Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: SXC

Česká skupina Enern investovala 150 milionů do on-line hodnocení lékařů

  • 3
Velkou investici oznámila česká venture kapitálová skupina Enern. Účastní se skupinové půlmiliardové investice do polské společnosti Docplanner, která provozuje v pětadvaceti zemích sociální sítě propojující lékaře a pacienty. V Česku vlastní web ZnamýLékař.cz.

Enern vloží výměnou za vlastnický podíl do společnosti 150 milionů korun. Na celkových 20 milionů dolarů (tedy přibližně 475 milionů korun) pomohli investovanou částku vytáhnout hlavní investor - Target Global - a koeinvestor, kterým je větev Evropské banky pro obnovu a rozvoj specializovaná na rizikový (venture) kapitál.

Jak poznamenává server TechCrunch, celkem již na investicích Docplanner získal 34 milionů dolarů (přes 800 milionů korun).

Pět milionů lékařů

Docplanner propojuje zákazníky (tedy v tomto případě pacienty) s lékaři a jejich praxemi. Umožňuje jak například recenzovat služby jednotlivých zdravotníků, tak i sjednat si návštěvu lékaře on-line. Na to se soustředí i jeho česká odnož, fungující na pod názvem ZnámýLékař.cz.

Na serveru je dostupných 50 tisíc lékařských profilů a 300 tisíc hodnocení od pacientů. Aktivních uživatelů, (tedy těch, kteří buď hodnotili svého lékaře, nebo se k němu objednali online), zatím ZnámýLékař.cz registruje okolo 200 tisíc.

Mateřská platforma je ale řádově větší, což ještě vynikne po aktuální fúzi se španělským konkurentem Doctoralia. Výsledkem spojení má být globální lídr fungující na 45 trzích, čítající 5 milionů lékařských profilů a vykazující měsíční návštěvnost 17 milionů unikátních návštěvníků.

On-line bude všechno, proč ne lékaři

Investoři vidí v projektu potenciál, coby příležitost „narušit“ obor, který v tomto směru dosud příliš nezasáhly technologické změny. „Co může být on-line, bude on-line, a zdravotnictví není výjimkou. Docplanner a jeho dosavadní výsledky dávají jasně najevo, že je to reálný cíl. S Enernem u toho chceme být, proto je Docplanner novým přírůstkem do naší rodiny internetových firem,” říká partner Enernu Pavel Mucha.

Enern je investiční skupina založená v roce 2010 právě Muchou, Petrem Šmídou, Radkem Švecem a Radovanem Nesrstou. Později se partnerem stal i „dvorní manažer“ enerních projektů Tomáš Čupr.

V minulosti často Enern koinvestoval s jabloneckou společností Miton. Výsledkem této spolupráce tak je například potravinový e-shop Rohlik.cz, portál Slevomat nebo již prodané DámeJídlo.cz.

Desítky milionů do internetových firem i větrníků

V poslední době ale Enern investuje i větší částky do zahraničních projektů. Kromě aktuální akvizice podílu v Docplanneru v listopadu investoval i do německého realitního start-upu Nestpick. Spolu s Rocket Internet a Mangrove Capital Partners tehdy Berlíňanům přispěli dohromady v přepočtu 270 miliony korun.

Na poměry českého rizikového kapitálu - tedy investování do společností, u nichž předpokládáte, že rychle narostou a vložené peníze násobně zhodnotí - šlo v obou případech o velmi nadprůměnré částky.

Kromě internetového portfolia má Enern investice i ve dvou polských větrných elektrárnách s celkovým instalovaným výkonem 30 megawatt.