"Tak jednoznačné to není. I když se to nezdá, stále se vyrovnáváme s historicky nastavenými cenami, které leckdy už neodpovídají nákladům," říká šéf Českého telekomunikačního úřadu David Stádník s tím, že on by byl tím posledním, kdo by se Telecomu zastával.
Bývalý monopol žádal pro letošní rok původně měsíční poplatek kolem 400 korun. Po dlouhých konzultacích a propočtech telekomunikačního úřadu i Telecomu se dospělo ke kompromisu. Měsíční poplatek pro standardní tarif bude 299 korun. K tomu musel Telecom přidat za 90 korun volání zdarma a nižší cenu za minutu hovoru.
Proč se každý rok bojuje mezi úřadem, dříve ministerstvem financí a nyní telekomunikačním, o ceny pro další rok? Důvod je poměrně jednoduchý. Pro takový postup se před sedmi lety rozhodla vláda a poslanci.
Při prodeji části Telecomu strategickému partnerovi, konsorciu TelSource, bylo kvůli sociálním dopadům rozhodnuto, že nově privatizovaná společnost bude moci ceny zvyšovat jen podle stanoveného poměrně složitého vzorce. Podle něj činí letošní zdražení všech sledovaných služeb (paušál, místní, meziměstské i mezinárodní hovory) 3,7 procenta.
Pokud by tehdy nepadlo takové rozhodnutí, vyskočil by měsíční poplatek za telefon okamžitě na tři až čtyři sta korun. Podle názoru některých odborníků by se dnes například díky rozšíření mobilních telefonů mohl měsíční poplatek pomalu snižovat jako jinde v Evropě.
Kdy dosáhneme toho, že se za měsíční poplatek bude možné připojit k internetu a volat místně zadarmo tak, jak jsou na to zvyklí lidé ve Velké Británii nebo v některých částech Spojených států? "Na to si budeme muset ještě dva tři roky počkat," míní Stádník. Mezitím je ovšem potřeba počítat s tím, že stálý poplatek pravděpodobně dále poroste a budou se ještě více snižovat ceny hovorů.
Svůj díl viny za takový stav nesou i poslanci. Ti totiž zapomněli do půldruhého roku starého zákona přidat Telecomu skutečnou konkurenci, která by se o snižování cen také pro domácnosti, a nejen pro podniky, podle všeho postarala.
Kromě toho se dostatečně nepostarali o univerzální službu - tedy o základní telefonické služby za dostupnou cenu pro kohokoliv. To, co je dobrým zvykem v Evropě, v Česku nefunguje. Takovou službu většinou poskytuje dominantní operátor s tím, že cenu do výše jeho nákladů si dorovná z fondu universální služby, do nějž přispívají všichni operátoři na trhu. Fond však u nás od platnosti zákona doposud nevznikl.
Trochu paniky do zdražení Telecomu vneslo i to, že lidé doposud nebyli zvyklí vybírat si tarif podle výše svého telefonního účtu. Podle zástupců ČTÚ si musí zvyknout najít si pro sebe domů nejlepší tarif, stejně jako si vybírají v obchodech podle svého gusta kabát.