Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exportní banka hledá pomoc. Elektrárnu v Turecku může dostavět Škoda Praha

  9:09aktualizováno  9:09
Státem kontrolovaná firma Škoda Praha, která je součástí skupiny ČEZ, by mohla dokončit stavbu turecké elektrárny Adularya. Na její realizaci půjčila státní Česká exportní banka (ČEB) již 11 miliard korun, elektrárna však stále není v provozu a úvěr tak není splácen. Banka společnost již oslovila s žádostí o pomoc.

Uhelnou elektrárnu Yunus Emre pro tureckou společnost Adularya postavila česká firma Vítkovice Machinery Group, 11 miliard na ni půjčila Česká exportní banka. Spuštění elektrárny mělo více než rok zpoždění. | foto: Česká exportní banka

Elektrárnu pro Turky letos v únoru dostavěla česká strojírenská jednička Vítkovice, zdroj se jí však zatím nepodařilo uvést do provozu. Úvěr, který se měl uhradit z prodeje vyrobené elektřiny, tak turecký investor nesplácí. S úroky už se dluh vyšplhal na 15 miliard korun.

Banka, jíž hrozí kolaps historicky vůbec největšího úvěru, tak horečně hledá řešení - a proto se obrací na dceřinou firmu ČEZ, která se zabývá dodávkami energetických technologií na klíč a má zkušenost z elektráren mateřského koncernu.

Světlíkův turecký strašák. Stát může přijít až o 15 miliard korun

„Škoda Praha byla Českou exportní bankou vyzvána k jednání o vypracování technických studií a návrhu opatření v rámci technických aspektů k projektu Adularya,“ potvrdila mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová. Další podrobnosti nechce uvádět. Zdroje z trhu se však shodují, že Škoda Praha má o turecký kontrakt velký zájem.

Sama banka, stejně jako státní Exportní a garanční pojišťovna (EGAP), která ČEB pojistila a musela by patnáctimiliardovou ztrátu v bance nakonec zalepit, o problému nechtějí mluvit.

„Aby Česká exportní banka nenarušila probíhající jednání, nebude do odvolání situaci kolem projektu Adularya nijak komentovat,“ říká mediální zástupce banky Martin Jaroš.

Kdo sežene miliardu

EGAP má navíc s Vítkovicemi uzavřenou dohodu, podle níž v případě kolapsu projektu z viny dodavatele musí Vítkovice pojišťovně zaplatit několikamiliardovou garanci. Jenomže část skupiny Vítkovic bankrotuje a je málo pravděpodobné, že by společnost bojující s dluhy a váznoucím cash-flow našla miliardy na pojistnou garanci.

Mluvčí Vítkovic Eva Kijonková v pátek informaci o jednání ČEB s konkurenční Škodou Praha nechtěla komentovat. „Naše vedení je v Turecku. Vítkovice mají pořád zájem projekt dokončit. Buď v původním rozsahu, což předpokládá dodávky uhlí v kvalitě podle kontraktu, nebo upravit technologii tak, aby bylo možné spalovat stávající uhlí. To je věc investičních nákladů a rozhodnutí investora,“ říká.

Lidé obeznámení s projektem, jež MF DNES oslovila, tvrdí, že jediným reálným řešením je přestavba kotle. „To by přišlo až na miliardu korun,“ odhaduje bývalý vítkovický manažer a český honorární konzul v Turecku Martin Pecina.

Vítkovice podepsaly s Turky kontrakt na dostavbu Adularye koncem roku 2011. Původním dodavatelem měla být další česká inženýrská společnost BTG Energy, součást holdingu BTG, specializovaného na dodávku průmyslových technologií. BTG však rok po startu projektu z Turecka vycouvala a dnes je její dcera Energo v konkurzu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.