Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zákaz v restauracích? Jde o princip, říká výrobce náplní do e-cigaret

  5:00aktualizováno  5:00
Před sedmi lety dostal náruživý kuřák Bohdan Resler ochutnat od kamaráda elektronickou cigaretu. Tak vznikl nápad vyrábět je i v Česku. Dnes už nekouří vůbec, pod značkou Ecoliquid se však ve Strančicích u Prahy každý měsíc vyrobí kolem půl milionů náplní a do konce roku plánuje firma rozběhnout výrobu v Německu.

Bohdan Resler řídí firmu, která ve Strančicích u Prahy vyrábí náplně do elektronických cigaret. (24. 6. 2015) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Než se vám vůbec podařilo spustit výrobu, trval vývoj náplní tři roky a stál miliony korun. Proč tak dlouho?
Chtěli jsme se odlišit od čínských výrobců, kteří sem dodávají syntetické produkty. Abychom byli konkurenceschopní, museli jsme přijít s něčím novým. Ta vznikla první řada liquidů na přírodní bázi. Z bylin dostupných v České republice dáváme dohromady příchutě, které napodobují příchuť tabáku. To znamená, že jsme trošku jako becherovka. Dneska máme příchutě od malin po třešně, vše, na co si vzpomenete. Naše řada obsahuje asi sto druhů výrobků.

Co to znamená přírodní? Předpokládám, že nějaké chemické přísady v náplních být musí.
Chemické látky tam jsou. Nosnou látkou je propylenglykol a glycerín, náplň pak může, nebo také nemusí obsahovat nikotin. Extrahujme však různé byliny, ty mícháme a z nich získáváme příchuť. Z Číny pochází čistě syntetické příchutě. Naše konkurenční výhoda spočívá také v tom, že jsme příchutě vyvíjeli s důrazem na evropského zákazníka. Stejně jako existuje asijská kuchyně s odlišným vnímáním chutí, tak i tabáková příchuť na evropského zákazníka působí jinak, než jak ji vnímají Asiaté. To byla naše přednost.

Jak jste získali první odběratele?
Před třemi lety jsme uspěli na veletrhu v Dortmundu, kterého jsme se zpočátku báli. Lidé, kteří tam naše produkty ochutnali, však říkali, že je poznat, že jsme jiní než konkurence. To odstartovalo naši světovou expanzi. Zákazníci začali brát Ecoliquid do svých obchodů jako vlajkovou loď. Do té doby mohli nabízet jen produkty z Číny.

Nejdůležitější je Rusko

Dnes dodáváte především na evropský trh?
Ne jenom, vyvážíme do šestnácti zemí světa, a to i do Kazachstánu, Turkmenistánu, Ázerbájdžánu, část výroby šla už i do USA, Izraele, Ruska.

Který trh je nejdůležitější?
Rusko, tam se totiž zachovali racionálně a od nového roku zakázali dovoz asijských výrobků. Důvodem byly nálezy různých formaldehydů a dalších škodlivin.

Jakou pozici má Ecoliquid na trhu?
Z hlediska Evropy dosahujeme v současné době 8 až 10 procent trhu s náplněmi. To znamená, že vyrábíme až půl milionu náplní měsíčně. Jsou trhy, jako je například Rakousko, kde jsme jednička.

Jak velká je konkurence?
Konkurenci bych rozdělil na asijskou a evropskou. Asijské výrobky převládají a ovládají 80 až 85 procent trhu. My se snažíme být druhými po Číně, i když občas soupeříme s jedním výrobcem z Polska. Pak je ještě jeden významný výrobce v Německu, který je však menší než my. Trh se tím rozdělil, prodejci dnes mají v nabídce obvykle čtyři až pět čínských výrobků a jeden evropský, tedy Ecoliquid. Jsme přitom nejdražší, kvůli složení i tomu, že vyrábíme v Evropě.

Dnes už však vyrábíte i syntetické náplně…
Po čase jsme chtěli ukousnout kousek trhu Číně, a tak jsme přišli s novou značkou Electra. Tento výrobek byl vyvíjen s důrazem na to, že chceme bojovat stejnými zbraněmi, Electra je proto syntetický produkt. Molekuly těchto syntetických příchutí se blíží přírodním molekulám. Vývoj byl zaměřen na to, aby zákazník nevnímal některé negativní vlastnosti syntetických produktů, klíčové však bylo, aby cena byla konkurenceschopná. Z hlediska prodejů je dnes zhruba 70 až 75 procent prodejů Ecoliquid. Electra však nabývá na dynamice, protože jsme ji schopni prodávat ještě levněji než Čína.

Jaký jsou tedy cenové rozdíly?
Třeba v Rakousku se Ecoliqid prodává ze 7,90 eur, Electra ze 2,50, čínské produkty pak kolem 4 eur.

Mateřídouška bez nikotinu

Loni jste uvedli na trh další produktovou řadu.
Jde o produkt, který není určen pouze pro bývalé nebo současné kuřáky, ale úplně pro všechny. Neobsahuje totiž nikotin. Je to čistý výtažek z bylinky, jako je heřmánek, tymián nebo mateřídouška.

V jaké míře se tedy beznikotinové liquidy podílí na celkových prodejích?
Zatím je to zhruba jen na dvou procentech. Dostáváme se ale do nových regionů, kde panují restriktivní opatření vůči inhalování nikotinových přípravků.

Máte své produkty patentované?
Máme pouze ochranné známky. Ve chvíli, kdy bychom je patentovali, tak bychom museli zveřejnit i složení. Zjistili jsme, že v tu chvíli s tím přijdou na trh i Číňané bez ohledu na to, jestli to máme patentované, nebo ne. Pro nás je proto lepší držet složení v tajnosti. Čekat tři, čtyři roky, než nás Čína dožene, a zároveň neustále vyvíjet nové produkty. Proto předpokládáme, že každý nový výrobek má životnost zhruba čtyři roky. Co se týká bylinných liquidů, tam věříme, že jim to bude trvat déle.

Zakažte i mátový čaj

ON-LINE rozhovor

Doktorky Evy Králíkové z Centra pro závislé na tabáku se můžete ptát na regulaci kouření v pátek 26. června od 10:00 ZDE.

Do Sněmovny míří návrh „protikuřáckého zákona“, který počítá se zákazem kouření v restauracích i u elektronických cigaret. Jaký dopad na vás bude mít?
Na firmu to nebude mít vliv žádný a to proto, že 99,5 procenta vyvážíme do zahraničí. Nás to tedy nepoznamená z hlediska obchodu, ale z hlediska principu. Pokud zakážou i elektronické cigarety bez nikotinu, tak můžou rovnou zakázat mátový čaj v restauracích, protože z toho jde úplně stejná pára. V minulosti zde byla kauza, kde se na trh dostaly sušenky z Polska s jedem na krysy. Je to podobné, jako by výsledkem byl zákaz sušenek. Naše náplně neškodí, každou šarži testujeme před uvedením na trh v akreditované laboratoři. Obsah nikotinu je vždy v souladu a neprokázaly se žádné karcinogenní látky ani jiné škodliviny. Pokud se na trh dostane náplň z Číny s formaldehydem, tak nemůžu zakázat užívání i všech ostatních.

Ocenil byste vznik pravidel, která by přesně stanovovala, co mohou a co nesmí náplně obsahovat?
Není potřeba další restrikce, ale kontrola dodržování pravidel, která již dneska platí.

Kontrola podle vás nefunguje?
Z mého úhlu pohledu je nedostatečná. Kontrolní mechanismy už existují, stačí jen dohlédnout na to, aby byly dodržovány i pro všechny druhy výrobků, tedy i elektronické cigarety. V evropském systému sledování nebezpečných výrobků Rapex najdete třeba i produkty, které se v Česku běžně prodávají.

Vedle českého protikuřáckého zákona by měla od příštího května začít platit evropská směrnice.
Za tuto směrnici jsme rádi. V České republice už ji respektujeme. Směrnice jasně říká, kolik je možné mít miligramů nikotinu, jak velká může být náplň. Tato směrnice však nic neříká o zákazu v restauracích, to je český výmysl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.