Další zpřísnění zákazů nám uškodí, vzkazuje sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia. Ti nesouhlasí s návrhem, podle kterého by kamiony měly zakázánu jízdu v pátek navečer a v sobotu dopoledne během celého roku. Stejně jako dopravní experti a zástupci ministerstva sedí i zástupci přepravců v komisi, která připravuje změnu současného stavu.
"Od začátku roku se však sešla teprve dvakrát, naposled 27. června. Od té doby je ticho po pěšině," řekl generální tajemník ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.
I ministerští úředníci uznávají, že rozhodování se vleče. "Řešení by se mohlo najít do konce roku, změna zřejmě proběhne zároveň s dalšími úpravami silničního zákona," předpokládá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Podle něj je komise rozštěpená.
"Řidiči nemají kde zaparkovat, porušují tak zákaz řízení, kvůli tomu mohou následně přijít o body, řidičský průkaz a také zaměstnání," argumentuje Špryňar.
Podle analýzy, kterou si dopravci nechali zpracovat, chybí jen na hlavním tahu od německých po slovenské hranice přes 1200 parkovacích míst. Ministerstvo tvrdí, že se v současnosti zpracovává studie o tom, kde by se v budoucnu měla vybudovat specializovaná centra pro zastavující kamiony.
"Náklady na vybudování jednoho parkovacího místa odhadujeme na milion korun," naznačuje Hanzelka, že s penězi bude problém. Řešením by mohlo být, kdyby centra provozovaly soukromé firmy. Autodopravcům vadí především páteční omezení i proto, že v okolních zemích existuje podobný zákaz pouze v Polsku, a to jen v letní pátky mezi šestou a desátou večerní.
"Srovnání se zahraničím pro nás není prvořadé, navíc jsme národem chatařů a chalupářů, kteří z měst vyrážejí právě v pátek odpoledne," říká Hanzelka.