Motorové vozy Stadler nasadí České dráhy během letoška.

Motorové vozy Stadler nasadí České dráhy během letoška. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Éra ojetých a opravených vlaků končí. Dráhy dají více peněz na nové

  • 106
České dráhy s blížícím se příchodem konkurence dají více peněz na nákup nových vlakových jednotek. Na rozdíl od dosavadní praxe půjde méně prostředků do modernizace starých vlaků, které byly v posledních letech v oblibě. Celková suma na investice zůstane zhruba stejná – kolem 10 miliard korun ročně.

"Letos jde na repase a modernizaci kolem osmdesáti procent peněz na vylepšení vozového parku, v příštích letech tento podíl klesne až k padesáti procentům," upřesnil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.

Na veletrhu Czech Raildays, který minulý týden hostila Ostrava, se však dráhy zatím chlubily zejména opravenými vlaky. Dosud měly rekonstrukce přednost hlavně kvůli penězům: cena za opravu vozu totiž zpravidla dosahuje 50 až 60 procent nákladů na pořízení nového.

Takový systém má ovšem i řadu kritiků: životnost modernizovaného vlaku je logicky kratší než nového, soupravy technologicky zaostávají a ne vždy se skutečně vylepší jízdní komfort.

Symbolem repasí na dráze jsou především předělané motorové jednotky 810 na soupravy Regionova, které postupně dobývají regionální tratě. Ač zvenku vypadají moderně, první verze regionov je hlučnější než vozy, z nichž vznikly.

Opravené ojetiny nestačí

Různými formami modernizace procházejí i rychlíkové vozy: od levné verze nazvané humanizace (neboli polidštění) až po nákladnější rekonstrukci. "Pro opravdu kvalitní železniční dopravu na úrovni doby skutečně nestačí jen modernizovat staré vlaky," upozorňuje někdejší šéf Českých drah Emanuel Šíp.

Podle něj mohou repasované vlaky zůstat hlavně na méně vytížených tratích. Za většími investicemi do nových vlaků vidí i hrozbu nástupu konkurenčních dopravců. "Teprve jejich existence donutila dráhy hledat nové vlaky," míní Šíp. Dráhy ale dlouho nové vlaky nemohly kupovat, neměly na ně peníze. Teprve dlouhodobé smlouvy s kraji a státem zajistily jistější přísun peněz z veřejných zdrojů.

Dráhy dosud nákupy nových vozů omezovaly zejména na příměstské jednotky CityElefant. Už během letošního roku však získají prvních deset motorových vozů Stadler pro regionální tratě na Vysočině a v Libereckém kraji. Celkem jich objednaly 33, dalších devět podobných teď soutěží pro Pardubický kraj.

Škoda Transportation dodá Českým drahám nové vlakové soupravy.

Příští rok čeká dráhy další vlna nových vozů: 15 jednopodlažních jednotek od Škody Transportation na vybrané elektrifikované tratě a především postupně až 16 sedmivozových souprav Railjet z opce od rakouských drah. Jejich nákup není ještě definitivní, kontrakt má být potvrzen 30. června. Dráhy po výrobci – společnosti Siemens – požadují například i dohodu s firmou Škoda Transportation, že škodovácké lokomotivy zvládnou tyto soupravy táhnout i sunout.

Škoda přitom intenzivně proti nákupu těchto souprav určených hlavně pro trasy do Německa a Rakouska lobbovala, ale podle posledních informací už svůj boj vzdala. Namísto railjetů na dvousetkilometrovou rychlost chtěl domácí výrobce drahám nabídnout rychlíkovou verzi CityElefant pro rychlost do 160 kilometrů v hodině. Ta stačí pro Česko, na provoz v Německu by však byla nízká.

Dráhy letos ze svého dají do vozového parku 7,5 miliardy korun, zhruba o 2,5 miliardy korun více než loni. S evropskými dotacemi a s leasingovými splátkami dráhy letos nakoupí vlaky v součtu zhruba za deset miliard korun. Na této částce se chtějí podle Blažka držet i v dalších letech.