Ministerstvo dopravy a fond dopravní infrastruktury kvůli tomu dostanou příští rok přidáno nejvíce ze všech resortů – celkem dostanou 90 miliard korun.
INFOGRAFIKA: MAPA CHYSTANÝCH DÁLNIC
Návrh, kolik se komu přiklepne peněz, ve středu jednomyslně schválila vláda. Rozpočet má bilionové výdaje i příjmy a schodek 71 miliard korun. - více zde
"Rozpočet fondu dopravy je o třetinu vyšší než letos," oznámil po zasedání vlády premiér Mirek Topolánek.
Z 90 miliard, které na silnici a částečně i železnici půjdou, dá stát z vlastního zhruba polovinu, zbytek získá od Evropské unie a na úvěru od Evropské investiční banky. Do roku 2016 hodlá vláda prostavět celkem 800 miliard korun.
Přiklepnuté peníze korun budou mířit hlavně na už rozestavěné úseky. Jde o dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic a na hranice s Rakouskem, D47 vedoucí z Lipníku nad Bečvou do Ostravy a dál do Polska, o D8 přes České středohoří, silnici R6 na Karlovy Vary, obchvat Prahy nebo opravu železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Otázka je, jak rychle se bude stavět. Řada úseků vázne na výkupu pozemků či protestech ekologů, kteří mají zastání u ministra životního prostředí Martina Bursíka. Ten se dohodl s ministrem dopravy, že některé stavby budou znovu posuzovat.
Například úsek D3 vedoucí přes Posázaví či silnici R55 u Hodonína. Bursík také prosadil, že z peněz na dálnice se postaví i obchvaty pro 90 obcí, kudy projede více než deset tisíc aut denně. To je třeba Mladá Boleslav, Lázně Bohdaneč či Havlíčkův Brod.