Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jančura: Náš vlak bude hezčí než pendolino

  12:44
Radim Jančura může být sám se sebou spokojen. V únoru se stal podnikatelem roku. Jen o dva měsíce později se ocenění dočkala i jeho firma Student Agency. Dostala se totiž na páté místo mezi nejobdivovanějšími českými firmami. Lepší byla jen Škoda Auto, ČEZ, Zentiva a Plzeňský Prazdroj.

Radim Jančura, Student Agency | foto: Radek Miča, MAFRA

*Co si myslíte, že je důvodem, že jste se dokázali prosadit v takové konkurenci?
My jsme v žebříčku byli už loni, ale na nepočitatelném místě jedenáct až sto. Letos jsme opravdu na zajímavém umístění a je to nádherné, když vidím vedle jakých jsme firem -  nebo jaké firmy jsme nechali ještě za námi. Není to žebříček ekonomických úspěchů, ale spíše pocitový žebříček úspěchů vůči veřejnosti. A to je to, co děláme. Pro nás je nejdůležitější servis. Nejen transport z bodu A do bodu B, ale také alespoň dva úsměvy stewardky, kafe a noviny.

*To je vaše nejsilnější stránka?
Tím, jak firma vyrostla na zelené louce, tak si vybudovala proklientské cítění. A to se od prvních zaměstnanců, což jsem byl já, dostalo k dalším pěti stům. To je naše největší síla. Pak to, že je to čistě malá firma bez jakéhokoli cizího kapitálu. Všechno, co firma vydělá, investuje zpátky. Protože potřeby jednoho člověka nejsou tak velké, aby firmu ždímal. Mnohé firmy mají akcionáře, kteří jsou hamižní. My o tom ale neuvažujeme. To by byla chyba.

*Jak jste firmu zakládal?
Zakládal jsem ji sám. Jako student čtvrtého ročníku na univerzitě jsem si sedl do kanceláře a čekal jsem na první klienty. Nechodili.

*Kdy se to zlepšilo?
Až po první reklamě. Nemusel jsem totiž tehdy vrátit sedm tisíc korun kamarádovi, který mi prodal strašně starý počítač. Tak jsem za to nakoupil reklamu v tramvajích - ty známé klasické letáčky, na kterých byly au-pair pobyty. A to v té době zabralo. Dnes už je jakákoli reklama marná, protože je jí moc a lidé jsou k ní hluší a slepí. Ale tehdy těch pár letáčků tak změnilo firmu, že se týden, no spíš půl roku, nic nedělo, a pak najednou se dveře netrhly. Za nějaký měsíc přišli první zaměstnanci a pak už to jelo. Pochopil jsem, že marketing je nejdůležitější.

*Je start firmy nyní těžší, než když jste začínal vy?
Před deseti lety stačilo dát o sobě lehce vědět a už se s trhem dalo pracovat. Dneska se zapsat, dát lidem vědět o tom, že tady nějaká firma vůbec existuje, tak to je otázka stovek milionů korun. Dřív stačilo podstatně méně. Po pádu komunismu tu moc firem nebylo - Čedok a pár dalších. Ty se do hlav lidí dostaly, ale teď už je tam plno.

*Máte autobusové linky, zprostředkováváte au-pair pobyty, co je pro vás nejdůležitější?
Jednoznačně letenky - z hlediska obratu i příjmů. Ale autobusy jsou výkladní skříň, kde se dá dobře komunikovat s klienty. Takže autobusy jsou zase jednoznačně nejlepší marketingově. Ale také nejnáročnější, protože se tu dá i hodně pokazit.

*Budete dál autobusové linky rozšiřovat?
V podstatě každý měsíc mámě nějaké nové. Teď jsme spustili linku do Jihlavy, před čtrnácti dny to byla Bratislava a Berlín a v červnu to bude Budapešť a Itálie. Po prázdninách linka z Prahy do Budějovic a do Hradce Králové. Jsme omezeni kapitálem. Firma si musí na nové linky vydělat a kapitál zvenčí nechci.

*A vydělávají na sebe? Za cestu do Jihlavy se platí jen 50 korun.
I ta padesátikoruna si na sebe vydělá, ale už je to hraniční cena. V Jihlavě ale nemáme pobočku a uvažujeme o jejím otevření do konce roku. Chceme, aby se klienti do té doby naučili využívat rezervace, třeba i přes web nebo SMS. Časem cena půjde trošku nahoru, ale vždycky budeme nejlevnější.

*Internetová rezervace je ale trochu problém. Nejdřív je třeba koupit u vás na pobočce otevřenou jízdenku nebo kreditovou jízdenku, pak teprve sednout k internetu. Neuvažujete, že by stálo za to i on-line nákup zjednodušit?
Je to otázka 14 dnů, kdy bude možné na našem webu koupit jízdenku přes platební kartu. To zatím chybělo

*Dříve jste naznačil, že uvažujete i o spuštění vlakové linky.
Výrobci pro nás připravují návrh, jak by ten vláček měl vypadat. My víme, že má být hezčí než pendolino, rychlejší asi nebude, protože vzhledem k tomu, jaké jsou v ČR koleje, to asi nejde. Ale stoprocentně bude levnější z hlediska nákupu, údržby a samozřejmě nižší bude i cena jízdenky.

*Pro koho bude?
Pro všechny. Snažíme se tak profilovat. Je fajn, že ve vlaku se dá udělat první a druhá třída, aby se klientela vyprofilovala. Já mám ale názor, že aby byl vlak plný, musí být dostatečně levný pro ty, co peníze nemají a dostatečně dobrý pro ty, co je mají. Takže když se to spojí, musí být kombinací toho, co se snažíme nabízet v autobusech - tedy aby byl levný a zároveň dobrý.

*Kam by jezdil?
V České republice jsou v podstatě dvě možnosti. Buď je to dotovaná doprava, tu dotují kraje nebo stát. Tam se zatím pouštět nechceme. A nebo nedotovaná doprava, což je dneska IC, EC i rychlíky. V podstatě to znamená trasy Brno - Praha,  Praha - Ostrava, případně linku na Slovensko. Těch možností moc není, naše republika je poměrně krátká.

*Budete uznávat i zákaznické karty Českých drah?
Asi ano. Tyhle karty jsou strašně rozšířené, takže by byla určitě chyba je neuznávat.

Autoři: ,

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Když nemáte práci, nikam neletíte. Američtí dopravci redukují počty spojů

Americké aerolinky zažívají turbulentní časy. Po období silného růstu aktuálně čelí výzvám v podobě rostoucí inflace, ekonomické nejistoty a poklesu poptávky jak ze strany turistů, tak ze strany...

29. března 2025

Moc volna škodí. Někteří lidé nevědí, jak s volným časem nakládat, říká ekonom

Premium

Lidé dnes už nepracují jen pro peníze, ale i kvůli sebenaplnění. Práce je také velkým tématem hovorů. „Je naprosto přirozené, že se lidé sejdou a řeší svou práci a vztahy v ní. Více či méně se...

29. března 2025

Z ČVUT odchází uznávaný vědec Mikolov, který pomáhal i Googlu. Nesehnal finance

Uznávaný odborník na umělou inteligenci (AI) Tomáš Mikolov, který se zasadil například o vylepšení Google překladače, odchází ke konci měsíce z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). V...

28. března 2025  20:16

Situace je neúnosná, potřebujeme restart atomu, vyzývá německou vládu asociace

Německo čelí obrovské výzvě energetické politiky. Náklady na elektřinu již nejsou konkurenceschopné a mají existenční dopad na celou ekonomiku. Německá asociace pro jadernou technologii (KernD) vidí...

28. března 2025

Canyon otevřel první kamennou prodejnu v Česku. I díky cyklistovi Hynkovi

Německý výrobce kol Canyon vyslyšel volání věrných zákazníků a přechází z výlučného online prodeje i do kamenných prodejen. Jednou z prvních v Evropě je od tohoto týdne také pražská pobočka Canyon...

28. března 2025

Krmiva a steliva ze Slovenska a Maďarska mají zákaz. Hrozí kontaminace, říká správa

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala v pátek s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy...

28. března 2025  15:59

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Štatlem poteče Štatl. Chuť nového starobrna vybíralo 150 degustátorů půl roku

Zatím jenom do zhruba třiceti vybraných restaurací a hospod „pustí“ brněnský pivovar Starobrno svůj nový ležák Štatl 12, který má právě dnes svou premiéru. Cení si ho natolik, že ho veřejnosti...

28. března 2025  15:41

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

28. března 2025  14:06

To Američany zabolí. První oběť Trumpových cel budou nejlevnější auta

Americká cla na dovoz automobilů, která vstoupí v platnost příští týden, zvýší náklady v celém odvětví a navýší ceny vozů o tisíce dolarů. Dopady by mohly být obzvláště výrazné v kategorii...

28. března 2025  11:46

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

Premium

Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen emisních povolenek, myslí si čeští ekonomové a zástupci byznysu. Evropská komise však o konci „desátku“ z...

28. března 2025