ČTĚTE TAKÉ:
Jak by měl vypadat systém mýtného
"Nechceme v žádném případě tendr zrušit. Chceme, aby ministerstvo zrušilo rozhodnutí o vyloučení a komise znovu zhodnotila předložené nabídky. Zrušení by totiž znamenalo spuštění systému minimálně s ročním zpožděním," tvrdí Sepp Leimgruber, šéf společnosti Damovo, která spolu s firmami ABD, Ascom a Fela tvoří konsorcium Mytia. Dodal, že zatím je firma stále připravena spustit systém od ledna 2007.
Krok zpět je nesmysl, tvrdí ministerstvo
Podle ministerstva dopravy ale firma požaduje nemožné. Mytia nesplnila podmínky soutěže a tendr vrátit zpět nelze, řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.
"Komise rozhodovala podle přesně daných regulí, které schválila vládou. Není možné, aby Mytia diktovala, jak má komise postupovat," řekla iDNES Žižková. Podle ní existují jen dvě možnosti, jak spor o mýtné ukončit - buďto výběrové řízení zrušit, nebo podepsat smlouvu s vítěznou firmou Kapsch.
Rakouská firma nabídla, že systém vybuduje za 22 miliard korun. To ale byla až třetí nejlevnější nabídka. - více zde
Mytia: Důvody nebyly zásadní
Nejlacinější systém (za 15 miliard korun) nabídla právě Mytia. Společnost Autostrade žádala 17,5 miliardy. Nejdráže systém nabízí konsorcium A-Way a AŽD, a to 33,7 miliardy. Všechny tři firmy byly ale ze soutěže vyloučeny, protože podle ministerstva nesplnily podmínky tendru.
"Podle nás byly důvody pro vyloučení v zásadě nepodstatné, zčásti založené na domněnkách, nedorozumění, ale i účelové dezinterpretaci," říká výkonný ředitel Damovo Jiří Turek.
Ministerstvo prý firmě vytklo, že v nabídce chyběla potřebná reference, neuvedlo ale jaká. Nemá také potřebný počet kvalifikovaných zaměstnanců. Konkrétnější ale zástupci firmy být nechtěli.
"Považovali bychom za nekorektní, kdybychom nyní zveřejnili dokumentaci mezi námi a ministerstvem," uvedl výkonný ředitel společnosti Damovo Jiří Turek.
Komunisté pro novou soutěž
Do sporu o mýtné se už vložili i politici. Komunisté požádali ministerstvo dopravu o zprávu o průběhu tendru a jejich předseda Vojtěch Filip uvedl, že budou ve Sněmovně navrhovat, aby byl tendr zrušen. - více zde
Premiér Paroubek zase v pondělí prohlásil, že bez pozitivního stanoviska antimonopolního úřadu, nelze tendr zrealizovat. Úřadu pro hospodářskou soutěž zatím dorazily dva podněty na prošetření soutěže. Jednu podalo konsorcium Mytia a druhou soukromá osoba. Podle šéfa úřadu Martina Peciny úřad věc prošetří, těžko ale odhadnout, jak dlouho to bude trvat.
"Nelze očekávat, že budeme hotovi do měsíce," citovala ho ČTK.
Mýto by měly na 970 kilometrech českých dálnic a silnic pro motorová vozidla začít platit kamiony nad 12 tun od roku 2007. Za první rok provozu by mělo do státní kasy přinést přes osm miliard korun. - více zde