iDNES.cz

Emisní aféra Volkswagen

Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky...
velikost textu:
vydáno 23.9.2015 11:00
Aféra automobily Volkswagen, který podváděl s hlášením emisí, hýbe celým automobilovým průmyslem. Na další vývoj v celé kauze se můžete ptát redaktorů iDNES.cz Františka Dvořáka a Luďka Vokáče od 11 hodin, kteří se dlouhodobě automobilům věnují.
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že se aféra reálně negativně dotkne i Škodovky? Pokud ano, jak? Děkuji, zdraví JK Jiří Kolínek
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, myslím, že ne. Celá kauza bude mít pouze ekonomický dopad na koncern VW. Automobilová veřejnost je na emisní limity spíše "naštvaná", výrobce jejich splnění stojí obrovské prostředky a uživatel žádný hmatatelný výsledek nevidí. Dá se čekat jen že Volkswagen přestane s pokusy prosadit TDI na americkém trhu. Škoda a další značky působící v Evropě teď sice budou vyšetřovat, ale nějaký reálný výsledek se očekávat nedá. Tyto motory jsou stavěné tak, aby evropské normy splnily, na to si dávají výrobci velký pozor. Pokud bude Volkswagen platit opravdu až půl bilionu korun jako pokutu, ovlivní to pravděpodobně vývojové práce. Možná se protáhne životní cyklus některých modelů, oproti zkracování, které VW původně plánoval. František Dvořák 23.9.2015 11:08
OTÁZKA: Dobrý den všem, zajímal by mě Vas názor zda se objevi "vytunění motoru" take u objemu 1,6l a 3l z pohledu konstrukcni podobnosti a mnozstvi emisi? A take, zda mohou byt takto "postizene" i aktualne vyrabene TDI motory? Dekuju za odpoved Petr
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, americká agentura pro životní prostředí už zahrnula do vyšetřování i motor 3,0 TDI. A podle našich informací bude například Škoda zahrnovat do sumy aut, kterých se celá záležitost týká i 1,6 TDI - tedy fabie, roomstery, rapidy... Čtyřválce 2,0 TDI a 1,6 TDI patří jsou technicky blízké, patří do skupiny agrehátů EA 189. Stojí za zmínku, že tyto motory koncern VW ještě stále v malém množství vyrábí, třeba pro Indii. František Dvořák 23.9.2015 11:11
OTÁZKA: Myslite si, ze budem mat narok na vratenie auta ci penazi, pokial sa to tyka aj mojho modelu? Autom jazdim casto do nemecka a dany diesel som kupil prave pre ekologiu, ktoru deklarovali, a teraz, ak ma postretnu nejake obmedzenia pre falosne udaje, budem mat celkom problemy ... Fero
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, v Evropě je přesně daný homologační cyklus, kterým se emise měří. A tomu Vaše auto určitě odpovídá. Nedá se předpokládat, že by se zpětně měnila homologace vozu, který se už nevyrábí. A na STK rozhodně strach mít nemusíte. František Dvořák 23.9.2015 11:19
OTÁZKA: Dobry den, jak je to prosim s merenim emisi na STK? Odhali takova kontrola vyssi emise, nebo program ridici jednotky pozna i mereni pri STK a emise snizi? Ja mam pocit, ze cely system mereni emisi v CR vubec nefunguje. Po mestech jezdi velmi mnoho kouricich, relativne novych aut. Casto lide hromadne demontuji filtry pevnych castic, protoze jsou drahe. Pokud auto na STK nesplnuje hodnoty pri jeho uvedeni do provozu, a to se zde stalo, nemelo by projit merenim emisi. Jak to, ze prochazi? Mereni emisi na STK nema jasny proces, navic se meri bez zateze, tak k cemu to vubec je, kdyz ME u STK neodhali, ze ta auta nesplnuji parametry ktere maji ? Nemelo by vyznam merit na STK emise pod zatezi na valcich? A myslite si, ze kvuli ekonomickym dopadum hrozi prodej nektere znacky koncernu? Petr Sedivy
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, emise, o kterých je celá kauza, STK neodhalí. Na emisní kontrole se měří u dieselů dnes zásadně kouřivost. Navíc homologační cyklus je jiný než ten na STK (ten je zjednodušený a povoluje vyšší hodnoty než homologace). Luděk Vokáč A František Dvořák 23.9.2015 11:21
OTÁZKA: Jak velký vliv může mít kauza VW pro dodavatele dílů? Libor
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Volkswagen ví, že své dodavatele zahubit nemůže. Dodavatelů se to může dotknout přeneseně, pokud kauza uškodí prodejům František Dvořák 23.9.2015 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že fixlovaly i jiné automobilky? Děkuji. Luboš Jančařík
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, jednoznačně ano. Byli bychom opatrní s označením "fixlovat". Předpisy takový postup nezakazovaly a motory je splňují. Evropské úřady teď dělají "ramena" s vyšetřováním. Otázka je tedy, co jsou schopné vyšetřit a na základě čeho případně Volkswagen trestat. František Dvořák a Luděk Vokáč 23.9.2015 11:26
OTÁZKA: Dobrý den, kolik lidí z VW vědělo o tom, že je v autech software, který upravuje výsledky měření emisí? Kdo z VW rozhodl, že takový software budou používat? Josef
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, to se dá jen těžko říci. Zatím totiž nikdo přesně neřekl, o jaké konkrétní kroky s úpravou emisí jde. Řídící jednotky automobilů jsou naprogramovány tak, že v emisním cyklu samozřejmě motor vyhoví, to, že mimo oficiální měření vykazuje jiné hodnoty, je všeobecně známý fakt. Je tak možné, že v USA považují za nelegální něco, co je třeba v Evropě úplně běžné. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:26
OTÁZKA: Zajímalo by mě, jak škodlivé vlastně emise NOx jsou. Zejména v souvislosti se 40 násobným překročením stanoveného limitu v USA. Pokud je totiž limit nastaven velice tvrdě, pak i 40 násobné překročení nemusí být zas až takový problém a naopak, pakliže jsou limity nastaveny benevolentně i dvojnásobné překročení může být vážný problém. Děkuji z odpověď. Břetislav Krůpa
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, i čtyřicetinásobné překročení limitů NOx v případě několika milionů vozů nebude mít zásadní dopad na zdraví. Konkrétně NOx jsou škodlivé proto, že v kombinaci s dalšími látkami ze vzduchu (přispívají například k tvorbě přízemního ozonu) přispívají k rizikům respiračních chorob. Je ovšem nutné si uvědomit, že respirační choroby, to je například i rakovina plic, jejíž hlavní příčinou je kouření. V Evropě představuje úmrtí na rakovinu plic až polovinu z úmrtí způsobených respiračními chorobami. Celkově k těmto chorobám přispívají veškeré emise, nejen tedy z několika milionů moderních dieselů, ale ze všech aut a také z veškeré průmyslové nebo i zemědělské činnosti člověka. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, Nepřijde vám, že celá tato "komedie" je poněkud zbytečná? Já se o auta zajímám třeba jen průmerně a to, že automobilky při testování emisí podvádějí mi bylo jasné i tak... Spíš bych ale místo tlaku na šéfa koncernu VW čekal, že se někdo zamyslí proč to tak asi dělaji všechny automobilky. Nebo vám přijdou normy EU co se týka motorů normální? Alex Novák
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, nepřijdou. Vývojáři sami říkají, že jsou na hranici technických možností. Normy se ovšem snaží přeprat fyziku. Možná to celé bude mít pozitivní výsledek v tom, že se změní normy a jejich tvůrci začnou realisticky myslet. Hloupé je, že se do této pozice automobilky nechaly zahnat samy a dnes se tomu ani nebrání. Zpřísňování emisních limitů, do doby, kdy bylo ještě realistické, jim nevadilo. Aby vše splnily, stálo to obří investice do vývoje. František Dvořák 23.9.2015 11:30
OTÁZKA: O tom, že SW řídicích jednotek umí poznat měřicí cykly a podle toho upravit pracovní režimy, si cvrlikají vrabci na střeše už několik let. Samozřejmě i v Evropě. Proč se to podle Vašeho názoru tak najednou provalilo a povede to k obdobnému šetření i zde? Josef Novák
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, kolega to nazývá tím, že Amerika objevuje Ameriku. Ano, to, že jsou řídící jednotky přizpůsobeny tak, aby v měřícím cyklu motor vyhověl, je snad veřejné tajemství. Jenže tady jde asi i o princip toho, jak toho vůz docílí. V USA jsou totiž trochu odlišná pravidla pro homologaci a výrobce musí doložit i funkčnost a smysluplnost všech součástí, které přispívají k řízení emisí motoru. A část, kterou VW používá, tamní úřady považují za nezdokumentovanou, neodůvodněnou a tudíž nelegální. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, pokud bych měl vozidlo, kterého se aféra týká, má to nějaký vliv na záruku vozidla? Předem děkuji, Jan Teubner Jan T.
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na záruku to samozřejmě vliv nemá. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:33
OTÁZKA: Dobrý den. Domníváte se, že podobně tvrdě se bude nyní zasahovat i proti jiným výrobcům, pokud se prokáže, že i jiná auta "přepínají" při měřícím cyklu řídící jednotku do jiného režimu, než při běžné jízdě? Domnívám se, že je to zcela běžná věc a již mnoho let také veřejným tajemstvím, že jiným způsobem se emisní způsoby splnit nedají, a to jak u dieselových, tak i benzinových motorů, jejichž spotřebu a emise CO2 jsou automobilky také nuceny snižovat kvůli celkové kvótě emisí CO2 všech modelů dohromady. Martin Navrátil
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, zmíněná praxe je "veřejným tajemstvím", ale málokdo se chce pochlubit, jak přesně se to dělá. V USA platí taková pravidla, že rozpoznání a přepnutí v měřícím cyklu považují úřady za nelegální. Zatím se nám ovšem nepodařilo zjistit, jaká přesně platí pravidla v EU. Zdá se, že ani místní úřady nemají zcela jasno a možná jen stav tolerovaly. Také může být rozdíl v tom, jestli je měřící cyklus napevno naprogramován v řídící jednotce a ta v jeho režimech dávkuje palivo jinak, nebo zda je v řídící jednotce software, který měřící cyklus rozpozná. Zatímco první řešení by mělo být OK, to druhé už samozřejmě může být problematické. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:36
OTÁZKA: 1) Myslíte si a jak moc, že se kauza projeví na důvěře zákazníků ve značku VW v NAFTA regionu? 2) Co konkrétně pro značku znamená neplnění limitů v USA? Možný zákaz prodeje? 3) Které modely a roky výroby jsou konkrétně vyšetřovány? Karel Hadinec
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, americké uvažování zákazníků TDI je jiné než u Evropanů. Amerika slyšela na marketingové proklamace o čistotě motorů a příznivějším dopadu na životní prostředí. Evropan kupuje diesel, protože chce jezdit "za levno". Myslím, že v USA si po této záležitosti už diesely "neškrtnou". Volkswagen byl největší propagátor nafťáků v Americe, dá se čekat, že je z trhu stáhne. Americké úřady odebraly homologaci autům od VW s TDI motory. Jestli s tím ještě bude chtít bojovat a získat ji, je otázka. Zatím se jedná o motory vyráběné od roku 2007 starší modelové řady agregátů, která. je ale stéle ve výrobě. František Dvořák 23.9.2015 11:36
OTÁZKA: V rámci rozjetí USA byznysu s marketingově čistými diesely s úžasnými hodnotami emisí CO2 se Volkswagen pokoušel s relativně vysokokompresními motory plnícími Euro 5 (podle NEDC) podlézt emisní normu Tier2/Bin5, která stanovuje pro diesely 5x menší emise NOx než má Euro 5 a je tak dokonce ještě přísnější, než aktuální Euro 6. A to za pomocí LNT a první generace SCR. Není divu, že mu to bez jistých úprav software nevyšlo. Myslíte si v tomto kontextu, že auta (včetně tuzemské značky Škoda) s danými motory homologovaná podle NEDC jako Euro 5 nebudou tyto limity plnit? Osobně mi to přijde přitažené za vlasy a domnívám se, že za tím stojí jen a pouze honba za penězi dieselu chtivých amerických zákazníků v okamžiku, kdy nebyl ještě k dispozici emisně vyhovující EA288. Martin Kokeš
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, v tom plnění přísnějších norem máte pravdu. Vzhledem k současné rétorice VW a ostatně i mlčení dalších automobilek se ovšem nedá vyloučit, že podobně si mohou motory pomáhat i v případě méně přísných evropských norem. Podle toho, co momentálně americké úřady vyšetřují se navíc zdá, že kauza se neomezí jen na starší motory, ale i na nové agregáty s SCR a to včetně těch v řadě EA288. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:38
OTÁZKA: Nejedná se o cílenou likvidaci americké konkurence? Věřím, že podobně na tom budou i jiné (americké) automobilky. Martin
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, cílenou likvidaci konkurence bych v tom neviděl. Celá kauza totiž začala tak, že se nezávislá organizace ICCT chtěla svými vlastními testy ukázat, jak jsou moderní diesely ekologické. Jenže z testů jí k překvapení všech vyšlo, že emise dvoulitrových TDI jsou až 35krát vyšší, než automobilka deklaruje. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:40
OTÁZKA: Dobrý den, může mít aféra ještě horší následky, jak pro automobilový trh tak pro samotnou automomilku VW. Může jí to zrujnovat. díky za odpověď Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, všichni si musí dát velký pozor, aby Volkswagen nedohnal ke krachu. Jen v Evropě je na autoprůmysl (nejen v automobilkách, ale i v navazujících odvětvích) zaměstnáno přes sto milionů lidí. Otřes celým odvětvím by byl otřesem i pro stabilitu Evropy. Pokud se automobilky nebudou účinně bránit a nezmění se přístup regulátorů, kteří budou i nadále trvat na splnění norem, povede to ke zdražení aut. Do obyčejných aut budou výrobci nuceni montovat drahé technologie. Většina aut by pak potřebovala kupříkladu hybridní pohon. To by pak obvyčejná octavia stála třičtvrtě milionu. František Dvořák 23.9.2015 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že se může na podobný podvod s měřením emisí přijít i u jiných automobilek? Co by se dělo, pokud by takto podváděla většina automobilek? Petr
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na podobnou otázku jsme již odpovídali, pro detaily si projeďte diskusi. Ale v podstatě může, emisím se všemožně, včetně softwarových úprav řídící jednotky, snaží automobilky vyhovět. Pro automobilový svět je to negativní reklama, nicméně tato nejspíš nastartuje debatu o smysluplnosti současných extrémně přísných norem i jejich měření a prokazování. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:42
OTÁZKA: Je možné, že se na základě současné aféry upraví předpisy v EU a automobilky začnou uvádět skutečnou spotřebu založenou na měřeních, která budou více odpovídat reálnému provozu? Nelson
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, o úpravách předpisů se hovoří ji několik let, tato aféra by mohla změnu urychlit. Zdá se, že rázem bude jak v zájmu úřadů, tak i automobilek, protože stávající předpisy se ukazují být velmi děravé. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, může autobilka VW ztratit některé trhy ve světě tímto skandálem. Díky za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, problémy nejspíš bude mít v USA, kde se jí ale stejně dlouhodobě nedařilo. Jinak spíš půjde o krátkodobé zakolísání kvůli ztrátě důvěry některých zákazníků, ale o další trhy by neměla přijít. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:44
OTÁZKA: Znamená instalace toho sw prohřešek vůči normě EURO (x)? Nebo je ten fígl v pořádku a norma je tak postavená, že si to mohli dovolit? Pokud ne, je to podvod a škodný je (mimo konkurenci, ale tam se to špatně vyčíslí) především stát, protože vybere menší daň (u nás silniční), bude Babiš žalovat VW taky? Mám pocit, že by to měla být povinnost správného hospodáře státní kasy. Libor
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na tuto otázku přesně neznáme odpověď, ale je velmi pravděpodobné, že podle EU norem si mohou automobilky něco podobného dovolit a dělají to. Jen v USA to považují za nelegální. Proto se nejspíš nedá očekávat velký evropský hon za automobilkami, povede se spíše debata o smysluplnosti současných norem. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:46
OTÁZKA: Dobrý den, jedná se opravdu o jednání, které se dá směle označit za podvod, nebo je možné, že šlo o více či méně obhajitelnou snahu projít přes podmínky v mezích (vlastního) výkladu zákona? Pokud by šlo o vědomý podvod, jak by mohl výrobce spoléhat na to, že se na to nikdy nepřijde? Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, v Evropě jde nejspíš o vámi zmiňovanou obhajitelnou snahu projít přes podmínky v mezích výkladu zákona. Jenže to, co si inženýři VW vykládali jako možné, je nejspíš možné v EU, ale nikoli v USA, které to považují za nelegální. Z vědomého podvodu bych VW nepodezíral. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:48
OTÁZKA: dobrý den myslíte si, že bude ohrožena dividenda u akcií vw ? karel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, dividenda určitě ohrožena bude, automobilka si vyhradila už z loňských zisků 6,5 miliardy eur a celá kauza ji může stát i mnohem více peněz. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:48
OTÁZKA: Dobrý den. Je možné, že tato aféra konečně nastartuje diskuzi o šíleně nastavených limitech CO2, NOx apod? Vždyť je jasné, že se jedná o v podstatě nesplnitelné cíle (za rozumných investic). Kromě stále nižších emisních limitů se mají navíc měnit pravidla pro testování spotřeby a emisí v EU, což je na jednu stranu rozumné, ale v kombinaci se stále přísnějšími limity v podstatě šílené. Nechápu, proč se pořád řeší automobily, když např. nákladní lodě vypouštění řádově více škodlivin, než všechny automobily dohromady. Díky za odpověď. David
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, diskuse se jistě nastartuje. Otázkou je, nakolik ale budou ochotny diskutovat americké úřady, jejichž rétorika je taková, že aféra vlastně prokazuje, jak jsou jejich emisní předpisy užitečné a spravedlivé. To, proč se neustále řeší automobily, také chápeme jen těžko, byť uznáváme, že snaha o jejich ekologický provoz je nutná, ale nesmí se to přehánět. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, současná měření emisí, jsou normovaná, tedy říkají, při jakých podmínkách má mít automobil jaké množství emisí. Jedná se tedy vůbec o podvod, když tato podmínka byla splněna? Samotná měření už neodpovídají realitě, jak u emisí, tak i u spotřeby. Neměla by se spíš řešit otázka jak vůbec tyto věci měřit? Jan
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, dle našeho názoru se o podvod nejedná, jenže to vypadá, že VW využil v USA stejné "kličky", které používá i v EU a prochází mu to. Tam ale kvůli specifikům homologačních pravidel něco podobného legální není. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:52
OTÁZKA: Chci odškodné za cinknutí VW Golf Plus 1,9TDI, jak postupovat? Jaroslav Komosný
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, zatím určitě nijak, v Evropě se kauza zatím neprojevila. Navíc u starších agregátů 1.9 TDI, pro které platí zcela jiné emisní limity, nejspíš tento problém vůbec neexistoval. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, ostatní automobilky zatím mlčí a k situaci se nijak nevyjadřují. Zcela jistě se nyní pozornost obrátí nejen na VW, ale také na ostatní automobilky a za pár měsíců budou hotová nezávislá měření pro většinu automobilek. Výsledek může být, že podobně šidí všichni, nebo (a to je asi pro VW horší), že šidil jen VW a ostatní se do limitů vešli bez podvodů a manipulací. Jaký je Váš názor na další vývoj? Děkuji, T. Tomáš
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, problém je v tom, že motory jsou od začátku stavěné tak, aby emisní předpisy plnily. Stejně jako se auta staví tak, aby prošly na výbornou crashtesty. Systém je tak nastavený, a jestli to má něco společného s realitou, na to si každý odpoví sám. Pro příklad stačí uvést,, že průměrná rychlost, kterou auto dosahuje v homologačním cyklu je 33 km/h. To má k realitě docela daleko. František Dvořák 23.9.2015 11:55
OTÁZKA: Dobrý den, jak se na to přišlo?..kdo to odhalil? jsou nějaké podrobnější informace...děkuji za odpověď. Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, celou aféru již před rokem odhalila nezávislá orgranizace ICCT, která se rozhodla otestovat tři moderní turbodiesely prodávané na americkém trhu, aby ukázala, že jsou ekologické. Jenže vozy VW s dvoulitrovými turbodiesely při jejím měření na silnici vykazovaly výrazně vyšší emise, než automobilka deklarovala a než naměřila v laboratoři. Více v článku, který na iDnes.cz vyjde někdy po poledni. 23.9.2015 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, v čem je tedy přesně problém? Jsou údaje, které udává řídící jednotka falešné? Martin Volatil
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, problém je v tom, že řídící jednotka umí přepnout mezi dvěma režimy - tím pro běžný provoz a tím pro měření emisí. V tom druhém vykazuje motor mnohem nižší hodnoty emisí, řídící jednotka by tak falešné údaje dávat neměla. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:58
OTÁZKA: Dobrý den, naše firma vyrábí díly pro VW.......můžeme teoreticky přijít o práci toto kauzou? děkuji za odpověď. Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, je těžké předjímat přesné dopady kauzy na některé konkrétní dodavatele VW. Ten teď bude mít v krátkodobém horizontu určité potíže a nejspíš nebude růst, jak předpokládal. Ale není pravděpodobné, že by Volkswagen nechal své dodavatele padnout, to pro něj není výhodné z dlouhodobého hlediska. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:59
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze se toto tema prenese i na ostatni automobilove znacky, nejen z koncernu VW? Je preci verejnym tajemnstvim, ze se automobili testuji v ruznych ECO rezimech a rozpoznaji, ze jsou prave testovany. Zdravim z Mnichova Tomas
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, již jsme na to odpovídali, dle našeho názoru je pravděpodobné, že stejně emise řeší i jiné automobilky. Ostatně, dnes mají i samotná auta různé eko přepínače a vlastně není důvod, proč by tyto nemohly ovlivnit i nastavení řídící jednotky. V celé kauze tak jde spíš o výklad práva, který je v USA jiný. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mě váš názor na přísnost emisních norem. Životní prostředí znečišťuje spousta jiných věcí. Např. dle tohoto článku - http://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta-gdn-/automoto.aspx?c=A090426_191128_automoto_vok - znečistí 15 největších nákladních lodí více než všechna auta na světě. David
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, současné emisní normy pro automobily jsou opravdu přísné a také je moc nechápeme. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že auta produkují emise tam, kde se pohybují lidé, tedy hlavně ve městech, zatímco třeba lodě a továrny je produkují tam, kde se mohou škodliviny lépe rozptýlit. Proto je určitá snaha o ekologický provoz aut pochopitelná, ale vše má samozřejmě své (i fyzikální) meze. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:03
OTÁZKA: Prosím o Váš názor: všechny vozy v našem vozovém parku, mladší 5ti let, vykazují extrémní výkyvy spotřeby podle stylu jízdy. Mám na mysli násobky normované spotřeby. Je to dáno metodikou měření, kdy v měřicím režimu je snížený krouticí moment a při "honění" motor pak žere neomezeně? Děkuji. M. Milan
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, předpokládám, že motory, o kterých mluvíte, jsou přeplňované /turbo) benziňáky. Ty jsou dnes extrémně citlivé na způsob jízdy. Při nízké zátěži opravdu vystačí s málem, při vysoké žerou. Homologační metodika předepisuje autu velmi krotkou jízdu, takže to určitě souvislost mít bude. Napodobit ji ale v reálném provozu bude nereálné. Dostat se jízdou po silnici do režimu, kdy se motor chová jako v laboratoři (při měření spotřeby) bude ale pravděpodobně nemožné. Homologační cyklus nelze napodobit ani na klasické STK, která měří emise. František Dvořák 23.9.2015 12:03
OTÁZKA: Dobry den, maji tyto americke Blue TDI SCR? Pokud ne, tak da se splnit US norma bez SCR, nebo bude muset VW dodatecne SCR namontovat do vsech prodanych TDI? Kdy si myslite, ze v CR bude STK schopna merit kourivost 0.5-0.52 a odhalovat odstranene DPF a zaslepne EGR? Petr Stejskal
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, v kauze jde o motory s NOx trap i s SCR. Těžko tedy říci, zda normu automobilka dovede splnit i u motorů bez SCR. Tedy, ono to samozřejmě půjde, ale může to mít dopad na výkon motoru nebo spotřebu a to by pro změnu bylo důvodem k civilním žalobám zákazníků. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, pokud se prokáže,že dopravdy šlo o podvod...co se stane s auty,které byly prodány ve světě,který se týkal tento problém? díky za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, nic. Auta se pokusí VW svolat do servisu a tam jim přehraje software. Možná z něj umaže některý z režimů palivové mapy. Pro uživatele se nic nezmění, auto bude jezdit stále stejně. Pokud bude v extrémním případě některý z úřadů trvat na tom, že auto musí jezdit s tabulkovou spotřebou (potažmo emisemi), asi nezbude než omezit výkon vozu. To pak budete extrémně řečeno, jezdit čtyřicítkou. Takový tah si ale nikdo nedovolí. František Dvořák 23.9.2015 12:10
OTÁZKA: Celé to vidím jako důsledek přemrštěných ekologických poýadavků. Kdy už si uvědomíme, že nám základní fyzikalní poučky říkají, že tzv. "globální oteplování" nemůže v žádním případě vést k tání ledovců? Kdy už si přiznáme, že ekologie je pouze modní náboženský směr a je třeba ho oddělit od reálného života, tak jako ostaní náboženství ? Jan Vokroj
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, tato kauza vlastně ani není o globálním oteplování, ale o škodlivinách, které mohou přispívat ke vzniku některých onemocnění. Ekologický provoz aut je asi vhodné řešit, ale máte pravdu, že ekologie je teď až překvapivě hodně v módě. Otázkou je, jestli s tím jde něco dělat, nebo se tomu musíme prostě přizpůsobit. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:11
OTÁZKA: Proč k tomu VW přistoupil? Opravdu jsou tak přísné normy a s těmi motory by v USA nepochodil, nebo jen chtěl vypadat v očích zákazníků lépe? A jaká je budoucnost emisních norem - pokud se ukáže že to obchází více automobilek. A skutečnost je jiná od laboratorního testování, nestojí za úvahu trochu pozměnit princip norem... Jestli nechceme něco, co v současné době nedokážeme udělat, nebo za hrozné peníze, že by auta stály výrazně více? Tomáš
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, normy v USA jsou konkrétně z hlediska NOx ještě přísnější, než evropská Euro 6. Takže VW musel přistoupit k některým úpravám svých motorů. Jenže to neznamená, že by podobné řešení, jen v menší míře, nevyužíval třeba i v Evropě nebo u jiných modelů. Určitě stojí za úvahu zamyslet se nad podobou norem a normovaných testů, ale je otázkou, zda k tomu bude ochota i v USA, kde tamní úřady vypadají velmi neústupně. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, nemáte pocit, že jde spíše o snahu Američanů zlikvidovat konkurenci ? A není to od Američanů, kteří nepodepsali Kjotský protokol obrovské pokrytectví ? A poslední otázka : Myslíte , že jiné značky mají vše v pořádku ? Děkuji předem za odpověď S pozdravem Pavel A Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, spíš mají všichni pořádně nahnáno. Podobná řešení používají všichni, jinak by emisní limity nesplnili. Někteří výrobci mají určitě z lepší technická řešení než VW, takže v principu mohou být jejich motory "čistší". Optimalizaci na měřící cyklus ale budou mít všichni. František Dvořák 23.9.2015 12:15
OTÁZKA: Dá se problém chápat tak, že VW (+ostatní) pouze optimalizovali křivku generování emisí pro daný režim, která má odpovídat co nejvíce reálnému provozu (a také testu?) Pak je to ale právně ok, tak proč si šéf VW sype popel na hlavu a likviduje šance v soudním sporu. Každému je jasné, že množství spalin je úplně jiné, když pojedu na jedničku a plný plyn (což Američané v Evropě někdy dělají nezvyklí na manuální převodovku v půjčovně), než když budu dodržovat optimální křivku výkonu motoru - je to přece spalovací motor, ne elektromotor a nemá všude stejnou charakteristiku. Tipl bych to spíše na průmyslovou špionáž, nebo odposlechy prostřednictvím NSA, viz zpráva která ta způsobila - kdo poskytl ICCT anonymní data? Konkrétně str. 17 http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_PEMS-study_diesel-cars_20141013.pdf Sponzorování této organizace je také nejasné. Vedení VW, kdy místo rizika odebrání licence pro rok 2016 pro USA raději zaplatí, to hlava nebere. Něco nám uniká. Radek
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, je to tak, to, že jsou řídící jednotky optimalizovány tak, aby v měřícím cyklu motory vykazovaly nejnižší emise, je veřejným tajemstvím. Jenže potíž je spíše v konkrétním technickém řešení, které VW pro toto vykazování používá - právě toto technické řešení považují úřady za nelegální (a v Evropě může být legální). O špionáži bych ovšem nehovořil, data o emisích si ICCT naměřila ve spolupráci s univerzitou v Západní Virginii sama a podezřelé výsledky pak hlásila úřadům. Organizace navíc hovoří o tom, že původní záměr byl opačný, jejich testy měly ukázat, že moderní turbodiesely jsou ekologické. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:18
OTÁZKA: Myslíte, že je rozumné nastavovat limity emisí tak přísné a nadále je zpřísňovat, jak je tomu nyní, když to vede především k tomu, že roste složitost a poruchovost a klesá životnost motorů? Přitom reálná spotřeba v provozu je dnes mnohdy vyšší, než byla například u "nesmrtelných" koncernových 1.9TDI s rotačním čerpadlem. Do toho se omezuje pohyb starších vozidel ve městech a daňově a dalšími umělými způsoby jsou řidiči nuceni "z ekologických důvodů" obměňovat vozový park za novější. Přitom mi přijde, že nejekologičtější je auto, které již bylo vyrobeno a není potřeba tedy vydávat mnoho energie a zdrojů na výrobu dalšího. Petr
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, když přijde nový emisní předpis, některé agregáty skončí, některé se motorářům podaří dodatečnými úpravami "vyčistit". Vede to ale často k tomu, že to motoru uškodí. Start-stop systémy vypínající motor při stání nejsou z pohledu životnosti žádná výhra a motory starší konstrukce, které s nimi nepočítaly, umí poškodit. Podlézání stále ostřejších limitů se projevuje i uživatelsky, některé motory, které za původní emisní normy fungovaly skvěle, se musí s přechodem na novou "přiškrtit" a jedou hůř. František Dvořák 23.9.2015 12:19
OTÁZKA: Dobrý den, jak velmi je ohrožena prestiž automibilky VW ve světě tímto skandálem. Díky za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:20
OTÁZKA: domníváte se, že současné kauza VW ukáže nakonec to, že podobnou cestou šli i jiní výrobci aut nebo je to jen "chytrý" vynález někoho v koncernu? děkuji JP Josef Prajsner
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:20
OTÁZKA: Dobrý den. Od kdy do kdy se tyto motory používaly ve Škodě Superb? Petr Kroupa
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, to je zajímavá otázka i pro samotnou Škodu. Zatím se přesné číslo a data výroby neví. František Dvořák 23.9.2015 12:21
OTÁZKA: U jakých dalších věcí je možné, že automobilky podvádějí? Zákazník nemá prakticky možnost si zkontrolovat, zda to, co je na papíře deklarované, je skutečně pravda. Stanislav Novotný
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, nic nás aktuálně nenapadá. Opakujeme: Podle nás nejde o podvod, ale využívání mezí nastavených pravidly. František Dvořák a Luděk Vokáč 23.9.2015 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte..je to jen špička ledovce VW...a dělají to ostatní automobilky také...? děkuji za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:22
OTÁZKA: Dobrý den přeji, zajímalo by mě prosím, zda aktuální aféra může mít natolik drtivý dopad na jednotlivé automobily, že by v ČR neprošly emisní kontrolou? Do jaké míry může tato záležitost ovlivnit tržní cenu ojetých VW, kterých se tato záležitost týká? Zdraví, DS Daniel S
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, lidé v Evropě snad budou rozumní. Cena těchto ojetin by paradoxně mohla vzrůst, pokud se bude trvat na stávající podobě emisních předpisů. Automobilky totiž budou nucené montovat do aut drahé technologie, aby splnily požadavky, a to auta prodraží. Emisní kontrolou auta projdou. František Dvořák a Luděk Vokáč 23.9.2015 12:24
OTÁZKA: Dobrý den. Co si myslíte o ostatních automobilkách ? Dá se předpokládat i u nich podobný problém ? Děkuji a přeji příjemný den. V.O. Vratislav Ondrák
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:24
OTÁZKA: Dobry den, soucasny tlak na emise je dlouhodobe velmi silny a politicky hodne podporovany. Ekologove a politici vyzaduji od automobilovych vyrobcu parametry o kterych PREDPOKLADAJI, ze v horizontu let budou schopni technologickym vyvojem dosahnout (normy se stanovuji s nekolikaletym predstihem). Politici hraji o hlasy volicu a automobilky o statni podporu/vyhody pri vyrobe ci prodejich v danych statech. Solarni energie je dost podobny priklad politicko-technickeho "pokroku". Proto se ptam: 1. Je to chyba automobilek nebo politiku, anebo obou stran, ze se z emisnich limitu stala nejen technologicka, ale i politicka hra? 2. Nestane se tedy, ze diky politice budeme nuceni kupovat neskutecne draha hybridni auta, ktera jsou vysoko na financni moznosti beznych obcanu a ktera casto, pri sve vyrobe, neprimo "vyprodukuji" vyssi skodlive emise ci maji jiny dopad na ekologii (vyroba baterii, atd.)? Libor Nevrkla
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:25
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na názor nesouvisející s kouzou emise. Zakoupil jsem nový vůz zn. Škoda Superb 2,0 TDI v roce 2006, záhy po skončení záruky v roce 2008, najeto cca 100 000 km se vinou hnací hřídelky olejového čerpadla zadřel motor. Jak jsem zjistil, těchto poruch u stejných modelů aut bylo hodně. Škodvka žádné svolávací akce neprováděla, přestože o problému s poruchou hřídelek olejových čerpadel u těchto typů vozidel věděla. Po opravě vozu se motor po ujetí dalších 180000 km, zdařel znovu, příčina stejná. Dotaz - Mám nárok na nějaké odškodnění i v případě, že se jedná o starší vozidlo - po záruce servisované mimo autorizované servisy. Zajímá mě Váš názor. Děkuji Ivan V. Ivan V.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

zpět na osobnost