Růst ceny pocítí i cestující na trase Praha - Liberec. Po Novém roce by mohli místo současných 70 korun zaplatit 82 až 85 korun, míní vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Martin Oumrt.
Jančura dále připomněl, že ceny jízdného několik let odolávaly zdražování nafty. "Mýtné však způsobí plošné zdražení pro všechny dálkové spoje," dodal. Východiskem je podle něj úplné osvobození autobusů od platby mýtného nebo alespoň snížení jeho výše pro autobusy.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Viktor Meca však oponuje, že podle evropských předpisů výjimku pro autobusy zavést nelze. Ministerstvo podle něj zatím neuvažuje ani o dotacích, které by náklady na mýtné kompenzovaly. Průměrná cena za kilometr 4,05 koruny je pro všechna vozidla nad 12 tun stejná a měnit se nebude.
Mýtné pro autobusy se může negativně projevit i ve veřejných rozpočtech. Kraje totiž kompenzují ztráty regionálních dopravců ze svých zdrojů. Podle výkonného ředitele Svazu dopravy Petra Kašíka se mohou náklady na mýtné regionálních dopravců vyšplhat na 300 až 350 milionů korun.
I regionální dopravci sdílejí názor, že to budou většinou krajské úřady, kdo bude hradit náklady na elektronické mýtné v regionech. "Cestujícím by se jízdné kvůli mýtnému zvyšovat nemělo, jsme proti a nechceme to," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša s tím, že stejného názoru jsou i ostatní zástupci krajů sdružených v Asociaci krajů.
Všechna vozidla nad 12 tun by měla platit mýtné od Nového roku. Ceny služeb nákladních dopravců tak vzrostou o patnáct až dvacet procent.