Liberecká společnost působí v nanovlákenném a polovodičovém průmyslu. Ačkoli nanotechnologie tvoří zatím asi desetinu jejího zhruba půlmiliardového obratu, do tří let chce tento podíl zvýšit na devadesát procent a v roce 2009 mít tržby 890 milionů korun.
„Nanotechnologie je určitě technologií budoucnosti, zda se firmě podaří její cíle splnit, však bude záležet na tom, jak se dokáže prosadit na trhu,“ řekl iDNES.cz vedoucí oddělení investičních produktů HSBC Bank Jiří Zelinka.
Společnost, která zatím jako jediná na světě vyrábí stroje pro průmyslovou výrobu nanovláken, opírá svou budoucnost o další vývoj. Právě do něj chce v následujících třech letech investovat 550 milionů korun. Dalších dvě stě milionů věnuje na novou výstavbu a vybavení.
„Plánované investice by měly zajistit, že firma posílí pozici na globálním trhu,“ uvedl šéf společnosti Pavel Novotný.
Firma nyní zaměstnává zhruba dvě stě lidí, do tří let chce jejich počet zvýšit o 140. Na trhu však specialisté na nanotechnologie chybějí. Firma ale věří, že je její projekt natolik atraktivní, že odborníky přiláká.
„Chtěli bychom získat špičkové specialisty ze zahraničí. Myslím, že je dokážeme zaplatit,“ řekl iDNES.cz majitel společnosti Ladislav Mareš.
Zázračná technologie
„Nanotechnologie je založena na tom, že známé materiály, jakmile jsou na úrovni nanočástic, vykazují nečekané vlastnosti. Je to jako byste zmenšovali kočku až do okamžiku, kdy by se najednou proměnila v psa,“ popsal chování nanočástic loni v červnu National Geographic.
Elmarco dokáže vyrábět vlákna, která se dají využít například ve zdravotnictví, v automobilovém průmyslu, kosmetice či ve stavebnictví. „Vyvíjíme materiály, které by se přidávaly do omítek a měly by mít samočisticí efekt,“ uvedl Mareš.
V medicíně se dají použít na membrány, které dokáží srážet krev a zabránit pooperačním srůstům. „Americká firma využívá naši technologii na výrobu vzduchových filtrů do motorů aut. Jejich účinnost je dvakrát vyšší než u stávajících materiálů,“ doplnil majitel firmy.
Spojené státy projevily zájem využívat vlákna na výrobu speciálních oděvů pro vojáky.
Téměř celá produkce jde na export
Liberecká firma vyváží zhruba 98 procent svých výrobků. Zájem o ně mají především ve Spojených státech a v Japonsku. „Evropa je celkově pomalejší,“ vysvětluje si dosavadní nezájem evropských firem o produkci jeho firmy Mareš.
Tento trend se však začíná pomalu měnit. „S jednou českou společností jednáme o projektu na výrobu akustických materiálů a spolupracujeme i s dalšími partnery,“ dodává Mareš.