Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Český kamionový trh kvete, láká zahraniční firmy

  1:54
Čeští autodopravci mají za sebou jeden z nejlepších roků ve své historii. Podnikají v oboru, který u veřejnosti patří k nejméně oblíbeným. Způsobují zácpy na dálnici, nehody, hluk, znečišťují ovzduší. Ale bez nich by nebyl v obchodech takový výběr a ekonomika by nerostla tak vysokým tempem jako dosud.
Autodopravci očekávají za letošní rok rekordní tržby. Ilustrační foto.

Autodopravci očekávají za letošní rok rekordní tržby. Ilustrační foto. | foto: Karel KopáčMF DNES

"Tento rok je mimořádně dobrý," míní šéf ČSAD Ostrava Logistik Petr Nemrava.

Letos navíc na trhu začaly probíhat obrovské přesuny majetku: firmy vlastněné většinou jedním majitelem končí v rukou nadnárodních korporací. A takový vývoj bude dál pokračovat, předpovídají někteří dopravci.

Když se však zeptáte kteréhokoliv stále ještě ryze českého většího dopravce na téma prodeje firmy, většinou dostanete odpověď: "Ano, zájemci jsou. Ale nejsme na prodej."

Mezi těmi, kteří prodeji neodolali, je například Roman Šmidberský, který se svými žlutými kamiony představoval jednu z největších firem v oboru. Letos v polovině roku firmu prodal společnosti C. S. Cargo, která se tím stala největším hráčem v oboru.

"Vyplatí se prodávat firmu, když je na vrcholu. A to nyní jsme," řekl při prodeji Šmidberský, který od kamionů neutekl a je ve vedení C. S. Carga.

Právě tato společnost je jednou z mála, kde je převaha českého kapitálu. Třetinu vlastní italský UniCredit a i díky němu je teď firma při chuti ovládnout další konkurenty.

Zájem ze zahraničí roste
Na český trh s autodopravou se čím dál více hrnou zahraniční dopravci. Někteří si sami zakládají vlastní firmy a zakázky si přinášejí ze své vlastní země. To je případ hlavně německých dopravců. Jiní chtějí na trh vstoupit přímo koupí zavedené firmy.

Podle informací MF DNES o vstupu do Česka jednají hlavně firmy z Francie. Aktivní jsou však třeba i Italové: například severočeského dopravce Astrans loni koupila italská nadnárodní společnost Lanutti Czech.

Zájem investorů je pochopitelný: firmy potřebují převézt čím dál více zboží. A prázdných kamionů s řidičem nepřibývá zdaleka tolik, jak roste poptávka.

Proto po několika hubených letech přiznávají autodopravci, že i přes zavedení mýta letos zažívají lepší časy. Důvod je jednoduchý, poptávka po nákladní přepravě začíná být větší než nabídka.

"Byly to těžké roky, loni bylo v dopravě nejvíce konkurzů v historii. Všichni tlačí na ceny a na další služby – velké objemy, kompletní výbavu aut, co se týká sledování vozidel, dobré IT systémy," dodává k tomu Tomáš Faller, předseda představenstva firmy C. S. Cargo.

Z trhu zmizely hlavně miniaturní firmy s jedním či dvěma kamiony. Podle dopravců se totiž neuživí ti, kdo najezdí s jedním kamionem měsíčně méně než 15 tisíc kilometrů. Zájemci o přepravní služby navíc najímají hlavně větší dopravce, kteří jsou jim schopni nabídnout dostatečné garance.

První příliv zahraničních dopravců nastal v Česku na přelomu tisíciletí. Pak znovu při vstupu země do EU a teď nastává další vlna. Důvod je jednoduchý: cizinci hledají nové trhy. Postupem času přibývá i firem, které se specializují jen na jeden druh dopravy, například na dopravu osobních aut.

"Nemá smysl jít do dalších oborů, zaměřujeme se jen na přepravu aut," říká Jan Adámek z liberecké společnosti Helicar. V Česku se tyto společnosti vezou především na boomu automobilek, které zvyšují výrobu.

Největší hráči uvádějí jako své klíčové zákazníky právě firmy z automobilového průmyslu. PodleVladimíra Starosty, šéfa společnosti OK Trans a prezidenta sdružení autodopravců Česmad Bohemia loni došlo poprvé k situaci, kdy byla větší poptávka než nabídka.

Rekordní tržby neznamenají rekordní zisky
"Začaly růst ceny, zakázek podstatně přibylo," říká Starosta. Podle něj to však neznamená, že by autodopravci začali hodně vydělávat. "Došlo konečně k narovnání cen. Doprava byla vždy vysoce konkurenční obor a i dále jím bude," vysvětlil Starosta.

"První pololetí bylo velmi slušné, teď zas rostou ceny vstupů," říká ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.

Po vstupu do EU mohou české firmy vozit zboží i z jednoho státu Unie do druhého, ale pokud si chtějí vytížit kamion například přepravou z Mnichova do Berlína, mají smůlu. Pak jde o takzvanou kabotáž, kterou dosud nesmějí české firmy provozovat.

I proto jezdí kamiony často zbytečně prázdné: čtvrtina všech jízd podle statistik EU je bez nákladu. Vytíženost přesto každoročně roste.

Sami čeští dopravci míří čím dál častěji na východ. Řada z nich má pobočky na Slovensku, Ukrajině nebo v Rumunsku. Letos na dopravce kromě rostoucích cen nafty čeká i problém s nedostatkem řidičů a kamionů.

"Dodací doba na nové auto je běžně jeden rok," tvrdí Starosta. I proto se prý přes rostoucí tržby nakonec největším autodopravcům jejich hospodaření příliš nezlepší.

Přepravní firmy se navíc bojí omezení, které zvažuje stát. Tedy zákaz jízdy od pátečních 14 hodin. Pro firmy by to znamenalo, že by na přepravu stejného množství zboží měly méně času a potřebovaly by tak více aut i řidičů.

"Takové omezení není nikde v Evropě," tvrdí Starosta. Konkurenční autodopravci se shodují v jedné věci: přesunout více dopravy na železnici je nereálné. Podle nich jde sice o pěkné plány, ale v Česku pro něco takového zcela chybí
infrastruktura.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....