Operátoři Eurotel, Oskar a T-Mobile se totiž dohodli se sdružením Solus, které sbírá údaje o špatných dlužnících, a začnou mu posílat svoje zkušenosti s problémovými klienty. Podle informací MF DNES se už mobilní operátoři shodli na základních pravidlech výměny údajů, oficiálně dohodu oznámí příští týden.
V registru Solusu jsou zatím jen údaje o dlužnících, kteří mají problémy se splácením půjček od bank a splátkových prodejců, jako je Cetelem nebo Home Credit. Příchod mobilních operátorů, kteří mají přehled o platební morálce okolo tří milionů zákazníků s měsíčním paušálem, síto na špatné dlužníky výrazně zahustí.
"Pro nás jako uživatele databáze to znamená rozšíření množství negativních záznamů v databázi, a tudíž i lepší výtěžnost pro řízení rizik," uvedl již dříve Milan Dyntar z HVB Bank, která je také členem Solusu.
Banka bude mít tedy více informací o klientovi, který například žádá o úvěr. Údaje o špatných klientech jsou sice anonymní – banka nepozná, komu dlužník nesplácí – ale podle zkušeností ze zahraničí je pro věřitele varováním i nesplácení drobnějších částek, které ukazuje na možné problémy v budoucnosti.
Mobilní operátoři si slibují, že získají lepší přehled o klientech, kteří od nich chtějí dotovaný telefon nebo větší kredit na volání. Problémoví klienti stojí Eurotel a T-Mobile stovky, menšího Oskara desítky milionů korun na odepsaných pohledávkách za neplatiči.