Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW: Domněnky a vágní konstatování nic neřeší, objasnění skandálu potrvá

  22:12aktualizováno  22:12
Objasnění skandálu kolem nepravdivého vykazování hodnot emisí u naftových vozů z koncernu Volkswagen nějaký čas potrvá. Ve středu to řekl nový předseda dozorčí rady firmy Dieter Pötsch. „Domněnky a vágní konstatování ničemu neslouží,“ doplnil. Automobilka současně už podala návrhy na úpravy dotčených motorů.

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Domněnky či vágní předběžná konstatování ničemu neslouží. Proto ještě nějaký čas potrvá, než předložíme konkrétní a spolehlivé výsledky a budeme vám moci předložit úplné informace,“ uvedl podle agentury DPA Pötsch, který byl dosud finančním ředitelem firmy. Předsedou dvacetičlenné dozorčí rady byl jmenován poté, co letos na jaře rezignoval dlouholetý šéf rady Ferdinand Piëch. Funkci pak přechodně zastával Berthold Huber.

Nový generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller médiím řekl, že svolávání vozů s naftovým motorem, kterých se skandál týká, by mělo začít v lednu. Věří, že do skandálu bylo zapleteno jen několik zaměstnanců a zároveň odmítl, že o podvodech věděl jeho předchůdce ve funkci Martin Winterkorn.

Pötsch, který byl finančním ředitelem Volkswagenu od roku 2003, je považován za člověka s hlubokými znalostmi o chodu firmy, což ale na druhou stranu vyvolalo kritiku, že má příliš blízko k současnému vedení na to, aby se dokázal potýkat s dopady nejhoršího skandálu v historii firmy. Má ale podporu velkých akcionářů, včetně rodiny Piëchů a rodiny Porscheů. Ve vyjádření uvedl, že najatá americká právnická společnost Jones Day v rámci vyšetřování případu „nahlíží pod každý kámen“.

Automobilka už navrhla úpravy u dotčených motorů

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt podle agentury Reuters řekl, že Volkswagen předložil plány na úpravu dotčených naftových motorů. Automobilka v nich prý uvedla, že svolání do servisů se bude týkat dieselových motorů o objemu 1,2 a 1,6 nebo 2,0 litru s emisní normou Euro 5.

U všech prý bude potřeba aktualizovat software, s čímž by koncern mohl začít na počátku příštího roku. U motorů o objemu 1,6 litru by mohly být nutné i technické úpravy, které podle Volkswagenu nebudou hotovy do září 2016. Německý spolkový úřad pro registraci vozidel KBA podle něj teď potřebuje několik dní, aby návrhy prošel a případně rozhodl, zda má na koncern nějaké další otázky či požadavky.

Dobrindt rovněž odhadl počet inkriminovaných motorů o objemu 1,6 litru na 3,6 milionu. Neuvedl ale, zda je toto číslo pouze za Německo.

Německá kancléřka Angela Merkelová dnes během projevu na půdě Evropského parlamentu ve Štrasburku sdělila, že koncern podle jejího mínění dělá všechno pro to, aby se se skandálem vypořádal. Vybídla přitom, aby krize nesloužila k „démonizaci“ celého odvětví výroby aut. Znamenalo by to podle ní nebezpečí pro „tisíce a tisíce“ pracovních míst v Evropě.

Automobilku žaluje i motoristka z Kolína nad Rýnem

Nejhorší skandál v 78leté historii firmy se rozhořel v USA, kde vládní agentura EPA německý koncern obvinila z podvodu 18. září. Firmě kvůli skandálu hrozí miliardové pokuty a žaloby v USA i jinde ve světě.

Žalobu na Volkswagen podle sdělení advokátní kanceláře Jordan Fuhr Meyer podala jedna motoristka z Kolína nad Rýnem. Automobilku viní, že podvodem s vykazováním naměřených hodnot emisí u naftových aut klamala majitele. Podle agentury Reuters jde o první zveřejněnou žalobu na náhradu škody, kterou podal občan Německa.

Skandálem se bude ve čtvrtek zabývat vyšetřovací komise amerického Kongresu. Šéf americké součásti Volkswagen Group of America Michael Horn v písemné výpovědi před svým čtvrtečním vystoupením před komisí podle agentury Reuters přislíbil spolupráci s vyšetřováním ze strany amerických zákonodárců. Hlavní prioritou je najít nápravu pro zákazníky. Skandál podle něj zasáhl tři skupiny vozidel. Vlastní úpravu bude prý potřebovat každá z nich.

Podle zveřejněného dopisu vyšetřují přední členové finančního výboru amerického Senátu kroky Volkswagenu související s tím, jak se v USA poskytují federální úlevy na daních za nákup ekologičtějšího vozu.

Autoři: ,


Témata: Michael Horn




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.