Kofola postavila podnik na nohy - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kofola postavila podnik na nohy

  17:55
Do konce 80. let pracoval Kostas Samaras v zemědělství: dělal agronoma, zootechnika, projektoval meliorace. Krátce po listopadovém převratu viděl v televizi jakousi reportáž o Václavu Havlovi. Čerstvě zvolený prezident v ní vysvětloval, jak socialistické zemědělství zdevastovalo krajinu a že je třeba přístup k přírodě změnit.

"S melioracemi je konec," usoudil Kostas Samaras. A pustil se do obchodování.

Dnes třiašedesátiletý rodák z malé řecké vesnice musel svou zemi opustit ještě jako malý chlapec, když v ní vypukla občanská válka. Vyrůstal v dětských domovech v Československu.

V Řecku však žijí příbuzní, zůstaly tam jeho kořeny. A tak novou kariéru začal dovozem řecké zeleniny. Aby sehnal peníze na zboží, musel dát do zástavy chalupu, zahrádku, garáž.

Na prvním kamionu prodělal desítky tisíc korun. Přesto se nevzdal. Dnes je Kostas Samaras spolumajitelem největší čistě české firmy na výrobu nealkoholických nápojů.

K TÉMATU ČTĚTE:
Bublinky Kofoly znovu stoupají vzhůru
profil a historie značky Kofola
V prodeji limonád na českém trhu ho předstihují jen nadnárodní giganty Coca-Cola a Pepsi-Cola.

Rodinná společnost Kofola (původně se jmenovala Santa Nápoje), kterou Samaras založil a dnes ji vlastní spolu se synem, zetěm a dalšími dvěma manažery, už letos prodala zboží za víc než miliardu korun.

Kofola se rozlila i k sousedům
Kromě hlavního závodu na výrobu džusů, sirupů a limonád v Krnově má Kofola továrnu na Slovensku a obchodní zastoupení v Polsku. Zaměstnává celkem přes šest stovek lidí. Vydělává, investuje a pořád roste.

"Kam až? To přesně nevíme. Zatím je naším cílem stát se významným hráčem na středoevropském trhu s nealkoholickými nápoji," říká Jannis Samaras, dvaatřicetiletý Kostasův syn.

Ten v 90. letech zběhl ze studií, aby pomohl otci s rozjezdem firmy. Dnes je v ní generálním ředitelem. Obchody s ovocem a zeleninou Samarasům zpočátku nešly.

"Pak jsme začali dovážet citronový koncentrát, to přineslo první úspěch," vypráví Jannis Samaras.

V pronajatých prostorách v opavském cukrovaru a s několika prvními zaměstnanci začali řečtí obchodníci výrobu: stáčeli citronový sirup do vlastních obalů.

Pomohla sodovkárna
V roce 1993 koupili v Krnově malou sodovkárnu olomouckého podniku Nealko a rozjeli výrobu sirupů, později džusů a limonád. Až v polovině 90. let se jejich obrat z výroby začal blížit obratu z importu zboží.

"Těžce jsme se učili," líčí Jannis Samaras. "Když jsme se tehdy potkávali s lidmi z ostatních podniků firmy Nealko, byli jsme jediní začátečníci mezi profíky, kteří v oboru dělali celý život."

Přesto právě jejich firma šla nahoru. Až po roce 1995 rodina Samarasových přestala s obchodem a soustředila se už jen na výrobu nápojů, kterou přestěhovala do větších prostor po zavřené krnovské textilce.

"Dopředu nás posouvaly inovace - jako první z tuzemských výrobců jsme přišli se sirupy balenými v plastu, s limonádami plněnými do třetinkových lahví. Konkurence nás začala kopírovat," říká.

V nové továrně firma Santa Nápoje nevyráběla ještě ani rok, když přišla do Krnova stoletá voda.

"Zatopila nás do půl druhého metru. Ani pamětníci tu takové záplavy nepamatovali," dodává.

Sázka na Kofolu
Santa čelila několikaměsíčnímu výpadku tržeb. "Tehdy nám asi bylo nejhůř. Ale šlo to zvládnout," vzpomíná Samaras. Zlomovým momentem ve vývoji krnovské firmy byla sázka na značku Kofola.

Stejnojmennou limonádu u nás dělali různí výrobci od poloviny 60. let. Po roce 1989 na nějakou dobu zmizela z trhu. Recepturu a práva vlastnila opavská farmaceutická firma Ivax, která propůjčila licenci firmě Santa Nápoje.

"Spojili jsme se spíš náhodou. Ivax hledal výrobce, my značku. A všichni jsme byli z Opavy," říká Jannis Samaras.

Když Santa s kofolou začínala, měla limonáda sotva tříprocentní podíl na českém trhu sycených nápojů. Během dvou let se v maloobchodním prodeji vyšplhala na šestnáctiprocentní podíl mezi kolovými limonádami.

Ještě lepší pozici má na Slovensku. Santa nakonec loni recepturu na kofolu i známku od Ivaxu koupila. Přišlo ji to na 215 milionů korun, další peníze stála reklama.

"Vyplatilo se to," říká Samaras. Kofola v povědomí lidí předstihla do té doby nejznámější značku Santy, Jupí. Loni po svém nejúspěšnějším výrobku Samarasovi přejmenovali celou firmu.

Podobný tah jako s kofolou zopakovali pak ještě jednou, když koupili jinou kdysi známou, ale pozapomenutou limonádovou značku Top&Topic.

"Dnes nám prodej topiku dělá ročně na tržbách více než sto milionů korun," říká Samaras.

Získat si úctu konkurentů
Strategii Kofoly respektují i její konkurenti. "Kofola jde dobrou cestou, investice do kvalitního výrobku silné značky se vyplácí," prohlásil Valdemar Walach, šéf třinecké firmy Walmark, kterou před časem Kofola vytlačila z pozice třetí nejsilnější limonádové firmy u nás.

Kofola nyní zahájila expanzi na polský trh, uvažuje o dalších teritoriích.

"Někdy přemýšlím nad tím, proč se nám dosud dařilo. Abych porozuměl tomu, v čem to je, aby nám to fungovalo dál. Trochu mě děsí, že si to sám nedokážu vysvětlit přesně," říká Jannis Samaras.

Dva dílčí důvody jsou mu však jasné. "Firmu vedou lidé, kterým nejde jenom o peníze. Baví nás to, máme k práci podobný vztah jako sportovci ke sportu. A zadruhé, vedení Kofoly je od začátku stejné. I když se občas pohádáme, držíme pohromadě a umíme se domluvit," říká Jannis Samaras.

Autoři:
Rozstřel: Jaroslava Rezlerová - include | (1:33) | video: iDNES.tv

Odbory jsou bezzubé, proto mají Češi nižší mzdy než na Západě, říká expertka

Nejčtenější

Lidé ukazují, jakou mají moc. Bojkot USA se jako lavina šíří po celém světě

Od Kanady přes Skandinávii až po Velkou Británii a další země se postupně šíří rostoucí mezinárodní hnutí za bojkot USA. Spotřebitelé se obracejí proti americkému zboží v reakci na kontroverzní kroky...

Kanadu tížila Trumpova obří cla jen hodiny. Než Ontario zastavilo zdražení elektřiny

Americký prezident Donald Trump zrušil vyšší cla na kanadské zboží, která dnes vyšponoval na padesát procent. Učinil tak po ústupku kanadské provincie Ontario, které pozastavilo přirážku na elektřinu...

Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard

Premium

Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně desátý největší pivovar v Česku. Daří se mu, meziročně měl rekordní výstav. Jenže Bernard se zároveň...

Z boomu do recese za pouhých dvacet dnů. Trumpova politika otřásá Amerikou

Ještě před dvaceti dny americký akciový trh rostl a s ním i celá tamní ekonomika. Odborníci o hospodářské recesi ani neuvažovali a podniky i investoři měli obrovskou důvěru v časy budoucí. Od té doby...

Máš v sobě Food Hackera? Na FAPPZ zjistíš víc naživo

{LABEL}

Poznej svět živé vědy a najdi svoji cestu. Den otevřených dveří.

Novinka z Lidlu slibuje revoluci v přípravě svačin. Šunka má tvar přímo do rohlíku

Už žádné krájení, žádné překrajování plátků, šunku stačí vložit do rohlíku a je hotovo. Přesně to slibuje nový masný výrobek, který na českém trhu nabízí řetězec Lidl. Šunka na rohlík prodávaná pod...

Putin by rád po válce prodával Západu více plynu. Otázka zní, co na to Evropa

Ruský prezident věří, že dodávky do Evropy by se mohly částečně obnovit ve chvíli, pokud by došlo k dohodě o ukončení války na Ukrajině. Příměří se snaží zprostředkovat administrativa amerického...

17. března 2025

Ať automobilky vyrábějí zbraně, navrhuje italský ministr. Šílené, kontrují odbory

Italská vláda je připravena přimět domácí churavějící automobilový průmysl k přechodu na obranný průmysl. Pomoci tomu mají i nové investiční pobídky. S myšlenkou přišel italský ministr hospodářského...

17. března 2025

Cigarety bez filtru na stáncích končí. Byl o ně malý zájem

Kdysi populární cigarety bez filtru definitivně mizí z pultů českých trafik. Poslední krabička sjela z výrobní linky v polovině prosince 2024. Nyní probíhá poslední doprodej značky Chesterfield,...

17. března 2025

Američan se opařil v rozkroku čajem ze Starbucks. Na firmě vysoudil miliardu

Američan vyhrál soudní spor se společností Starbucks poté, co se mu do klína vylil vařící čaj a způsobil mu závažné popáleniny. Proto musel podstoupit transplantaci kůže a další zákroky v oblasti...

17. března 2025  16:15

Všechno zdražuje, naříkají americké pivovary. Problém je hliník na plechovky

Nová americká cla na ocel a hliník zneklidnila vedle tradičních strojírenských podniků i pivovarníky. Ti totiž tyto materiály využívají ve všech fázích výroby i prodeje. Nyní rychle propočítávají, co...

17. března 2025  15:59

Veterinární správa stahuje sýr z Makra, může způsobit selhání ledvin

Státní veterinární správa preventivně stahuje z prodeje sýr Raclette od francouzského výrobce Perrin-Vermot, který mohli lidé zakoupit v řetězci Makro. Ke stažení produktu správa přistoupila kvůli 11...

17. března 2025  15:30

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Šunka na rohlík? My máme šunku na všechno, píchl si do Lidlu Rohlík

Šunka na rohlík z Lidlu minulý týden doslova zaplavila internet a vyvolala diskusi, zda jde o genialitu, nebo zcela zbytečnou novinku. Online prodejce potravin Rohlík.cz si nenechal ujít příležitost...

17. března 2025  13:36

Nová iniciativa pomůže českým zbrojařům vyrábět doma, říká šéf exportní pojišťovny

Do rozvoje českého obranného průmyslu se plánuje zapojit i Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP). Podle jejího ředitele Davida Havlíčka nyní probíhají jednání s vládou, ze kterých by měl...

17. března 2025  12:35

Šéf švýcarské banky vydělal „jen“ 15 milionů franků. Platy vyvolávají debatu

Generální ředitel největší švýcarské banky UBS Sergio Ermotti si loni včetně prémií vydělal 14,93 milionu franků (388 milionů Kč). Meziročně je to po přepočtu na celý rok méně, uvedla banka ve své...

17. března 2025  11:53

Baťovská tradice proti asijské konkurenci: Antal buduje novou značku obuvi

Advertorial

Když se Tomáš Baťa rozhodl vybudovat ve Zlíně své obuvnické impérium, málokdo tušil, že jeho filozofie ovlivní svět podnikání na další dlouhá desetiletí. Dnes, více než sto let poté, ožívá jeho odkaz...

17. března 2025

Češi prosázeli polovinu státního rozpočtu. Kde na to berou peníze?

Objem prosázených peněz za loňský rok překročil 982 miliard. Ačkoli Češi tuto částku prosázeli, jde často o opakující se sázky. Jednu stokorunu tak sázkař může protočit třeba třikrát, zatímco ve...

17. března 2025

Vzestup a pád elektra Okay. Podnik nezvládl přechod na prodej přes internet

Premium

Na vrcholu slávy měl více než 150 prodejen v Česku i na Slovensku, roční obrat více než pět miliard korun a zaměstnával přes 1 500 lidí. To vše je nyní minulost. Řetězec s elektronikou Okay...

17. března 2025