Brusel už ceny, které si operátoři za roaming účtují, dříve kritizoval. V únoru upozornil operátory T-Mobile a Vodafone, že nesouhlasí s jejich cenovou politikou v Německu, protože jejich ceny vynášejí několikanásobně vyšší zisk než jiné srovnatelné služby. - více zde
Nyní se Evropská komise pokouší přimět operátory k nižším cenám tím, že pomocí www stránek usnadní lidem hledání nejlevnějšího operátora, čímž zostří konkurenci a operátorům následně nezbude, než jít s cenami dolů.
Pokud k takovému kroku nedojde, plánuje komise, že začne operátory regulovat.
- Jak si vybrat nejlepšího operátora
- Jak se vyhnout zbytečnému placení
(v angličtině)
Ceny volání do zahraničí jsou totiž v Evropské unii podle komise přemrštěné a zcela neprůhledné. Tarify se navíc mezi zeměmi i jednotlivými operátory diametrálně liší a lidé tak mohou být nemile překvapeni, jaké účty jim přijdou za telefonování na dovolené či služební cestě.
Ceny začínají na 6 Kč, jdou ale až do stovek
Nejlevnější tarif komise objevila mezi Finskem a Švédskem, a to 0,20 eura (asi šest korun) za čtyřminutový hovor. Naopak nejdražší je mezi Maltou a Lotyšskem, a to 12,70 eura za stejně dlouhý hovor.
"Takové rozdíly nejsou normální, něco není v pořádku," uvedla dnes na tiskové konferenci komisařka pro informační společnost Viviane Redingová.
Údaje na stránkách EK nejsou zdaleka kompletní. Komise prý pouze chtěla, aby si lidé mohli na příkladu několika zemí udělat obrázek, jaké ceny volání je při cestách po EU čekají.
V případě České republiky komise uvedla, že krátký hovor z Velké Británie stojí Čecha 5,19 až 8,87 eura (asi 154 až 253 Kč) v závislosti na českém operátorovi i využívané britské síti.
Když nezlevní, přitlačíme
O něco vyšší cena zahraničních hovorů je podle komisařky logická, protože operátoři musejí mezi sebou uzavírat smlouvy, což přináší určité náklady. Současné enormní rozdíly však podle ní při současném stavu informačních technologií nemají opodstatnění.
Komisařka rovněž kritizovala, že řada operátorů nemá údaje o cenách roamingu na svých internetových stránkách, přestože jim to ukládá etický kodex. Právě ze zářijových cen uvedených na internetových stránkách firem komise vycházela.
Údaje o tarifech chybějí zejména v situaci, kdy se chce klient dozvědět, kolik v zahraničí zaplatí, pokud mu někdo zavolá z domova. Komisařka oznámila plánované spuštění internetových stránek již v červenci a operátoři již na to prý reagovali prvními ústupky. Některé firmy například začaly nabízet zvláštní tarifní balíčky na dovolenou, proto komisařka čeká, že povolí ještě víc.
"Pokud v dalších měsících nezafunguje samoregulace, bude muset komise přijmout opatření," uzavřela.