Rozšíření mýtného, po kterém volají hlavně krajští hejtmani, zdraží výrazně dopravu, ale mělo by zamezit objíždění dálnic. S ministrem dopravy se na tom podle některých krajských politiků měli dohodnout hejtmani na posledním vzájemném jednání.
Znamená to zásadní průlom v budoucnosti českého systému mýtného. Na dalších silnicích má stát vybírat peníze přes satelit a na systém vypsat výběrové řízení.
Ke změně názoru ministerstva přispěl zřejmě i postoj antimonopolního úřadu, podle kterého musí Řebíčkův úřad vypsat na satelitní systém nové výběrové řízení. Nemůže ho tedy automaticky přidělit firmě Kapsch, která měla mýto na silnicích I. třídy zajišťovat.
Pokud se ministerstvo opravdu pro satelit rozhodne, je jisté, že do začátku příštího roku se systém nestihne zprovoznit. Dohodu o rozšíření mýtného potvrdil ČTK radní pro dopravu Plzeňského kraje Miroslav Jaroš nebo středočeský hejtman Petr Bendl. Jiní hejtmani se vyjádřili méně jistě.
"Ministr slíbil, že náš požadavek bude vážně zvažovat. Osobně tomu dávám tak 65 %," uvedl liberecký hejtman Petr Skokan. Ministerstvo dopravy nechce až do pondělí informace o mýtu komentovat. Ke změně se nevyjádřil ani Kapsch. Hejtmani by nové mýto přivítali.
"Současný systém vyhání kamiony z dálnic na jiné silnice, zpoplatněním všech silnic bychom se tomu vyhnuli," tvrdí středočeský hejtman Petr Bendl. Kraje navíc chtějí, aby příjmy z mýtného z ostatních silnic než dálnic šly do jejich kasy.
Kraje by také chtěly samy rozhodovat, kde se bude vybírat. Ceny přepravy porostou Dopravci čekají, že zavedení mýta na další silnice zdraží jejich služby.
"Budeme to muset promítnout do ceny stejně jako u mýta na dálnicích," uvedl šéf firmy Šmidberský Transport Roman Šmidberský.