Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dráhy chtějí od státu další miliardy

  1:09
České dráhy, které stát v loni dotoval více než sedmi miliardami korun, budou v příštích letech potřebovat zřejmě ještě víc. Jde o důsledek nového uspořádání, podle kterého mají nákladní a osobní vlaky od poloviny roku hospodařit samostatně.
Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory.

Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory. | foto: iDNES.cz

Z nákladních vlaků mají dráhy zisk, ze kterého se dosud aspoň částečně platily ztráty v osobní dopravě. Šéf drah Josef Bazala v rozhovoru pro MF DNES otevřeně uvedl, že tak to už dál fungovat nebude.

Nová nákladní firma ČD Cargo si zisky ponechá na další rozvoj, aby mohla koupit vagony, lokomotivy, postavit sklady a konkurovat kamionům. Na osobní vlaky se budou hledat peníze jinde.

Lístky se naposledy zdražovaly v prosinci a další zdražení by mohlo odradit cestující. Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory. Takže chybějící peníze se budou hledat ve státním rozpočtu, kam přispívají všichni, tedy i ti, kdo vlakem nejezdí.

Bazala bude k loňským sedmi miliardám potřebovat kolem miliardy navíc. „Chceme, abychom dostávali peníze od státu také na provoz vlaků EC a IC,“ říká Bazala.

Provoz těchto většinou mezinárodních „vlaků vyšší kvality“ dosud platily dráhy ze svého. „Jejich ztráta byla kolem půl miliardy ročně,“ tvrdí Bazala.

Více vagonů, strojvůdců i manažerů
Další stovky milionů navíc budou chtít dráhy po krajích. Ty letos zaplatí drahám za osobní linky přes čtyři miliardy korun.

Pokud se jim požadavky dopravce budou zdát přemrštěné, mají možnost pustit na koleje jinou, soukromou vlakovou firmu. Nebo vsadit na autobusy, což se stalo na několika tratích na Hodonínsku či ve Středočeském kraji.

Na krajských linkách se státní dráhy snaží, částečně i kvůli nástupu privátní konkurence. Mizí staré červené motoráky a místo nich jezdí rekonstruované žlutozelené soupravy Regionova. Letos by jich mělo přibýt 25.

Přibývají také příměstské elektrické soupravy: zatím u Prahy, nově je dráhy začínají nasazovat i na Ostravsko, výhledově se dočká i Olomoucký kraj. To stojí další peníze, stejně jako další rozvojové plány.

Třeba některé vagony jsou staré čtyřicet let. „Vagonů starých dvacet a více let jsou stovky, jejich obnova přijde až na čtrnáct miliard,“ počítá Bazala.

Jeho ideálem je investovat do nových vlaků dvě miliardy ročně, aby staré vlaky zmizely do roku 2015. „Všechny vlaky ale určitě nebudou nové, chceme pokračovat i v modernizacích,“ říká Bazala.

To je hra budoucnosti, nyní má Bazala pro cestující jiné vymoženosti. Chystají se nové jízdenkové automaty, a to i na bankovky a platební karty. „Jeden automat stojí asi 850 tisíc korun. Měly by jich být desítky, možná stovky,“ plánuje Bazala.

Stroje by mohly nahradit velkou část pokladen. Prázdný prostor po nich by pak dráhy rády pronajímaly obchodníkům.

S tím bude spojeno i mírné propouštění, což je krok, se kterým nechce Bazala příliš provokovat. Na dráze pracuje kolem šedesáti tisíc lidí. Bazala mluví o „drobných rezervách v oblasti údržby vozidel“.

Na druhou stranu však budou chybět strojvůdci, protože odcházejí do důchodu a nástupců je málo. „Několik let po sobě jich proto budeme stovky nabírat,“ plánuje Bazala.

„Bude potřeba zdvojit například některé profese v managementu,“ dodal Bazala v souvislosti s osamostatněním ČD Cargo, kam přejde třináct tisíc lidí. O tom ještě bude hlasovat vláda

Všechny lístky přes web
Ještě letos slibují dráhy zjednodušit zapeklitý systém tarifů a nabídnout jízdenky za pevnou cenu mezi důležitými centry.

Během roku až dvou let by také mělo být možné koupit jízdenky na všechny vlaky přes internet. Dosud to lze pouze u pár desítek hlavních spojů.

„Chce to postupný vývoj. Namontovat vyspělou technologii na České dráhy vezme nějaký čas,“ uvědomuje si Bazala.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Nespadnout do chudoby. Hledá se plán, jak zmírnit dopad emisních povolenek

17. května 2024

Od roku 2027 mají začít tlačit obyvatele členských států EU do emisně šetrnější dopravy mimo jiných...

Test bonbonů s kanabinoidy: I zdánlivě bezpečné želé je plné omamných látek

17. května 2024

Premium Prý pomáhají s bolestmi, úzkostmi a problémy se spánkem, navozují klid a příjemnou náladu. Jenže ve...

Ikonické casino Mirage a jeho sopka končí, bude z něj hotel ve tvaru kytary

16. května 2024

Legendární hotel Mirage v Las Vegas se snad ještě legendárnější sopkou hlásí po 34 letech konec....

Benátky nejsou jediné. Turistické poplatky si účtují desítky dalších měst

16. května 2024

Italské Benátky před pár týdny přišly s poměrně neobvyklým experimentem, který se týká vybírání...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...