Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW | foto: Peugeot, SME.sk

Žebříček emisí: auta jezdí oficiálně čím dál čistější. I v Česku

  • 53
Nejméně emisí CO2 vypouští do ovzduší nová auta od Peugeotu, Škoda je svými auty šestá v Evropě. Podle nového žebříčku společnosti JATO Dynamics patří Česko k zemím, kde klesaly emise skleníkových plynů z nových aut nejrychleji.

Po loňském skandálu s měřením emisí a jeho metodikou je nutné nejnovější žebříček sestavený podle toho, kolik gramů oxidu uhličitého na kilometr vypustí nové vozy, brát s rezervou. Ukázalo se totiž v plné nahotě, že měření probíhá čistě v laboratorních podmínkách, které nemá s reálnými emisemi z provozu nic společného.

„Za poklesem je hlavně zavedení lehčích modelů, úspornějších motorů i zvýšené prodeje hybridních aut a elektromobilů,“ komentoval výsledky analytik JATO Felipe Munoz.

Podle analýzy loni klesla průměrná hodnota emisí CO2 u všech nových aut na hodnotu 119,3 gramu na kilometr, což je o 3,2 % méně než v roce 2014. V žebříčku značek podle emisí se z druhé pozice na první místo dostal Peugeot, jehož auta mají v průměru emise 103,5 gramu na kilometr. Za poklesem je především větší obliba úspornějších motorů a menších modelů s menšími emisemi. Tento ukazatel však znevýhodňuje automobilky, které se zaměřují spíše na prodej větších aut.

Pořadí automobilek podle emisí CO2
ZnačkaPrůměrná hodnota emisí CO2 v gramech na kilometr
Peugeot 103,5
Citroën 105,7
Renault105,9
Toyota107,7
Nissan114,3
Škoda115,4
Seat116,8
Mini117,0
Fiat117,8
Volkswagen117,8
zdroj: JATO Dynamics

Škoda na šestém místě zaznamenala z dvacítky nejprodávanějších značek v Evropě největší pokles emisí ze všech: 6,2 gramu na kilometr za rok. Za poklesem je především růst prodejů modelu Fabia.

Většímu poklesu emisí však brání změna chování zákazníků. Ti si čím dál více oblíbili větší vozy, především v kategorii SUV, které mají v průměru emise 143,7 gramu na kilometr.

Zajímavé je i srovnání emisí podle zemí. V žebříčku vede Norsko se 100,5 gramy na kilometr, především díky velké podpoře elektromobilů. Druhé je Nizozemsko následované Řeckem. Česko má u nových aut nadprůměrnou hodnotu 125 gramů na kilometr, zaznamenalo však třetí největší pokles.


Elektromobil