Elektrospotřebiče: obchod za desítky miliard

  • 1
Za žehličky, pračky, televizory a další domácí elektrospotřebiče se v Česku každoročně utrácí desítky miliard. Jen loni Češi na nákup spotřebičů vydali podle informací agentury GfK Praha 27,7 miliardy korun - za takovou sumu by se dala postavit více než čtvrtina Temelína. Největší díl z tohoto koláče stále ukusují specializované prodejny, postupně však ztrácejí svou pozici ve prospěch nadnárodních obchodních řetězců.

"Více než z jedné třetiny se na úhrnném obratu podílí desítka největších obchodních řetězců nabízejících tento sortiment," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research, která se na průzkumu trhu s elektrospotřebiči také podílela. Řetězce představují hlavní nákupní místo pro 24 procent českých domácností, zejména mladších věkových kategorií.

Vedle hypermarketových sítí (Makro, Hypernova, Carrefour, Tesco, Globus) se na českém trhu uchytily specializované nadnárodní elektrořetězce, například britský Kingfisher ovládající firmu Datart či Dixons stojící prostřednictvím firmy Kotsovolos za sítí prodejen Electrocity. "Počítá se i se vstupem dalších zahraničních investorů," dodává Robert Stránský z GfK.

Významnou část letošních tržeb mají všichni tito obchodníci ale teprve před sebou. Podle Incomy se ještě 26 procent českých domácností chystá do konce roku k nákupu elektrického spotřebiče.

"Největší zájem je o bílou techniku. Je zajímavé, že zatím pouze třetina z nich už má představu o konkrétní značce, zbytek se rozhodne až přímo v prodejně," uzavírá Drtina.

Velikost trhu elektrospotřebičů
(údaje za rok 2000)

Druh

Prodeje
v mld. Kč

Podíl v %

Spotřební elektronika

13,0

46,9

Velké domácí elektrospotřebiče

10,5

37,9

Malé domácí elektrospotřebiče

4,2

15,2

Celkem

27,7

100,0

Pramen: ELEKTRO 2001, GfK Praha + Incoma Research