Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřad v USA rozšířil obvinění v emisním skandálu. Týká se i silnějších motorů

  20:07aktualizováno  21:45
Emisní skandál Volkswagenu se týká i desítky tisíc silných aut Porsche, Audi a Volkswagen z let 2014 až 2016. Tvrdí to americký Úřad pro ochranu životního prostředí, který rozšířil vyšetřování proti německému koncernu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval do aut se čtyřválcovými naftovými motory.

Nynější obvinění, že se skandál týká i vozů z modelových let 2014 až 2016 s šestiválcovými naftovými motory o objemu tři litry, však odmítá.

„Volkswagen zdůrazňuje, že v případě třílitrových šestiválcových naftových motorů nebyl instalován žádný software, který by nepřípustným způsobem měnil údaje o emisích,“ sdělil agentuře DPA mluvčí koncernu. Dodal, že Volkswagen bude s americkým úřadem na objasnění této záležitosti plně spolupracovat.

Nové obvinění se podle agentury AP týká zhruba deseti tisíc aut. Patří mezi ně vozy Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a vozy Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016.

„Volkswagen opět nedostál své povinnosti dodržovat zákony, které chrání kvalitu ovzduší pro všechny Američany,“ uvedla Cynthia Gilesová z úřadu EPA.

Automobilka Porsche uvedla, že ji oznámení úřadu překvapilo. „Do tohoto oznámení byly všechny naše informace takové, že Porsche Cayenne Diesel je zcela vyhovující,“ uvedla podle agentury Reuters firma.

Pokuta 37 tisíc dolarů za každé auto

Tento úřad již v září obvinil Volkswagen, že u řady vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Zářijové obvinění se týkalo vozů Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen, Beetle, Audi A3, Golf a Passat z modelových let 2009 až 2015.

Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V USA bylo podle dřívějších údajů tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc aut.

Za každý z těchto automobilů přitom Volkswagen může dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta by tak jen v USA mohla teoreticky dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 443 miliard Kč). Nové obvinění by podle AP mohlo potenciální pokutu zvýšit o 375 milionů dolarů (devět miliard Kč).

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Automobilka v důsledku skandálu vykázala svou první čtvrtletní ztrátu za více než 20 let. V letošním třetím kvartálu prodělala na provozní úrovni 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard Kč) po zisku 3,2 miliardy eur před rokem. Výsledky negativně ovlivnila tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.