Zelený bod se objevuje i na českých výrobcích, ačkoli tam nepatří.

I tato česká známka je ve světě uznávána.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...