"Lidé dlouho nepoznali, co je v autobuse pohodlí a luxus," vysvětluje úspěch komfortních linek šéf společnosti Nobless Line Petr Čáp.
Firma začala letos jezdit mezi Prahou a Košicemi luxusními autobusy s pohodlnými sedačkami a palubní restaurací.
Konkurence v dálkové dopravě letos podstatně přitvrdila především s nástupem společnosti Student Agency. Ta je v Česku průkopníkem luxusních linek.
Nové komfortní linky však nepřinesly jen občerstvení během jízdy. Cestující oceňují propracovaný rezervační systém. "Stačí poslat půl hodiny před odjezdem esemesku a mám zrušenou rezervaci. Dříve bych přišel o místenku," říká jeden z klientů Student Agency.
Rezervovat si jízdenku se vyplácí: autobusy jsou často plné a řada cestujících odchází ze zastávky zklamána, že se do spoje nevešli.
Dravá Student Agency otevře nové linky do Vídně, Bratislavy, Banské Bystrice, chystá se i do Budapešti. V první polovině roku začne jezdit také do Itálie, Německa a Švýcarska.
"Budeme pokračovat i v propojování krajských měst s Prahou, kam přesně to bude, to musíme ještě chvíli tajit," říká šéf Student Agency Radim Jančura, jehož k myšlence začít podnikat s autobusy přivedla jedna cesta v zimě starou karosou mezi Brnem a Prahou.
Konkurenti se brání
Expanzi firmy, která začínala s au-pair pobyty a prodejem letenek, však těžce nesou zavedení dopravci. "To, co provozují, není komerční. Jezdí jednoznačně pod náklady," říká jeden z dopravců, který se se Student Agency již střetl na jedné z dálkových linek.
"Každý dopravce se může obrátit na antimonopolní úřad, ať se to dokáže," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Podle mluvčího antimonopolního úřadu Kristiána Chalupy však žádný podnět nedostali.
Všude, kde Student Agency začala jezdit, sice stoupl komfort, ale klesly ceny. Například mezi Libercem a Prahou se před rokem jezdilo s místenkou za 88 korun, dnes za padesát.
Někteří dopravci se dokonce kvůli Student Agency soudili se státem. Firma František Hejnal Turismo zažalovala ministerstvo dopravy, že pustilo na linku do Košic další konkurenci i přes jejich nesouhlas.
"V současnosti přicházíme o šest set tisíc korun měsíčně, což ohrožuje splácení autobusů," uvedl majitel firmy František Hejnal. Dopravce podal dvě žaloby, jednu už soud zamítl.
"Smyslem povolovacího řízení není klást překážky přístupu nových dopravců na trh a správní orgán v žádném případě není garantem investic soukromého podnikatele, který neobstojí v boji s konkurencí," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Podle šéfa Student Agency jejich autobusy vydělávají. "Většina linek je zisková, i když ne moc. Přestože jsme letos museli zaplatit akontace na 21 autobusů, téměř 200 milionů korun, ještě nám něco málo zbylo," říká.
Pro Student Agency jsou jejich autobusy pojízdnou reklamou na jiné služby. "Mají pro nás marketingový přínos. Pomáhají nám udržet si prvenství v prodeji letenek a studijních a pracovních programů v zahraničí," podotkl Jančura.
Autobusy však na celkovém ročním obratu Student Agency, který už letos dosáhne dvou miliard, dosahují čím dál většího podílu. "Letos už to bude kolem třinácti procent," dodal Jančura. Autobusová divize už zaměstnává kolem tří stovek lidí.
Konec nadvlády ČSAD
Naplňují se tak jeho slova z počátku roku. "Je tu obrovský prostor pro růst. Chybí tu kvalitní autobusová přeprava," uvedl tehdy pro MF DNES Jančura.
Jeho nástup řada dopravců nebyla schopná vůbec zachytit. Například kdysi monopolní dopravce mezi Libercem a Prahou ČSAD Liberec. Nejprve nechtěl autobusy konkurence pustit na své autobusové nádraží, nakonec však z bitvy ustoupil.
Dnes posílá ČSAD Liberec do Prahy třikrát méně autobusů než Student Agency. Neuspěli, ani když se pokusili jejich služby kopírovat.
Podobně firma před rokem zlikvidovala část konkurence na lince mezi Prahou a Brnem. "Dávají neuvěřitelné množství peněz do marketingu," podivuje se jeden z dopravců.
Podle Kašíka noví dopravci "vybírají rozinky". "Jezdí trasy, kde je velký provoz a je na nich dostatek cestujících. O to víc dotací pak musí jít na malé regionální linky," míní. Podle jeho slov by boj konkurentů měl vyřešit chystaný zákon o veřejné dopravě.