Na případu nedávného kolapsu letecké dopravy kvůli sopečnému prachu vysvětluje, jaké povinnosti mají dopravci či cestovní kanceláře v případě zásahu vyšší moci, tedy v situacích, které nezavinily.
"Organizátor zájezdu nebo cestovní kancelář vám musí poskytnout informace o zrušeném letu, zajistit občerstvení a ubytování. Pokud se zájezd protáhne, musí vám na své náklady zajistit alternativní odjezd z místa a ubytování v hotelu," vysvětluje Evropská komise na svých stránkách případ, kdy má člověk zaplacený zájezd a nemůže se dostat zpět (přesné znění dokumentu naleznete pod bodem 7 zde).
ESCPatří pod Českou obchodní inspekci. Radí spotřebitelům, jaká mají v Evropské unii práva. Zřizuje ho Evropská komise. Jeho činnost je placena na základě grantové smlouvy. |
Ministerstvo směrnici nerozumí, chce po Bruselu další výklad
Zástupci cestovních kanceláří to však tak jasně nevidí. "Není úplně jasné, zda to cestovní kanceláře hradit musí, nebo zda to je jen povinností dopravců. Musí se to vyjasnit," řekl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Zmírnil tak svůj nedávný výrok o tom, že Večl lže a jeho názory tak finančně poškozují desetitisíce českých turistů, kteří by chtěli "neoprávněné" nároky na stravu, dopravu a ubytování vymáhat na cestovkách u soudu.
Ministerstvo pro místní rozvoj, které má oblast cestovního ruchu na starosti, tento spor ukončit nedokázalo. Nejdříve na dotaz iDNES.cz uvedlo, že lidé mají na stravu, ubytování a náhradní dopravu právo. Pak si to ale rozmyslelo a řeklo, že se musí ještě poradit s Bruselem.
"Ministerstvo v současné chvíli jedná s Evropskou komisí na přesném výkladu příslušné směrnice tak, aby byla její interpretace pokud možno jasná. Na odpověď nyní čekáme," uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Martin Ayrer.
Otázky má do Bruselu poslat do konce května. Evropská komise však nemá termín, do kdy by na ně měla odpovědět, takže lidé budou v nejistotě možná celou letní sezonu.