Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce müsli Emco začíná vyrábět pro největší obchod světa Wal-Mart

  13:51aktualizováno  13:51
Zdeněk Jahoda si plní americký sen. Začíná vyrábět pro největší řetězec světa Wal-Mart. Kdo se dostane do jeho regálů, má otevřenou cestu do všech ostatních. Firma Emco řetězec zaujala bezlepkovou nabídkou. Od dubna bude v USA prodávat müsli a tyčinky pod značkou Emco a Sam Mills. Český výrobce kvůli tomu musel i "zamerikanizovat" obaly.

Emco pro americký trh | foto: Emco

Majitel společnosti Emco Zdeněk Jahoda v rozhovoru pro MF DNES popisuje, jak se dostal do největšího řetězce na světě. Teď ho čeká testovací půlrok.

Kdy začnete pro Wal-Mart vyrábět?
Teď v březnu a první týden v dubnu se to bude naloďovat. Bude to 10 kontejnerů, každý stojí 70 tisíc dolarů (v přepočtu 13,7 milionu korun), ale ty jdou i do dalších řetězců. Do USA už dodáváme rok a půl.

Jak probíhalo vyjednávání s Wal-Martem. Oslovil on vás, nebo vy jej?
Je to složitější. Našeho tamního obchodní partnera zaujalo, že umíme vyrábět bezlepkově. Připravili jsme sadu bezlepkových výrobků na bázi pohanky a jáhel bez ovesných vloček a pak jsem odletěl do Phoenixu na jihozápadě USA, kde sídlí náš obchodní partner. Týden jsme chodili po obchodech a dívali jsme se, kolik co stojí, co dokážeme vyrobit a kde máme šanci. On oslovil i další dodavatele bezlepkových výrobků, takže jeho firma nyní nabízí celou sadu bezlepkových výrobků.

To je v Americe, zdá se, velké téma.
Ano, odborníci i spotřebitelé jsou tam čím dál přesvědčenější, že lepek způsobuje různé ekzémy a alergie, takže tam významně vzrůstá spotřeba bezlepkových potravin. Byl jsem pak na jednání v jednom řetězci a ukázal jsem tam naše müsli, ale paní nákupčí mi jemně řekla, že "ten obal je takový evropský".

Prostě se jí nelíbil.
Byl pro ně nepřijatelný. Tak jsem jel zpátky se spoustou amerických obalů. Grafická agentura nám nakreslila obaly, které se hodí. Taky jsme museli změnit název, protože výraz müsli se v USA používá jen málo, tam používají slovo granola, což je pečené müsli.

Emco pro americký trh. Největší světový řetězec Wal-mart. uvede výrobly firmy
Emco pro americký trh.

A do tří řetězců jsme dodali pod značkou Emco, pak jsme se ale museli přizpůsobit značce obchodního kolegy Sam Mills a pod tou značkou se začíná dodávat do dalších řetězců. Klíčový je mezi nimi Wal-Mart. Je vzorem pro ostatní. Když uvidí, že nás zařadil, budou mít větší zájem.

Jak jste přesvědčili přímo je?
Náš americký partner prostě bombarduje jednotlivé obchodníky a snaží se je navštívit. Ale oni si sami vybírají, s kým se sejdou.

Přesvědčili jste cenou?
Důležitá je dobrá koncepce, kvalitní výrobek a dobrá cena. Abychom někoho zaujali, naše cena musí být lepší než ostatní nabídky. Wal-Mart zařadil 20 položek a z toho je 11 je našich: šest granol, tedy müsli, a pět bezlepkových müsli tyčinek.

A má to pod vlastní značkou?
Do jiných obchodů ano, ale tam pod značkou Sam Mills.

Vyplatí se to dovážet, nebo jste přemýšleli, že přesunete výrobu do Ameriky, jako jste to dříve udělali v Rusku?
Já jsem si nejdříve myslel, že to bude krátkodobá záležitost, že nás dříve či později v USA nahradí. Ale zjišťujeme, že námořní doprava je hrozně levná ve srovnání s dopravou po pevnině. A šokovalo mě, že doprava z jedné strany USA na druhou stojí dvakrát tolik, co z Prahy do Moskvy. Kvůli nákladům do Moskvy jsem dělal firmu v Rusku, protože jsem si myslel, že jinak nemůžeme konkurovat s takovou vzdáleností. Takže námořní doprava nám dává dlouhodobé možnosti.

Ale jen pro zásobování východní Ameriky.
Východní i západní, i do Los Angeles to jde po vodě.

Netrvá však ta doprava dlouho?
My plaveme dva týdny. Máme výhodu, že Hamburk není tak daleko a do Ameriky se odtamtud jezdí často, zatímco z jižní Evropy by to bylo složitější.

Jak velký ten kontrakt s Wal-Martem je?
V potravinách to chodí jinak. Odsouhlasili nám zkušební zalistování do tisíce obchodů (v USA má na 3 800 obchodů - pozn. red.), a když budou čísla dobrá, budou s námi i po půlroce pokračovat. Pak si třeba zruší nejslabší položku a budou nabízet další, bude se to různě upravovat, to je běžný život v potravinách.

Existuje ještě nějaký jiný český dodavatel do Wal-Martu?
Já myslím, že ne. Potravináře kromě výrobců piva, kteří by vyváželi do Ameriky, neznám.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.