Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


EU představila auta na vodík

  16:54aktualizováno  16:54
- Do čtyř či pěti let by mohli Evropané jezdit v elektromobilech, které neznečišťují ovzduší a nevydávají žádný hluk. Několik prototypů těchto osobních vozidel i autobusů v Bruselu představila Evropská komise. Vznikly ve spolupráci velkých automobilek a EU do výzkumu od roku 1988 investovala 90 miliónů euro. Pohon obstarává baterie, na níž zatím může pětimístný osobní automobil ujet 450 a autobus 200 kilometrů. Nevýhodou těchto vozů je kromě vysoké ceny i bezpečnostní riziko.

Baterie těchto vozů obsahují hořlavý a při styku se vzduchem výbušný vodík.

Vědci z evropského společného výzkumného střediska v Ispře se domnívají, že riziko se dá omezit a že bude srovnatelné s rizikem jízdy v automobilu poháněném benzínovým motorem.

Další překážkou je nutnost vybudování infrastruktury pro "vodíkové čerpací stanice".

Velkou výhodou naopak je, že vodík lze získat z mnoha přírodních zdrojů včetně solární či větrné energie; poskytovatelé tedy budou mít velké množství možností, z jaké suroviny vodík získávat.

Cílem výrobců je dodat na trh první automobily do roku 2004 za cenu, která bude maximálně o desetinu vyšší než cena benzínových vozidel.

V prototypu je vodík umístěn v nádrži buď ve formě kapaliny o teplotě minus 250 stupňů Celsia anebo stlačený v nádobě pod tlakem 300 barů.

Laboratoře pracují na novém způsobu uložení do malých uhlíkových trubic, které budou bezpečnější a přitom umožní najet víc kilometrů.

Vodík je pumpován do článku složeného z polymerových membrán a grafitových či nerezových ocelových plátů, kde je chemickou reakcí vyráběna elektřina. Jediným odpadem je vodní pára.

Článek funguje jako jakási baterie s tím rozdílem, že energii nezadržuje.

Podle odhadů EU se celosvětově do 30 let zdvojnásobí potřeba energie i množství emisí oxidu uhličitého. Dvě třetiny z nich při tom vyrobí průmyslově vyspělé státy, kde jsou největšími znečišťovateli ovzduší právě automobily.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.