"Více než z jedné třetiny se na úhrnném obratu podílí desítka největších obchodních řetězců nabízejících tento sortiment," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research, která se na průzkumu trhu s elektrospotřebiči také podílela. Řetězce představují hlavní nákupní místo pro 24 procent českých domácností, zejména mladších věkových kategorií.
Vedle hypermarketových sítí (Makro, Hypernova, Carrefour, Tesco, Globus) se na českém trhu uchytily specializované nadnárodní elektrořetězce, například britský Kingfisher ovládající firmu Datart či Dixons stojící prostřednictvím firmy Kotsovolos za sítí prodejen Electrocity. "Počítá se i se vstupem dalších zahraničních investorů," dodává Robert Stránský z GfK.
Významnou část letošních tržeb mají všichni tito obchodníci ale teprve před sebou. Podle Incomy se ještě 26 procent českých domácností chystá do konce roku k nákupu elektrického spotřebiče.
"Největší zájem je o bílou techniku. Je zajímavé, že zatím pouze třetina z nich už má představu o konkrétní značce, zbytek se rozhodne až přímo v prodejně," uzavírá Drtina.
Velikost trhu elektrospotřebičů | ||
Druh |
Prodeje |
Podíl v % |
Spotřební elektronika |
13,0 |
46,9 |
Velké domácí elektrospotřebiče |
10,5 |
37,9 |
Malé domácí elektrospotřebiče |
4,2 |
15,2 |
Celkem |
27,7 |
100,0 |
Pramen: ELEKTRO 2001, GfK Praha + Incoma Research |