I na globálním trhu s otevřenými hranicemi může být problém sehnat zdánlivě...

I na globálním trhu s otevřenými hranicemi může být problém sehnat zdánlivě banální produkt, jako je konvice na kávu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Elektro z „šedého“ dovozu trápí zákazníky, skrývá problém se servisem

  • 164
I na globálním trhu s otevřenými hranicemi může být problém sehnat zdánlivě banální produkt, jako je konvice na kávu. Prodejci elektra totiž kvůli ceně nakupují v zahraničí. Zákazník pak naráží na problémy se servisem a náhradními díly.

Přesvědčila se o tom paní Miroslava z Opavska, která si chtěla koupit náhradu za prasklou konvici ke kávovaru. Ten si před časem pořídila v prodejně Datart. „Šla jsem do Datartu a tam mi řekli, že konvice se považuje za náhradní díl a oni náhradní díly nevedou, mám se prý obrátit přímo na výrobce,“ popisuje paní Miroslava. Nepochodila však ani u tuzemského zastoupení producenta. Dotyčný model byl totiž vyroben exkluzivně pro zahraničního majitele prodejen elektroniky a do Česka se skrze oficiální distribuci vůbec nedováží.

Electro World leták

Nakupujete rádi v prodejnách Electro World? Všechny aktuální letáky Electro World a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Není to přitom ojedinělý případ. Na českém trhu je v prodeji množství produktů ze „šedého“ dovozu mimo oficiální zastoupení výrobce. Řada výrobců chce mít totiž kontrolu nad svými prodeji a často odmítají spolupracovat třeba s internetovými obchody. „Unie, to byl mimo jiné volný pohyb zboží. Bohužel to ne vždy funguje a různá lokální zastoupení vymýšlejí, jak tomu zabránit,“ říká výkonný ředitel Netretail Holdingu, mateřské společnosti internetového obchodu Mall.cz, Vít Endler.

Paní Miroslavě v zákaznickém centru lokálního zastoupení společnosti Electrolux, pod jejíž značkou byl kávovar vyroben, původně sdělili, že se vůbec nejedná o produkt Electroluxu. Výrobce prý značku pouze „propůjčil“ řetězci Datart. „Hodně mne naštvalo to, že jsem si koupila kávovar s uvedenou renomovanou značkou Electrolux a nakonec jsem zjistila, že to výrobek Electroluxu není,“ rozčiluje se paní Miroslava.

Není to nic nezákonného

Mediální zástupkyně Electroluxu Lucie Krejbichová odpovědi zákaznického centra po dotazu MF DNES dementovala. Podle ní se stalo nedorozumění a společnost je skutečně výrobcem kávovaru. Zmíněný typ však na český trh nedováží. Je to model určený výhradně pro majitele Datartu, britsko-francouzský řetězec Darty, který se svého podílu v tuzemském prodejci elektra nedávno zbavil.

„Importérem a distributorem je Datart mimo lokální divizi Electrolux,“ uvádí Krejbichová s tím, že společnost nedokáže paní Miroslavě novou konvici sehnat.

Mluvčí Datartu Jana Choroušová po dotazu MF DNES slibuje, že personál řetězce by měl být navzdory původnímu neúspěchu schopen paní Miroslavě pomoci.

Příklad rozbité konvice však poukazuje na problém, který se zdaleka netýká jen Datartu. A čeští zákazníci jsou nuceni se s ním vypořádávat každou chvíli. „Nejde o nic nezákonného. Navíc za reklamaci je vždy zodpovědný prodejce,“ upozorňuje šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Pokud se zboží porouchá v záruční lhůtě, má obchodník povinnost reklamaci řešit.

Problém přichází po konci záruky

Problém se však komplikuje, shání-li zákazník náhradní díl po uplynutí záruční lhůty, tedy 24 měsíců. Pokud obchodník neavizoval při prodeji něco jiného, nemá vůči zákazníkovi už žádné povinnosti. Ze šesti příspěvků v diskusi pod zmíněným kávovarem na srovnávači cen Heureka.cz tři poptávají nedostupné náhradní díly, dva právě prasklou konvici, a žádný z nich není dílem paní Miroslavy.

„Řešením je snad jen zakoupit náhradní součástku v jiné zemi. Samozřejmě s ohledem na částku, kterou ten výrobek stál,“ navrhuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Bez vědomí oficiálních distributorů proudí napříč trhy ve velkém hlavně kuchyňské spotřebiče, televizory, počítače, fotoaparáty, mobilní telefony či tablety.

O tom, že zákazník takový produkt kupuje, se přitom jako paní Miroslava často nedozví. Podle Krejbichové společnost Datart takto nedovezla jen kávovar, ale řadu dalších malých spotřebičů.

Vít Endler tvrdí, že jednou z příčin „šedých“ dovozů je to, že některá lokální zastoupení odmítají prodávat zboží přes internet. Pokud prodejci chtějí výrobek zákazníkům nabídnout, musí ho obstarat v zahraničí. „Je problém s některými společnostmi, které jsou proti on-line obchodu. U některých jsme jediní v regionu, kteří smějí prodávat jejich zboží přes internet,“ říká Endler.

Jiné modely nejsou pro tuzemský trh vůbec určeny nebo přicházejí se značným zpožděním. Ceny v zahraničí mohou být navíc výrazně nižší než ty oficiální tuzemské. „Není to jen o ceně, ale také o servisu, reklamacích. U Applu jsou nízké, u B-značek elektroniky z Číny musíte do ceny zakalkulovat, že se vám třeba desetina jako neopravitelná vrátí,“ poukazuje Endler.