EU představila auta na vodík

- Do čtyř či pěti let by mohli Evropané jezdit v elektromobilech, které neznečišťují ovzduší a nevydávají žádný hluk. Několik prototypů těchto osobních vozidel i autobusů v Bruselu představila Evropská komise. Vznikly ve spolupráci velkých automobilek a EU do výzkumu od roku 1988 investovala 90 miliónů euro. Pohon obstarává baterie, na níž zatím může pětimístný osobní automobil ujet 450 a autobus 200 kilometrů. Nevýhodou těchto vozů je kromě vysoké ceny i bezpečnostní riziko.

Baterie těchto vozů obsahují hořlavý a při styku se vzduchem výbušný vodík.

Vědci z evropského společného výzkumného střediska v Ispře se domnívají, že riziko se dá omezit a že bude srovnatelné s rizikem jízdy v automobilu poháněném benzínovým motorem.

Další překážkou je nutnost vybudování infrastruktury pro "vodíkové čerpací stanice".

Velkou výhodou naopak je, že vodík lze získat z mnoha přírodních zdrojů včetně solární či větrné energie; poskytovatelé tedy budou mít velké množství možností, z jaké suroviny vodík získávat.

Cílem výrobců je dodat na trh první automobily do roku 2004 za cenu, která bude maximálně o desetinu vyšší než cena benzínových vozidel.

V prototypu je vodík umístěn v nádrži buď ve formě kapaliny o teplotě minus 250 stupňů Celsia anebo stlačený v nádobě pod tlakem 300 barů.

Laboratoře pracují na novém způsobu uložení do malých uhlíkových trubic, které budou bezpečnější a přitom umožní najet víc kilometrů.

Vodík je pumpován do článku složeného z polymerových membrán a grafitových či nerezových ocelových plátů, kde je chemickou reakcí vyráběna elektřina. Jediným odpadem je vodní pára.

Článek funguje jako jakási baterie s tím rozdílem, že energii nezadržuje.

Podle odhadů EU se celosvětově do 30 let zdvojnásobí potřeba energie i množství emisí oxidu uhličitého. Dvě třetiny z nich při tom vyrobí průmyslově vyspělé státy, kde jsou největšími znečišťovateli ovzduší právě automobily.


Elektromobil