Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Změna při podání nabídky na veřejnou zakázku. Půjde to jen elektronicky

  0:50aktualizováno  0:50
Je to tradiční rituál téměř každé veřejné zakázky. Obvykle pár minut před uzávěrkou se na podatelnu úřadu blíží zástupci firem a předávají nabídku do soutěže. O hodinu či dvě později se pak sejdou znovu, hodnoticí komise přečte cenu jednotlivých uchazečů a firmy už vědí, jak na tom zhruba jsou.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

To vše od příštího týdne končí u ministerstev a centrálních úřadů, za rok a půl pak u všech zadavatelů. Dlouho očekávaná elektronizace veřejných zakázek pokročila do další fáze.

Od 18. dubna bude možné podávat nabídky jen elektronicky přes program nazvaný NEN – Národní elektronický nástroj. Pokud někdo po tomto datu podá nabídku písemně, nemá šanci.

Opatření, která mají zjednodušit soutěže a zabránit například manipulacím mezi jednotlivými účastníky, ale vzbuzuje velké obavy zejména mezi firmami zabývajícími se administrací veřejných zakázek.

Podle ředitelky společnosti Otidea Kateřiny Koláčkové je jedním ze základních problémů šifrování nabídek. NEN při příjmu nabídky neověří, zda je dokument zašifrován, a může se stát, že soutěžící omylem zašifruje nabídku jiným klíčem a pak je jen kvůli této formalitě vyřazen.

„Velký problém je i rychlost systému, vše trvá velmi dlouho už teď, kdy většina zadavatelů přijímá nabídky spíše klasicky papírově,“ dodala Koláčková. NEN běží pouze v prohlížeči Internet Explorer, v jiném nefunguje.

Podle vedoucí právního oddělení Otidea Lucie Moravčíkové je komplikací i to, že systém běží jen v češtině. „Máme například zadavatele z oblasti vědeckého výzkumu, kde jsou možní dodavatelé jen ze zahraničí. Vůbec se v systému nebudou orientovat,“ řekla Moravčíková.

Novinka platí i pro již vypsané zakázky, které mají termín podání nabídek po 18. dubnu. „Zvláště u již zahájených veřejných zakázek jde o velmi problematickou situaci. Zadavatelé jsou totiž aktuálně motivováni k tomu, aby kladně neodpovídali na žádné dotazy účastníků, které by znamenaly prodloužení lhůty pro podání nabídek a tím pádem prodloužení lhůty, na kterou by dopadalo podání elektronických nabídek,“ podotkla Koláčková.

Odpadne domlouvání se

Elektronizací odpadne jeden z možných nešvarů – zejména u soutěží s malým počtem uchazečů o sobě všichni věděli a mohli se domlouvat, že například jeden odstoupí ze soutěže, aby přepustil místo jinému. Teď bude vše tajné až do oznámení výsledku zakázky. „Až do zveřejnění závěrečné zprávy účastníci vůbec nebudou vědět, jak na tom jsou,“ potvrdila Koláčková.

Podle ní je elektronizace cestou správným směrem, zejména k odstranění přebujelé administrativy a papírování. „Nicméně přínosem bude teprve v okamžiku, kdy si na ni zvyknou nejen zadavatelé a dodavatelé, ale především až kontroly nebudou vyžadovat předkládání dokumentů v listinné podobě,“ dodala.

Přechod na elektronické zadávání příští týden se týká zatím relativně malého počtu zakázek, hlavní změna přijde v říjnu 2018.

Ministerstvo pro místní rozvoj musí v souvislosti s problematickou zakázkou na projekt NEN, který má sloužit k centrálnímu zadávání veřejných zakázek, zaplatit pokutu půl milionu korun. Klíčový nástroj pro státní zakázky podle antimonopolního úřadu vznikl v rozporu se zákonem. Není tedy jasné, co bude s NEN dál.

Ministerstvo pro místní rozvoj za tento systém zaplatilo přes půl miliardy korun. „Jeho vybudování, spuštění i samotný provoz provázela řada vážných problémů,“ uvedl loni v dubnu Nejvyšší kontrolní úřad.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sparťanský útočník David Lafata slaví gól.
Lafata prokopal cestu ostatním, šanci na vrácení daní mají stovky sportovců

Vítězství fotbalisty pražské Sparty Davida Lafaty nad finančním úřadem znamená výhru i pro nejméně stovky dalších sportovců, kteří podnikají jako živnostníci....  celý článek

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

Hyundai i30 Combi
Zisk Hyundai v Česku klesl o 92 procent na 11,9 milionu, tržby ale rostly

Dovozci vozů značky Hyundai do ČR klesl loni zisk o 92 procent na 11,9 milionu korun. Tržby naopak vzrostly o 16 procent na 10,4 miliardy korun. Vyplývá to z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.