Éra výhradních prodejců aut končí

  • 19
Prodej aut přestává být záležitostí exkluzivní skupiny firem vybraných výrobci nebo oficiálními dovozci vozů. Čím dál tím častěji si budou motoristé u jednoho prodejce vybírat z nabídky několika různých značek nebo kupovat vozy třeba v hypermarketech či autobazarech.

Prodejci dominantních značek na trhu navíc budou moci nabízet auta po celé republice, nejen na vyhrazeném území. To povede k větší konkurenci, která by mohla stlačit ceny vozů.

Dnes totiž končí platnost zvláštní výjimky, podle které nové vozy mohou prodávat jen výrobcem vybrané firmy. Například mladoboleslavská automobilka, jejíž vozy nabízí v zemi celkem 250 prodejců, již nyní registruje několik set nových žadatelů o smlouvu.

Škodovka i importéři dalších značek však mají ještě půlroční ochrannou lhůtu, během níž mohou zachovat současnou praxi. Poté se již prodej musí řídit novými pravidly.

Dostat se do klubu prodejců aut stále nebude jednoduché. Každý zájemce bude muset splnit přísné podmínky. "Máme speciální způsob školení a ověřování kvality nabízených služeb. Ten musí splnit všichni stávající prodejci a rovněž ti, kteří chtějí začít auta nově prodávat," uvedl mluvčí mladoboleslavské automobilky Jaroslav Černý.

Škodovka přitom nepočítá, že by se v brzké době počet prodejců jejích aut nějak výrazně zvýšil. Zatímco Škoda a další značky skupiny VW, která je na trhu dominantní, nebudou mít do budoucna podle nových pravidel možnost odmítnout zájemce, který její požadavky na kvalitu splní, ostatní prodejci budou moci stávající počet prodejců zachovat.

Pokud však budou chtít prodávat i jiné značky, nesmí jim to výrobce zakázat. "Z našich 33 prodejců to žádný zatím nepožaduje. Zájemce by musel hodně investovat, protože každá značka musí mít samostatné předváděcí místo, což by znamenalo zvětšování salonů," říká Zdeněk Fořt, obchodní ředitel firmy Hyundai Motor.