Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky

  4:01aktualizováno  4:01
Na první pohled řidiči pocítí konec papírových servisních knížek jen málo. Ve skutečnosti je to však jedna z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední roky. Automobilky chrání nejen kupce ojetin před falšováním, ale mohou také pomoci v době klesajících marží u nových aut vylepšit zisky sobě i servisům.
Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek

Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

"Přímější vazba na majitele vozu znamená jeho lepší obsluhu, včetně prodeje doplňkových služeb i značkového servisu. S více se liberalizujícím trhem servisu a náhradních dílů to může být také jeden z motivů výrobců automobilů," míní Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství a řízení rizik společnosti EY.

Škoda Auto prezentuje novinku hlavně výhodami pro zákazníky. "Zabrání manipulaci s počtem ujetých kilometrů a znemožní ovlivnění záznamů týkající se skutečné servisní historie daného vozu," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. Elektronickou knížku mají všechny vozy koupené po listopadu.

Princip je jednoduchý - veškerá data ze servisu míří rovnou pod číslem karoserie do systému automobilky. To funguje už několik let, ale dosud k těmto údajům neměli zákazníci přístup. Teď už ano.

Po opravě dostane zákazník jen účtenku s přehledem oprav, servis automaticky údržbu zapíše do elektronické knížky. Na požádání zákazníci dostanou všechny výpisy z oprav u autorizovaného prodejce. "Do budoucna plánujeme i on-line přístup pro zákazníky," dodal Pelc.

Servisní knížky a prodej ojetin

Až dosud se se servisními knížkami manipuluje hlavně při prodejích ojetin. "Falšování servisních knížek je bohužel také častým jevem, například se setkáváme s razítky neexistujících servisů. Věříme, že tento problém by měla elektronická servisní knížka zcela eliminovat," říká například šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Pavla Faltýna z Auto Esa každoročně odmítnou sedm až deset procent aut při výkupu právě kvůli chybějící nebo zmanipulované servisní knížce.

S nimi se podvádí i jinak, někteří majitelé například zamlčeli opravy po haváriích, ačkoliv v systémech automobilky o nich údaje byly. Jenže databáze je pro lidi z ulice nepřístupná, a tak se mohli lidé nechat napálit a koupit opravený vůz po nehodě, jako by havarovaný nebyl.

Bez knížek opravuje v Česku už řada jiných značek, například Toyota, Mercedes nebo Ford u některých modelů. "Zatím jsme nezaznamenali negativní ohlasy, snižuje to výrazně papírování," říká mluvčí Fordu Martin Linhart. Mazda má on-line servisní knížky pro všechny modely už od roku 2006. Jejich aktivace je možná i u starších vozů do 10 let při návštěvě autorizovaného servisu.

Elektronická servisní knížka tlačí ke značkovým servisům

Dá se přitom očekávat, že servis přesunou z papíru do počítače i další automobilky. "Mohou tím nabídnout majitelům vozů historii informací o ojetém voze z pohledu údržby a zároveň lépe kontrolovat aktivity servisů a dealerů," dodal Knap.

Automobilky nesmějí omezit servisování auta jen na značkové servisy, elektronická knížka však lidi k návštěvě takových firem výrazně tlačí. I proto, že výpis z kontrol autorizovaného servisu může přinést podstatně vyšší hodnotu při jeho prodeji jako ojetiny.

Pro výrobce vozů jsou přitom díly zdrojem čím dál větších zisků. V autorizovaných servisech však mohou nabízet jen dražší originální díly, u ostatních i jiné. Servis prodejce živí čím dál více, kvůli konkurenčnímu boji u prodeje nových vozů auta prodávají často bez marže nebo i pod cenou.

I neautorizované opravny budou mít do databáze přístup a budou moci vydávat potvrzení o servisu. "Je tak na zákaznících, aby si o potvrzení říkali i v těchto servisech," dodal Pelc.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.