Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

  0:58aktualizováno  0:58
Ta zpráva s Českem zatím příliš nesouvisí, ale potenciál do budoucna má. Mercedes-Benz tento týden oznámil, že svoji největší motorárnu na předměstí Stuttgartu postupně promění a ke spalovacím motorům přidá elektromotory. A přitom propustí část lidí. Česká vláda a zástupci automobilek proto ve čtvrtek řešili, jak se novou situaci připravit.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko sice slaví další rekordní měsíc výroby aut, podobné proměně se však automobilky u nás v příštích letech nevyhnou. Pro tuzemskou ekonomiku jde přitom o klíčové změny, protože auta u nás zaměstnávají 400 tisíc lidí.

Světoví výrobci už přestali elektroauty opovrhovat a teď naopak vrhli nejvíce energie právě do vývoje aut na baterie. Těch je zatím málo a jsou drahá. I to se může brzy změnit. „Automobilový průmysl je na velkém rozcestí. Pokud nezachytíme změny včas, může to být pro českou ekonomiku velké ohrožení,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY. „Je potřeba posunout zemi orientovanou na výrobu směrem k technologickému lídrovi,“ říká například šéf Škody Auto Bernhard Maier.

Jinak řečeno, zatímco dosud český autoprůmysl zažíval rozmach díky levné pracovní síle, s pokračující automatizací se bude muset opřít o technologie a nápady českých zaměstnanců, protože robot bude stát ve všech zemích stejně.

Zástupci automobilek a vlády proto ve čtvrtek v Mladé Boleslavi řešili, jakou změnou projde v příštích letech i český autoprůmysl. Zatím zůstalo hlavně u řečí, ministři a automobilky se dohodli na přípravě Paktu budoucnosti automobilového průmyslu, který má do konce léta říct, jak konkrétně podpoří průmysl. Pro automobilky je důležité, aby se vláda zavázala k tomu, že chce problémy řešit.

K čemu převodovky?

Podle premiéra Bohuslava Sobotky procházíme další technologickou změnou a je důležité, aby stát na tuto změnu dokázal zareagovat. Například i rychlým internetem a levnými datovými tarify, které jsou důležité například při nástupu samořiditelných vozů. Stát by měl zároveň zajistit dostatek elektrické energie pro rozvoj elektromobilů.

Může se hodit

Sháníte zaměstnání nebo uvažujete o změně?

Hledejte na správném místě. Na jobDNES.cz vybírejte z pestré nabídky aktuálních volných pracovních pozic.

Škoda Auto počítá s tím, že už v roce 2025 bude čtvrtina všech vyráběných škodovek jezdit na baterie. Digitalizace však přinese i negativa – méně pracovních míst ve výrobě. „Je evidentní, že digitalizace ovlivní trh práce a vláda se také musí naučit, jakým způsobem pomáhat firmám při přechodu na digitalizaci,“ řekl Sobotka.

Automobiloví odboráři se už netají obavami, jak výrobní proměna může dopadnout. K výrobě elektromobilů není potřeba tolik lidí, elektromobily například nepotřebují převodovky a další díly. „Musíme se ptát, jaké produkty nahradí současné konvenční komponenty, co konkrétně zde budeme vyrábět a jestli bude zajištěn stejný rozsah práce pro naše kolegyně a kolegy,“ řekl v posledním vydání Škodováckého odboráře šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

Většímu rozšíření elektromobilů zatím brání jejich ceny. Produktový manažer Škody Auto Guido Haak však odhaduje, že ceny elektromobilů se srovnají s klasickými pohony maximálně do deseti let. „Baterie, jejich cena a kapacita budou čím dál menšími překážkami pro rozvoj elektromobility,“ odhadl.

Podle Sobotky by mělo být cílem postupně autonomní řízení vozů, tedy nahrazení řidičů technikou. Ministr dopravy Dan Ťok chce na vládu přijít s projektem zkušebního okruhu, kde by mohly automobilky testovat samořiditelné vozy. „V Evropě jsou jen dva takové okruhy a vidím to jako příležitost pro Česko,“ řekl ve čtvrtek Ťok.

Nápad na vznik okruhu vyšel z ČVUT od vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Václava Jírovského a jeho syna. „Je vytipovaná i lokalita, kde by mohl vyrůst. Není to úložiště jaderného odpadu, takže nečekáme nějaký zásadní odpor,“ dodal Jírovský. Lokalitu nechtějí ministerstvo ani ČVUT prozradit.

Oproti běžnému testovacímu okruhu musí mít polygon bohatší vybavení především v oblasti konektivity i simulace situací, ke kterým může během jízdy dojít.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.