"Pozastavili jsme práce na něm, protože na úpravě téže problematiky začala pracovat Evropská komise. Uvidíme, k čemu dojdou, a podle toho budeme pokračovat," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček.
Nový zákon měl přinést do dotované osobní dopravy dlouho očekávanou konkurenci. Nejen na železnici, ale i na silnice. Až dosud firmám rozdělují stát a kraje peníze spíše na základě "zvykového" práva a společnosti linky provozují ve většině případů bez soutěže. Takto ročně kraje rozešlou miliardy korun.
Pár výjimek se najde. Například ministerstvo dopravy nechalo před dvěma lety soutěžit dopravce na železnici mezi Libercem a Pardubicemi. České dráhy nasadily novější soupravy, začaly jezdit v pravidelných intervalech a zpoždění se pohybuje jen kolem dvou minut. Výsledek? Nárůst počtu cestujících o 60 %.
"Chybí tu zákonná norma, která by veřejnou dopravu a podmínky pro její provozování definovala," stěžuje si ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček. Ministerstvo dopravy ještě pod vedením náměstka Petra Šlegra, který o veřejnou dopravu přišel, vypracovalo loni v létě návrh zákona. Ten u dopravců narazil.
"Připravili paskvil, který nahrával Českým drahám. Například umožňoval státu či krajům nevypisovat výběrová řízení na provozovatele vlaků nebo zakazoval jezdit nedotovaným dopravcům tam, kde jezdí dotovaní," říká šéf Student Agency Radim Jančura.
"V té podobě, v jaké zákon byl, to bylo špatné," přidává se ke kritice předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
"Takové obavy nejsou na místě. I na dotovaných linkách budou moci jezdit na vlastní pěst jiní dopravci," oponuje Šlegr.
České dotace na autobusy zkoumá Evropská komise
O českou veřejnou autobusovou dopravu se začala zajímat už i Evropská komise. Ta oznámila, že začala vyšetřovat případ možné ilegální podpory autobusovým dopravcům na Znojemsku. O jakou firmu jde, komise nechce uvést. Podle zjištění MF DNES řeší dva roky starou stížnost dopravce ČAS Znojmo.
"Stížnost jsme skutečně tehdy podávali na nedovolenou podporu," potvrdil ředitel Rostislav Polach. Firmě se nelíbilo, že jihomoravský krajský úřad začal dotovat jinou firmu na linkách, kde měla společnost také licenci. Kraj se s ČAS Znojmo totiž nedohodl na výši úhrad prokazatelné ztráty a začal dotovat jinou firmu. Na stejné trase a ve stejný čas jezdily autobusy dvou společností. ČAS nakonec ustoupila.
"Výběrová řízení jsou vypisována špatně, ceny za kilometr jsou nízké a nestačí ani na obnovu vozového parku," říká Polach. To potvrzuje i stále rostoucí věk českých autobusů, které přesluhují.
Podle mluvčí evropského komisaře pro dopravu Marji Quillinan-Meilandové zatím Evropská komise formálně zahájila vyšetřování celého případu. "Necháme teď vyjádřit se strany v tomto případu," uvedla.
Komise bude zkoumat, zda mohou být dotace považovány za kompatibilní s trhem, tedy zda nebyly příliš velké. "Pokud by byly velké, musela by být dotace vrácena," upřesnila mluvčí. Jihomoravský krajský úřad ani ministerstvo dopravy zatím o šetření komise neví.