Elektronické bankovnictví nabízí komfort, za ten se však musí platit

- Pojem elektronické bankovnictví zahrnuje různé způsoby komunikace klienta s bankou na dálku. V současnosti se v hojné míře využívá phonebanking, tedy telefonní bankovnictví, homebanking, to znamená ovládání peněz na účtu prostřednictvím osobního počítače klienta, a internetbanking.

Posledně jmenovaný způsob komunikace nabízí podobné služby jako homebanking, ale ke spojení počítače s bankou se využívá internet - účet se tedy dá ovládat z jakéhokoli computeru, který je na něj napojen.

Phonebanking
Rozsah služeb v rámci phonebankingu je různý. Pomocí telefonu se lze informovat o zůstatku na svém účtu, případně o neprovedených platbách. U některých účtů je nabízena také aktivní manipulace s penězi na účtu prostřednictvím telefonu.

Klient může získat informace například o účtu, nebo o produktech banky, také zadávat trvalé příkazy, zakládat termínované účty a podobně. Kromě toho ale mohou klienti mnohých bank využít služeb GSM Bankingu.

Přes mobilní telefon lze rovněž zadávat platební příkazy a obsluhovat termínované vklady. Kromě klasického GSM bankingu začaly některé banky nabízet i systém WAP. WAPové stránky, přístupné přes display mobilního telefonu, jsou zjednodušenou verzí internetových stránek banky.

Homebanking a internetbanking
Náročnější klienti si mohou objednat u mnohých bank systém, umožňující spojení s bankou přes osobní počítač například z domova. Mohou potom na svém monitoru nejen sledovat stav na kontě, ale také například zadávat platební příkazy.

Existují dva způsoby spojení s bankou. Klient s ní může komunikovat prostřednictvím internetu a nebo požádat o instalaci vybavení pro přímé "privátní" napojení. Při využití internetu jsou poplatky relativně nízké - řádově v desítkách korun měsíčně.

Používá - li klient přímé spojení s bankou, musí zaplatit několik tisíc korun jednorázově za instalaci a měsíční poplatky dosahují několika stovek korun. Při předávání platebních příkazů elektronickou cestou se zaplatí často méně, než při zadání klasickým papírovým příkazem.

Za účetní položku je v těchto případech rozdíl okolo jedné až tří korun. Bezpečnost přenosu informací bývá zajištěna pomocí různých kódů a šifrování. U některých bank klient dostane elektronické zařízení, s jehož pomocí je bankou identifikován.

Telefonní bankovnictví
* Bank Austria Creditanstalt
Služba TelefonService nabízí informace po telefonu, ale také možnost aktivních operací. Zaváděcí poplatek se neplatí. Měsíční paušální poplatek je padesát korun, bez ohledu na počet jednotlivých operací.

* Česká spořitelna
Služba se nazývá Sporotel. Kromě získání informací včetně informací o účtu lze manipulovat s penězi na kontě. Součástí služby je i možnost předávání SMS zpráv. Klient zaplatí jednorázově dvě stě korun (neplatí pro Sporožiro PLUS, ke kterému je služba dodávána automaticky). Žádné další poplatky se neplatí.

* ČSOB
Ke Kontu Kompakt a Kontu Kompakt+ je nabízena možnost zjišťování zůstatku po telefonu. Tato služba je zcela zdarma, klient neplatí zaváděcí poplatek, ani poplatky za jednotlivé telefonické dotazy.

* Expandia banka
Přes telefon je možné získávat informace i aktivně řídit pohyby peněz na účtu. K cenám za jednotlivé účetní operace podle sazebníku banky se připočítává při užití SMS zpráv čtyři koruny, při použití automatického telefonního systému je to šest korun a při slovním zadávání příkazů zaměstnankyni banky dvanáct korun.

* IC Banka
Klient přes telefon zjišťuje informace o zůstatcích a došlých platbách. Tato služba je nabízena zdarma.

* IPB
IPB nabízí zjištění disponibilního zůstatku na účtu. Tato služba je majitelům IPB Privátní TOP konto a IPB Studentské konto poskytnuta zdarma, včetně pěti telefonických ověření měsíčně. Pro majitele IPB Osobního konta se platí jednorázově sto korun za zavedení služby, a kromě toho měsíční paušál dvacet korun, v rámci něhož je pět telefonických ověření měsíčně zdarma. Další ověření jsou zpoplatněna deseti korunami. Aktivní operace lze provádět prostřednictvím služby IPB GSM Banking. Tato služba je zdarma zavedena majitelům IPB Privátní TOP konto a IPB Studentské konto. U IPB Privátního TOP konta se po dobu šesti měsíců neplatí za tuto službu žádné poplatky. Majitelé IPB Osobního konta platí za zavedení služby sto korun a k tom u měsíční poplatky šedesát korun.

* Komerční banka
Hlasový informační systém umožňuje získávat za sto třicet korun měsíčně informace o zůstatku na účtech. Expresní linka KB umožňuje aktivní ovládání pohybu peněz na účtu prostřednictvím telefonního bankéře. Expresní linku získá klient při vyšších částkách na účtech zdarma. V ostatních případech se platí sto padesát korun měsíčně a je poskytnuta sleva na výpisech z účtu.

* Poštovní spořitelna
Využívá službu IPB Phonebanking za jednorázový poplatek padesáti korun a deset korun měsíční paušál. Pět telefonických ověření v měsíci není zvlášť zpoplatňováno, za další se platí pět korun. Je možné využití i služby IPB GSM Banking, a to do konce června letošního roku zdrama, poté za poplatky shodné s IPB.

* Union banka
Klient získává bankovní informace včetně informací o zůstatku na účtu prostřednictvím klasické telefonní linky, nebo prostřednictvím SMS zpráv na mobilním telefonu. V prvním případě zaplatí dvacet korun měsíčně, v druhém případě třicet korun měsíčně.

* Živnostenská banka
Používá se systém TeleBanka s možností získání bankovních informací včetně informací o účtu. Také je možné zadávat platební příkazy a podobně. První dva měsíce je služba zdarma, poté se účtuje padesát korun měsíčně.

Internetové bankovnictví a homebanking

* Bank Austria Creditanstalt
Banka nabízí dva homebankingové systémy. Poplatek za zavedení je deset tisíc korun, případně patnáct tisíc korun. Měsíční poplatky jsou 334 korun a tisíc korun.

* Expandia banka
Banka nabízí informace i ovládání peněz na účtu prostřednictvím internetu. Za jednotlivé operace platí podle sazebníku plus korunu za jednu operaci za použití internetu.

* GE Capital Bank
Banka nabízí homebankingový systém Bank/Klient. Ten je však určen především klientům s častým prováděním bankovních operací.

* IPB
IPB Homebanking - služba, využívající internetové sítě. Zřízení základní uživatelské stanice je u IPB Privátního T OP konta a u IPB Studentského konta zdarma, jinak se platí dvě stě korun. K tomu klient musí zaplatit měsíčně poplatek ve výši šedesáti korun.

* Komerční banka
M-BEST je homebankingový systém, zaměřený primárně na malé a střední podnikatele. Za instalaci základního modulu se platí pět set korun, za další moduly také pět set korun. Měsíční poplatek je dvě stě padesát korun.

* Poštovní spořitelna
V nabídce je IPB Homebanking za stejné poplatky jako u IPB.

* Raiffeisenbank
Homebanking je určen především podnikatelům.

* Union banka
Systém Business Banking - služba v kategorii homebankingu. Instalace 2 000 korun, měsíčně 350 korun, instalační sada 500 korun.

* Živnostenská banka
Systém NetBanka využívá internetové sítě. Služba je nabízena bez poplatku.