Pivo Skalák je jedním z devíti desítek tipů, které se v letošním kole soutěže o Sexistické prasátečko utkají. "Letos budou lidé nově hlasovat hned ve třech kategoriích, které upozorňují na různé projevy sexismu v reklamách," informuje za hnutí Kristýna Pešáková. Pivovar Rohozec byl nominován do soutěže už v roce 2009.
Lepé děvy se totiž na etiketách pivovaru objevily už dříve, v roce 2007 při zavedení novinky - řezané jedenáctky. Od té doby se výběr dívek několikrát obměnil, na každé roční období jsou blondýnky i černovlásky jinak (ne)oblečené. Letos dokonce pivovar pořádal soutěž Buďte na pivu. Odměnou pro vítězku bude pivní renta.
Vedle feministek se polonahé dívky na pivních etiketách nelíbí ani Českému svazu pivovarů a sladoven. Ten dokonce podal stížnost Radě pro reklamu. Její arbitrážní komise v etiketách zalíbení také nenašla. "Členové odsoudili nízkou úroveň tohoto kreativního pojetí a celkově označili formu komunikace za pokleslou," stojí v rozhodnutí.
Vedení pivovaru si však za etiketami stojí. "Připouštíme, že jsou tyto etikety ve vztahu k pivu velice netradiční, ale je třeba si uvědomit, že když jsme řezané pivo uváděli na trh, byli jsme v podstatě jediní," uvedl ředitel pivovaru František Jungmann.
Pivovarníci se obávají, aby etikety nepoškodily celý obor
Český svaz pivovarů a sladoven se však obává, že rohozecký pivovar svými etiketami ohrožuje celý obor. "Máme zavedený etický kodex, který nás má ochránit před napadáním od různých protialkoholních lobby. Rády by i u nás zavedly licencovaný prodej a různé výstražné nápisy, jako jsou na tabákových výrobcích a další omezení, která již leckde jsou," varuje předseda svazu Jan Veselý.
Etický kodex zakazuje jakékoliv využívání dětí v reklamě, zakazuje zobrazování rodin, matek a také sexuální podtext včetně částečné nahoty. "Rohozec není naším členem, nemůžeme ho ke stažení etiket donutit. Není to ani tak, že bychom s panem Jungmannem nemluvili, ale jeho postoj nás mrzí. Nechceme dopadnout jako Francie, kde nesmí být v televizi ani reklama na víno," dodává Veselý.
Například nedaleký pivovar ve Vratislavicích se snaží nahotinkám vyhnout. "Nám chlapům se takové věci budou vždycky líbit. Ženy otvírají cestu k mužskému srdci. Na druhou stranu se to rychle okouká a myslím, že už to je okoukané," míní asistent ředitele vratislavického pivovaru Miloš Litera.
Sedmdesátiletý nestor českého pivovarnictví František Horák, dvojnásobný zachránce svijanského pivovaru, je k rohozeckým etiketám smířlivější. "Děvčata a pivo, to k sobě docela jde. A že by to bylo neetické, to si nemyslím. Také jsem vymýšlel různé plakáty a takové věci s pěknými děvčaty," říká.