Firma se díky úspěchu svého digitálního přehrávače iPod vrátil do přízně investorů.
"První obchod v Praze na Andělu otevřeme nejdéle letos prvního října. Měla by to být pro nás první vlajková loď," říká Gilles Mouchonnet, manažer MDS Holdings pro střední a jihovýchodní Evropu, který zastupuje Apple v této části světa.
"Plánujeme mít pět stejných obchodů do konce roku 2006. Dva tři budou v Praze, další v Brně a Ostravě," dodává.
První obchod bude mít plochu okolo sto šedesáti metrů čtverečních, k dispozici by měly být všechny výrobky se značkou Apple. "Budeme prodávat celou šíři výrobků, tedy i periferie, servery, počítače," říká Gilles Mouchonnet.
Z pohledu Středoevropana jde o významnou změnu strategie, protože Apple zatím cílil hlavně na Ameriku a západní Evropu, které dohromady dělají tři čtvrtiny jeho tržeb. Mimo Ameriku má Apple své vlastní obří obchody s plochou v řádu tisíců metrů čtverečných, takzvané "Apple Stores", jen na pěti adresách v Japonsku a v Londýně.
V ostatních zemích buduje většinou prostřednictvím svých partnerů síť menších obchodů, což bude i případ Česka a dalších středoevropských zemí. "Používáme evropský koncept prodejen, takzvaná Apple Centers, která mají stejný vzhled," uvádí Mouchonnet s tím, že podobné plány má například i v Maďarsku a Chorvatsku.
"Nejsme z toho nadšeni. Pro řadu dealerů s tím nastanou těžší časy," říká Pavel Tauer, který je jedním z nejvýznamnějších prodejců Apple v Česku.
Apple nechce frustrovat dealery
S podporou současných prodejců, kteří v posledním roce začali otevírat vlastní prodejní kiosky v nejnavštěvovanějších obchodních centrech, počítá i Mouchonnetův plán: "Nechceme dealery frustrovat. Obchody budeme otevírat ve spolupráci s nimi," říká Mouchonnet a zároveň slibuje větší podporu značce.
Tento týden se má rozjet společná reklamní akce s Coca-Colou, brzy chce získat prodejní místa v dalších pěti obchodních řetězcích. S minimální reklamou a menším povědomím o značce se prodej zatím opírá především o komunitu dlouhodobých příznivců.
Například prodej v současnosti nejpopulárnějšího kusu z dílny zakladatele a šéfa Apple Steva Jobse, přehrávače digitální hudby iPod, dosáhne letos v Česku podle optimistického scénáře třiceti tisíc kusů. Na počet kusů se jedná o zrnko písku v moři elektroniky, růst je však fantastický - přesahuje meziročně padesát procent.
Jen v řádech stovek až jednotek tisíc kusů se v České republice pohybuje počet prodaných počítačů a notebooků. Podle odhadů IDC je celosvětový podíl Apple, který používá vlastní operační systém Mac OS X, na počítačovém trhu okolo tří procent.
V Česku však nedosahuje ani dvou procent, s šestadevadesáti procenty dominují klasická PC a na nich nainstalovaná Windows.
"Poslední průzkum říká, že devatenáct procent lidí, kteří si koupí přehrávač iPod a používají jej s Windows, přešlo na naše počítače," ukazuje na motor budoucího růstu Mouchonnet.
Trh místo Appelu ovládl Bill Gates
Apple se mohl stát standardem před téměř třiceti lety, kvůli nemožnosti licencovat jeho programy však vedení a celý PC trh brzy ovládl Microsoft Billa Gatese. "A Steve Jobs vybouchne i nyní. Jeho snaha všechno držet ve své moci ho bude stát vedení i tentokrát," říká George Colony, šéf výzkumné společnosti Forrester, která tento týden v Praze pořádá setkání lídrů IT byznysu o trendech v oboru.
Ve stejný okamžik však Jobs oznámil, že odchází od "vlastních" procesorů a poprvé v historii bude používat ve svých počítačích "srdce" Intel, která vládnou světu PC. "Jobs se poučil a otevírá tím své počítače masám.
Na nových Macích od Apple totiž poběží i Windows," říká o tomto převratu Petr Mára, šéfredaktor MujMAC.cz.