Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Žebříček emisí: auta jezdí oficiálně čím dál čistější. I v Česku

  19:38aktualizováno  19:38
Nejméně emisí CO2 vypouští do ovzduší nová auta od Peugeotu, Škoda je svými auty šestá v Evropě. Podle nového žebříčku společnosti JATO Dynamics patří Česko k zemím, kde klesaly emise skleníkových plynů z nových aut nejrychleji.

Peugeot 308 SW | foto: PeugeotRastislav ChválaSME.sk

Po loňském skandálu s měřením emisí a jeho metodikou je nutné nejnovější žebříček sestavený podle toho, kolik gramů oxidu uhličitého na kilometr vypustí nové vozy, brát s rezervou. Ukázalo se totiž v plné nahotě, že měření probíhá čistě v laboratorních podmínkách, které nemá s reálnými emisemi z provozu nic společného.

„Za poklesem je hlavně zavedení lehčích modelů, úspornějších motorů i zvýšené prodeje hybridních aut a elektromobilů,“ komentoval výsledky analytik JATO Felipe Munoz.

Podle analýzy loni klesla průměrná hodnota emisí CO2 u všech nových aut na hodnotu 119,3 gramu na kilometr, což je o 3,2 % méně než v roce 2014. V žebříčku značek podle emisí se z druhé pozice na první místo dostal Peugeot, jehož auta mají v průměru emise 103,5 gramu na kilometr. Za poklesem je především větší obliba úspornějších motorů a menších modelů s menšími emisemi. Tento ukazatel však znevýhodňuje automobilky, které se zaměřují spíše na prodej větších aut.

Pořadí automobilek podle emisí CO2
ZnačkaPrůměrná hodnota emisí CO2 v gramech na kilometr
Peugeot 103,5
Citroën 105,7
Renault105,9
Toyota107,7
Nissan114,3
Škoda115,4
Seat116,8
Mini117,0
Fiat117,8
Volkswagen117,8
zdroj: JATO Dynamics

Škoda na šestém místě zaznamenala z dvacítky nejprodávanějších značek v Evropě největší pokles emisí ze všech: 6,2 gramu na kilometr za rok. Za poklesem je především růst prodejů modelu Fabia.

Většímu poklesu emisí však brání změna chování zákazníků. Ti si čím dál více oblíbili větší vozy, především v kategorii SUV, které mají v průměru emise 143,7 gramu na kilometr.

Zajímavé je i srovnání emisí podle zemí. V žebříčku vede Norsko se 100,5 gramy na kilometr, především díky velké podpoře elektromobilů. Druhé je Nizozemsko následované Řeckem. Česko má u nových aut nadprůměrnou hodnotu 125 gramů na kilometr, zaznamenalo však třetí největší pokles.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Ústav konzervace potravin VŠCHT Praha porovnával kvalitu stejných výrobků...
PŘEHLEDNĚ: Které výrobky jsou v Česku šizené a které lepší než v Německu

Méně masa, více separátu, menší množství sýru ve stejně velké krabičce. I tak upravují výrobci tytéž produkty pro zákazníky v různých zemích. Podívejte se na...  celý článek

Klobásy taliány v řeznictví Matek
Pozor na gastro suvenýry z masa, nabádají kvůli prasečímu moru potravináři

Potravinářská komora doporučila, aby si lidé nevozili ze zahraničí tepelně neopracované masné výrobky, mohl by se z nich šířit zárodky afrického moru prasat....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.