Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily začnou brzy vytlačovat klasická auta, tvrdí analýza

  13:50aktualizováno  13:50
Automobilový průmysl čeká za několik let velký zlom. Elektromobily a hybridní vozy budou levnější než klasická auta na fosilní paliva. Uvedla to agentura Bloomberg. Rozšíření aut na elektřinu by tak mohlo zažehnout další ropnou krizi. Pokud by surovina následně ještě víc zlevnila, na trendu to nic nezmění, boom elektro aut se jen o pár let odloží.

Firmy Tesla, Chevy a Nissan chtějí začít prodávat vozidla na elektrický pohon s větším dojezdem za přijatelnou cenu okolo třicet tisíc dolarů. I jiní výrobci aut a technologické společnosti do nových modelů investují miliardy dolarů. (ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MF DNES

U technologií se často stává, že s příchodem nových alternativ ztrácejí ty starší na významu. V posledním desetiletí se tak stalo například s nástupem smartphonů, v 70. letech v souvislosti s barevnými televizemi a na začátku 20. století s benzínovým motorem.

Teď není vyloučeno, že se 20. léta 21. století stanou desetiletím masového rozšíření elektrických aut, která vytlačí ta palivová.

Klesá cena autobaterií

Pro nižší cenu elektromobilů je zásadní klesající cena baterií. Ta loni spadla o 35 procent. Pole nejnovější analýzy o trhu s elektromobily od společnosti Bloomberg New Energy Finance (BNEF) jsou tak elektromobily na dobré cestě stát se v nadcházejících šesti letech odpovídající náhradou za své benzinové a naftové protějšky.

Fotogalerie

Do roku 2040 by pak měla dálková elektro auta stát méně než 22 tisíc amerických dolarů (asi 550 tisíc korun). V té době už bude mít podle odhadů agentury Bloomberg zástrčku místo nádrže 35 procent všech nově vyrobených aut.

S něčím takovým nemohl trh s ropou počítat. A je jednoduché vysvětlit proč. Elektromobily dnes tvoří pouhou jednu desetinu procenta celosvětového automobilového trhu. Ve většině zemí jsou stále výrazně raritou, která vychází mnohem dráž než klasická auta.

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) ale předpovídá, že nárůst nebude tak obrovský. Ve svých odhadech zmiňuje, že elektro vozy budou v roce 2040 tvořit jen jedno procento aut.

Bloomberg ale zdůrazňuje další nezadržitelný vývoj. Firmy Tesla, Chevy a Nissan chtějí v nadcházejících letech začít prodávat vozidla na elektrický pohon s větším dojezdem za přijatelnou cenu okolo třiceti tisíc dolarů. Také další výrobci automobilů a nejrůznější technologické společnosti do nových modelů investují miliardy dolarů. Za pár let tak budou mít větší výkon a budou stát méně než současná palivová auta.

„OPEC uvádí, že elektromobily budou tvořit jen jedno nebo dvě procenta všech aut na planetě,“ říká autor studie BNEF, analytik Salim Morsy. „Jestli do roku 2040 přibude těchto vozidel o 25 nebo 50 procent, na tom zase tak nezáleží. Důležité je, že půjde o masový přechod.“

Otázkou ale je, jak velkou část poptávky po ropě elektromobily vytlačí a kdy nižší poptávka vyvolá další ropnou krizi. Vloni totiž vzrostl prodej elektro aut o 60 procent. V roce 2040 dosáhne počet prodaných elektromobilů 41 milionů kusů. To je skoro devadesátkrát vyšší číslo než v minulém roce.

Podle Morsyho tyto odhady stojí na cenách ropy, která podle něj v budoucnu vzroste na 50 dolarů za barel ze současných cca 30 dolarů. A do roku 2040 se cena vyšplhá na 70 dolarů a možná i výše. Éru aut na elektrickou energii však podle něj zvrátit nelze.

„Pokud vezmeme v úvahu variantu, že cena ropy klesne na dvacet dolarů za barel a na této úrovni se udrží, boom s elektromobily to pouze oddálí o zhruba deset let,“ konstatuje Morsy.

Archiv: Tesla otevřela brány a ukázala, jak vyrábí trendy elektromobily:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.