Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový šéf Makra chce zachránit večerky

  1:00
Velkoobchodům Makro se dosud v Česku dařilo jako žádnému jinému obchodnímu řetězci. Loni jim však poprvé klesly tržby. Nový šéf Martin Dlouhý proto chystá mohutný útok, aby dobyl ztracené pozice a získal nové.

Neaktivním zákazníkům zrušíme registraci, říká nový šéf Makra Martin Dlouhý. | foto: Dan MaternaMF DNES

Dlouhý, který do čela Makra usedl v půlce února, má plánů plnou hrst. Některé rozjel už jeho španělský předchůdce Javier Peréz de Leza, jiné se rozbíhají právě teď.

Nový šéf, první Čech na tomto postu, převzal firmu s tržbami 37 miliard korun a skoro s dvoumiliardovými ročními zisky.

"Historie Makra v Česku je velká success story," říká Dlouhý, který v minulosti šéfoval české pobočce McDonald's.

Loni však zákazníci poprvé utratili ve dvanácti velkoobchodech méně než před rokem, podle odhadu Incomy asi o 700 milionů korun.

"Teď je skvělý okamžik pro novou ofenzivu. Musíme se rázně vydat novým směrem," říká Dlouhý. Útok v jeho podání neznamená, že bude Makro sázet své obchody u dalších měst. Letos se chce zaměřit na své dvě hlavní skupiny zákazníků a "donutit" je, aby utráceli více.

A pokud se jim nebude chtít, ať jdou raději jinam. První cílovou skupinou jsou malí prodejci potravin, kteří dělají Makru zhruba polovinu jeho tržeb.

"Máme pilotní projekt. Pro malé obchody připravíme ukázkové prodejny. Tam budeme demonstrovat, jak je možné přestavět sortiment, jak by obchody měly vypadat, jaké mít vybavení a jak by měly oslovovat místní obyvatele," popisuje Dlouhý.

Problém malých obchodů s potravinami, a tím i celého Makra, je, že jejich podíl na trhu dosud stále klesal. I když v posledních měsících pomaleji.

Drobné obchodníky dusí hlavně diskonty jako Lidl či Penny Market, které se s vervou pustily do obsazování menších měst. Teď je navíc chtějí následovat s menšími verzemi svých hypermarketů i Tesco a Interspar.

Makro už si podle svých seznamů zákazníků vytipovalo několik prodejců a s nimi zlepšováky trénuje.

Menším obchodníkům chce pomáhat i s administrativou, s níž se velká firma vždy vypořádá lépe než ta malá.

"Zvažujeme i formu finanční podpory," říká Dlouhý. Konkrétně třeba tak, že když obchodníkovi na rohu ulice prodá své vlastní výrobky se značkou Aro, zajistí jim i marketingovou podporu, označení prodejen, odpovídající vybavení.

Makro tak chce jednak pomoci malým obchodníkům přežít a udržet si zákazníky a jednak je přitáhnout do svých obřích obchodů častěji.

Dlouhý nečeká, že jejich strategie ponese ovoce ve formě vyšších tržeb hned. "Je to otázka 12 až 18 měsíců, než uvidíte prokazatelnou změnu trendu," říká.

Čerstvý šéf Makra je optimista a nebojí se, že malí obchodníci budou i nadále vymírat. Podle údajů agentury Incoma klesly tržby nezávislých prodejců za posledních osm let o více než polovinu, k 80 miliardám korun.

Stejně se utratí například v hypermarketech. V supermarketech a diskontech je to dalších zhruba 80 miliard korun.

"Současný svět je nádherný tím, jak je různorodý. Individuální podnikatelé v něm budou mít své místo a to se bude zvětšovat," míní Dlouhý.

Druhým dechem však dodává, že podmínkou je, aby se malí prodejci nesoustřeďovali jen na cenu. "Takhle proti diskontům nemohou bojovat," říká.

Druhý cíl - gastronomie
Po malých obchodnících se chce Makro zaměřit na své druhé klíčové zákazníky - to jsou hotely, restaurace a kavárny. Z nich plyne do kasy německé společnosti další čtvrtina jejích tržeb. S gastronomií právě v těchto dnech rozjíždí Dlouhý podobné akce jako s malými prodejnami.

Tak daleko jako u obchodníků s nimi ještě nejsou. Stejně jako pro malé prodejce, i pro restaurace a hotely Makro vyčlenilo zvláštního člověka, který se bude starat jen o ně.

Především pro restaurace jsou také určeny výrobky Makra pod značkou Metro Quality. Pro hotely má Makro řadu Hotel Line, což jsou hlavně drobnější věci na snídaně. U tohoto typu výrobků si dává Makro záležet více na kvalitě než u vlastní značky Aro. Ta je levnější a na zákazníky útočí především cenou.

U výrobků pod značkou Metro Quality sází i na jiné trumfy. "Výrobky značky Metro Quality není tak jednoduché zkopírovat," připomíná Dlouhý jednu z jejich výhod.

Jinak řečeno všechny řetězce dokážou dosáhnout víceméně podobné ceny, tu je možné lehce od konkurence "opsat". Speciálnější výrobky však ne. Navíc na nich má obchodník dlouhodobě vyšší marži.

"Problém Česka je, že všichni tady cenu tolik zdůrazňují, že ještě dál vychovávají zákazníky, aby se neptali na nic jiného," říká.

Platební karty a nový bič
V rámci svého zkoumání, jak přilákat více lidí na komfortnější služby, otevírá Makro i další, zatím zapovězenou skříňku. Dosud zde totiž není možné platit kartou - kromě speciální, vydávané společně s Komerční bankou.

"V rámci mnoha pilotních projektů zkoušíme ve slovenské Nitře plošné přijímání platebních karet," říká Dlouhý.

Všechny tyto Makrem nově rozjeté testy, jak se vylepšit, přitom nejsou jen teorie. Sám Dlouhý očekává, že většina z nich potvrdí, že jdou správným směrem a postupně se rozšíří do všech obchodů. "Jde jen o to, doladit detaily a všechny věci zkombinovat dohromady," dodává.

Všechny novinky jsou testované tak, aby je bylo možné vyhodnotit a možná i spustit zhruba v půlce roku.

Tou méně příznivou zprávou pro sváteční zákazníky Makra je, že pokud alespoň jednou za čtvrt roku v jednom z obchodů neutratí tisíc korun, bude jim zrušena jejich vstupní kartička. Tahle novinka se od února testuje v Ústí nad Labem a v jednom obchodě na Slovensku.

Makro má celkem více než 900 tisíc registrovaných zákazníků. Z nich je podle jejich čísel zhruba třicet procent neaktivních, což znamená, že v Makru už půl roku nebyli na nákupu.

"Pošleme jim upozornění, jestli a proč u nás chtějí či nechtějí nakupovat. A když nezačnou, budou vyřazeni," říká Dlouhý.

Tímhle způsobem si chce Makro pročistit databázi svých zákazníků, aby lépe vidělo, komu věnovat větší pozornost.

Své nejlepší zákazníky už dnes láká na více výhod než ty běžné. Pro podnikatele, kteří mají stříbrnou a zlatou kartu, například zkouší delší otvírací dobu.

"Jak to funguje, uvidíme za delší dobu, protože lidé nezmění chování ze dne na den," upozorňuje Dlouhý. Zlatou kartičku mají ti zákazníci, kteří v Makru za měsíc nakoupí za více než 80 tisíc korun, a to nejméně tři měsíce po sobě.

Takové klienty si hýčká i na svých benzinkách, které jsou dnes u všech obchodů s výjimkou Liberce. "Když má někdo zlatou kartu, má ještě slevu korunu za litr z původní ceny," říká Dlouhý.

Nový šéf zatím nechce příliš mluvit o tom, jestli Makro postaví v Česku ještě další obchody. Letos to nebude určitě, další roky nechává Dlouhý otevřené. Záleží na tom, jak se jim vyvede jejich nynější útok na stávající zákazníky.

Sám má přitom s otevíráním nových obchodů velké zkušenosti. Než se stal ředitelem Makra v Česku, vedl expanzi mateřské společnosti Metro v Rusku. Za dva roky tam otevřeli dvanáct obchodů, což je v tuzemsku jejich současný počet.

V Rusku se Dlouhému líbilo, ale jak sám říká, doma je v Česku. "Nechtěl bych trávit život rotací po světě," uzavírá.

Autoři:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....