Především matkám s kočárky a vozíčkářům se bude od začátku příštího roku v hlavním městě cestovat lépe.
V tu dobu by již měla začít vozit cestující nová nízkopodlažní tramvaj s designem od světoznámého výrobce aut, kterou pro hlavní město vyrábí Škoda Plzeň.
"Nejpozději do konce roku bychom měli první dvě nové tramvaje dodat do Prahy," potvrdila mluvčí Škody Radka Pistoriusová.
Nové vozy jsou nutné
Radní pro dopravu Radovan Šteiner si dokonce myslí, že by první souprava mohla ze západu Čech dorazit do metropole už příští měsíc.
"Nejdříve však musí najezdit na pražských tratích zkušební kilometry bez lidí. O tom, kdy začne vozit cestující, rozhodne Drážní úřad. Počítám s tím, že by to mělo být nejpozději na začátku příštího roku," řekl Šteiner.
Do konce roku 2007 by mělo do hlavního města přijít dvacet nových třicetimetrových nízkopodlažních tramvají s designem od Porsche. Podle smlouvy by Praha mohla z Plzně nakoupit v dalších letech ještě čtyřicet vozů.
Hlavní město nové tramvaje potřebuje. Vždyť průměrný věk současných vozů je asi šestnáct let a nejstarší z nich z roku 1962 ještě pamatuje éru prezidenta Antonína Novotného. V minulých letech si Dopravní podnik pořizoval nové vozy metra a autobusy, ale novou tramvaj nekoupil již osm let a pouze modernizoval starší typy.
Městský dopravce si tak pořídil novou nízkopodlažní tramvaj jako jeden z posledních v České republice.
Nejdelší tramvaj
"Nízkopodlažní tramvaje, které začnou jezdit v Praze, budou největší u nás a vejde se do nich kolem tří set cestujících," zdůraznil radní Šteiner. V současné době již jezdí v Praze nízkopodlažní tramvaje, které však vznikly rekonstrukcí starších typů dlouhých kloubových vozů. Ty jsou nasazovány hlavně na linku tři, která jezdí z Hloubětína do Modřan.
"Počítáme s tím, že na trojce by jezdily i nové vozy z Plzně. Ty mohou být dále nasazovány na linkách, kde jsou bezbariérové zastávky," řekl radní.
Dopravní podnik by však mohl nové tramvaje nasadit i na zvláštní lince. "Ta by spojovala v centru města bezbariérové stanice na všech trasách metra," řekl Šteiner.
Město také uvažuje o tom, že by od roku 2010 nakoupilo až 250 úplně nových nízkopodlažních kloubových tramvají.
Podle Šteinera by se město mohlo v budoucnu zbavit tramvají staršího typu. "Ty se dají výhodně prodat do Rumunska a Bulharska," dodal.
Nové tramvaje a vlaky metra
* Nová tramvaj má typové označení Škoda 14T.
* Výrobek Škody Plzeň měří třicet jedna metrů.
* Souprava má pět článků, které jsou spojeny klouby.
* Tramvaj je široká 2,4 metru a vysoká 3,3 metru. Podlaha je je jen 35 centimetrů nad zemí.
* Do tramvaje se vejde celkem 279 cestujících, z toho 69 z nich si může sednout.
* Tramvaj může jet až šedesátikilometrovou rychlostí.
* Špičkové vozidlo je vybaveno také vnitřním kamerovým systémem.
* Novinkou oproti starým tramvajím je i klimatizovaná kabina pro řidiče.
* Dopravní podnik dále nechá kompletně zmodernizovat zastaralé ruské soupravy metra.
* V současné době už jezdí 25 těchto nových souprav na trase A.
* Do roku 2010 by mělo být zmodernizováno i všech 44 souprav na trase B mezi Zličínem a Černým Mostem.