Vůz je o málo větší než Škoda Octavia a doma v Japonsku či ve Spojených státech platí za civilizační zlom. Vedle klasického motoru ho totiž pohání i šetrnější elektřina.
Prius má v sobě kromě benzinového motoru také elektromotor, který se zapíná ve městě, při rozjezdu a při pomalém popojíždění, kdy normální auta nejvíc kouří a spotřebují nejvíc paliva.
Po nastartování tedy motor není vůbec slyšet a rozjíždí se tak trochu jako trolejbus. Jakmile řidič nabere rychlost, auto se samo přepne na benzin. Když auto jede z kopce nebo brzdí, baterie se zase dobíjejí.
Výsledkem má být - podle technického průkazu - spotřeba pod čtyři litry a výrazně menší emise oproti autům srovnatelné velikosti. Toyota to chápe jako odpověď na hlavní problémy spojené s automobilismem, jako je globálního oteplování, znečištění vzduchu či drahá ropa.
"Chápeme, že v Česku je ekologie čerstvé téma a že budeme muset smysl této nové technologie ještě vysvětlovat," uvádí Tomáš Vaněk z českého zastoupení Toyoty.
Protože v USA se na prius čeká v pořadníku a poptávka díky ekologickým nadšencům převyšuje nabídku, aut zatím není moc - v Česku jsou teď na skladě jen čtyři a automobilka připouští, že auto má spíš pomoci budovat image pokrokové značky než vydělávat v Česku peníze.
V základní verzi totiž stojí 809 900 korun, což se dá srovnat s velmi slušně vybavenými vozy stejné kategorie. Vůz má navíc poměrně nenápadný design kvůli tomu, aby měl co nejnižší odpor vzduchu.
"Kdyby ta cena byla aspoň půl milionu...," uvažuje ekolog Miroslav Patrik z brněnského Klubu za udržitelnou dopravu. "V každém případě je to pozitivní mezikrok a doufejme, že automobilový průmysl neustrne v tomto stadiu," dodává.
Hollywoodský hit
Zájem o prius ve světě prudce roste. V USA se stal hollywoodským fenoménem a ekologicky smýšlející celebrity se předhánějí, kdo si ho koupí dříve. "Je to módní novinka. Lidé v priusu se nyní tváří a chovají tak, jako se chovali před pár lety, když by měli jaguara," uvedla právnička americké Rady pro ochranu přírodních zdrojů Gail Feuerová, která v reportáži listu Washington Post popsala, jak na jedné z recepcí pořádaných kvůli shánění finančních zdrojů na ekologii málem svůj prius nemohla mezi jinými najít.
Seznam vybraných vlastníků Toyoty Prius vypadá jako rejstřík jmen při vyhlášení Oscara. Auto má Brad Pitt, Cameron Diazová, Leonardo DiCaprio (ten má údajně dokonce čtyři kusy), David Duchovny či zpěvák Billy Joel.
Horečka se však v USA rozšířila i mezi řadové zákazníky, kteří na prius čekají v pořadníku i šest měsíců. V Evropě zatím nejde prodej tak, jak by si Toyota představovala - letos by se mělo těchto modelů na starém kontinentu prodat zhruba 8200. To je z celosvětového (hlavně amerického) čísla 130 tisíc vozů opravdu jen malá část.
Zatím je nižší zájem o hybridní vozy v Evropě připisován určitému konzervatismu a trvalé oblibě dieselových motorů. Ale s tím, jak ceny ropy, a tím pádem i benzinu a nafty rostou, japonská automobilka doufá, že zájem o podobné vozy poroste i v Evropě. Příští rok se proto počítá se zvýšením prodeje zhruba na dvojnásobek, tedy 15 tisíc vozů.
Prius je v prodeji od roku 1997, mezitím se kombinovanému pohonu začaly věnovat i další značky, například Honda, která získala v jednom z posledních hodnocení úspornosti lepší známky. Hybridy začíná prodávat také Nissan či Ford.