Nejvyšší možný poplatek 10 000 Kč se bude týkat i trabantů. Ilustrační foto.

Nejvyšší možný poplatek 10 000 Kč se bude týkat i trabantů. Ilustrační foto. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Při prodeji ojetiny se bude platit ekologický poplatek

  • 367
Máte doma starou škodovku a počítáte s tím, že ji necháte synovi, aby se naučil řídit na letité ojetině? Pak spěchejte. Pokud to nestihnete, než začne platit novela zákona o odpadech, syna to bude stát 3 000 až 10 000 korun.

Až půjde starší auto zaregistrovat, bude muset zaplatit obecnímu úřadu nový ekologický poplatek, který stát později využije na likvidaci vraku. Čím je auto starší, tím bude poplatek vyšší – vychází totiž ze škodlivých emisí, které ojetina produkuje.

Z návrhu zákona, který včera projednával Senát, je zřejmé, že poplatek se nebude týkat novějších aut s třícestným řízeným katalyzátorem. Většinou jde o auta vyrobená po roce 2000.

Zákon by mohl začít platit už od ledna. Původně se měl vztahovat jenom na ojetiny dovážené z ciziny. Jeho cílem bylo omezit dovoz aut v bídném technickém stavu. Ale protože by to zvýhodňovalo český trh, což vadí evropským směrnicím, rozšířilo ministerstvo životního prostředí poplatek i na auta registrovaná v Česku.

Poplatek se má platit jen při první přeregistraci auta, uskutečněné poté, co zákon vstoupí v platnost. Další prodeje vozu už zpoplatněny nebudou.

Politici si od poplatku slibují, že starší auta, která více znečišťují vzduch, vyklidí cestu modernějším a ekologičtějším vozům.

"Je dobře, když lidé zaplatí deset tisíc korun za přepis Škody 100. Umožňuje to modernizovat vozový park," míní senátor Jaroslav Kubera. Podle senátora Jana Horníka se to citelně dotkne venkova, kde lidé nemají tolik peněz.

Lepší auto si nemohou dovolit hlavně starší lidé a postižení, kteří často jezdí k lékaři. "Ani kdyby chtěli, starší auto neprodají. Nikdo ho nekoupí!" řekl Horník.

. Drahé vraky

Nejvyšší ekologický poplatek 10 000 Kč se bude platit při převodu u naprosté většiny aut vyrobených před rokem 1992.

Jsou to například: Škoda 100, Škoda 105 a 120, první typy Škody Favorit, Trabant, Wartburg, VAZ 2001, Zastava, Oltcit, stará Dacia, Fiat 127, VW Golf a Passat první generace...

Nejvyšší možný poplatek 10 000 korun se určitě bude týkat aut Škoda 100, 110, 105, 120, 130, wartburgů, moskvičů, oltcitů, trabantů a dalších aut vyrobených zhruba před rokem 1992.

Pět tisíc zaplatí nový majitel auta vyrobeného zhruba v letech 1992–1996 a nejnižší poplatek tři tisíce korun se má vztahovat na vozy z let 1996–2000. Nebude však rozhodovat rok výroby, výše poplatků se odvíjí od emisních limitů, které byly v daných letech zaváděny.

Senátoři včera vrátili návrh zákona o odpadech Poslanecké sněmovně k dopracování. Ekologické poplatky jim nevadí, mají výhrady hlavně k tomu, aby se nový zákaz výkupu kovů od fyzických osob týkal veškerého šrotu.

"Řešení, kdy házíme do jednoho pytle zloděje a převážnou většinu poctivých občanů, nepovažujeme za správné," tlumočil stanovisko hospodářského výboru senátor František Kopecký.

Senát doporučuje, aby fyzické osoby nesměly prodávat do sběrny jen určitý šrot, jeho seznam by byl v nové vyhlášce. Zákaz výkupu by se týkal například kolejnic, vík od kanálů, drátů ze signalizačních zařízení, částí staveb, hřbitovních uren, dopravních značek, částí pomníků apod. Tedy věcí, které nejčastěji kradou bezdomovci.

Ty má od krádeží odradit i to, že novela má zakázat platby ve sběrnách v hotovosti. Peníze by šly jen na bankovní účty prodejců, protože politici předpokládají, že bezdomovci takové účty nemají.

Už teď však existují pochybnosti, že by toto omezení bezdomovce od krádeží odradilo. "Pokud košohrab nebude mít účet, zřídí si ho někdo "lepší" z party nebo sám majitel sběrny. Pošle peníze sám sobě a zlodějům dá méně, než měli dostat," popsal senátor Jaroslav Kubera jednu z cest, jak návrh obejít. Problém se podle něj vyřeší, když obce získají pravomoc rozhodovat o existenci sběren odpadu.