Z automobilky odněkud z východní Evropy se stala respektovanou firmou, kterou bere konkurence smrtelně vážně.
Dvaaosmdesát procent její produkce směřuje na zahraniční trhy, vyváží se téměř do osmdesáti zemí. Za loňský rok prodala 449 700 aut a při celosvětovém propadu automobilového trhu dokázala o procento odbyt zvýšit.
Z kdysi vysmívané značky se stala evropskou třídou. Jen na trhu v Německu, který patří k nejnáročnějším na světě, prodá ročně téměř devadesát tisíc aut. Škoda je tam desátou nejprodávanější značkou vůbec, přičemž Fabia je devatenáctým nejprodávanějším modelem. V tabulce před ní nenajdete ani jeden model Fiatu, Renaultu či Toyoty.
Model Octavia zase obsazuje v dlouhodobých testech pravidelně přední příčky. V posledním testu časopisu Autobild byla mezi vozy střední třídy na čtvrtém místě před auty, jako jsou Ford Focus, Toyota Corolla či Opel Astra.
Škoda si však sama zvolila riskantní tanec na hraně stolu. Její modely - zejména Octavia - balancují na pomezí tříd. Obvykle jsou větší než jejich konkurence. To je v tomto tanci ceněná figura.
Riskantnější je však cenová politika automobilky. Kvalita aut se opravdu zásadně zlepšila, Škoda proto zvedla i ceny a už dávno neplatí její dřívější heslo: Chceme být stejně kvalitní, ale o deset procent levnější než konkurence.
Přitom však stále musí bojovat, zejména na zahraničních trzích, s tím, že je to prostě Škoda. Image Volva, s nímž se ráda měří, ještě nemá. A ohledně image musí dohánět svou přímou konkurenci, Ford či Peugeot, s nimiž je dnes už cenově srovnatelná.
Přikládat pod kotel začíná navíc také asijská konkurence. Daewoo a Kia rostou v Evropě dvouciferným tempem. Kromě agresivní cenové strategie nasadily i nové trumfy: asijský design nahrazují auta vymyšlená v evropských centrech - pro evropské zákazníky.
Stejnou strategii zvolila i Toyota a stala se nejdravější automobilkou světa. Už za necelý rok bude vyrábět svá auta také v Kolíně.
DALŠÍ INFORMACE, VÍCE FOTOGRAFIÍ |
Octavia druhé generace: novější, než se čekalo |
Na to se teď dbá víc než na cesty do světa luxusu. Koncern pro to má dobré důvody - už ví, jak moc zaspal, když ignoroval rychlý rozvoj vozů typu Renault Scénic, a kolik ho to stálo.
Ví už také, že vyslat do boje proti luxusním mercedesům a BMW luxusní phaeton se znakem VW je riskantní hra. Mělo se ho prodávat dvacet tisíc za rok, a zatím je to necelých osm.
Škodovka navíc musí prodávat nejen na Západě, ale i doma a ve východní Evropě, kde je hlad po levnějších autech. Jak loni naznačil futuristický prototyp Roomster, mají příští modely podtrhnout tradiční formulku úspěchu značky - velký prostor.
To se ukáže už za dva roky při premiéře nové fabie. Zákazníci v zahraničí i v Česku však očekávají, že si Škoda zachová i výhodnou cenu. Podle studie renomované britské firmy JD Power si se značkou Škoda lidé spojují "good value for money" - dobrá hodnota za dobré peníze.
To bude pro automobilku, jejíž zdraví je klíčové pro celou českou ekonomiku, základní rébus k řešení. Jak vyrábět čím dál kvalitnější auta, vydělávat pro své akcionáře a zachovat si doma i ve světě svoje zákazníky.