Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Emise u aut reálně otestujeme až v roce 2017, říká ministr Ťok

  16:47aktualizováno  16:47
Česká republika podporuje zavedení testů automobilových emisí v reálném provozu od roku 2017, nejpozději od roku 2018, řekl ve čtvrtek ministr dopravy Dan Ťok. Dodal, že někteří z jeho evropských kolegů na čtvrteční ministerské schůzce v Lucembursku prosazovali kvůli skandálu německé automobilky Volkswagen ještě časnější spuštění nového způsobu měření.
Pro automobilky samotné to podle českého ministra znamená, že budou muset své motory otestovat a případně je upravit.

Pro automobilky samotné to podle českého ministra znamená, že budou muset své motory otestovat a případně je upravit. | foto: Reuters

„Česká republika testy v reálném provozu podporuje a chceme, aby byly zavedeny, protože bychom měli zákazníkům říct, jak auta fungují v reálném provozu, a ne jen v tom ideálním na testovací stolici,“ míní Ťok.

Podle jeho názoru je ale zároveň třeba dát automobilovým firmám dostatečný čas, aby se na nové podmínky připravily. „Není účelem udělat nějaké hezky znějící cíle, když nebudou dosažitelné,“ řekl ministr dopravy.

Rychlé zavedení nové podoby testů žádali tento týden také europoslanci. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská jim ve Štrasburku slíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování.

Velká debata o emisích

Podle Ťoka byla čtvrteční debata členských zemí velmi rozsáhlá, například Nizozemsko žádalo spuštění nové podoby testů už od počátku příštího roku. Nejčastěji prý ale padal termín právě od začátku roku 2017.

Aféra dieselgate

Pro automobilky samotné to podle českého ministra znamená, že budou muset své motory otestovat a případně je upravit, aby dokázaly podmínkám vyhovět. „Reálný vývoj. Ne, že upraví software,“ poznamenal ministr.

Německá automobilka Volkswagen po vypuknutí skandálu v USA přiznala, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí.

„Je potřeba zůstat oběma nohama na zemi. Fyzika je fyzika, tu neošidíte tím, že si na papír napíšete lepší hodnoty,“ řekl Ťok. Připustil však také, že automobilky mohou být do podobného chování „vyprovokovány“ tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

„Musíme být rozumní a myslím, že nikdo nechce zničit automobilový průmysl nebo mu zasadit ránu, ze které by se těžce vzpamatovával,“ řekl český ministr dopravy. Zároveň ale zdůraznil potřebu ochrany zákazníků. „Bereme do úvahy, že pro nás je Škoda Auto a Volkswagen důležitou součástí ekonomiky, ale trváme na tom, že se takové excesy už dít nebudou,“ uzavřel Ťok.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.