Do dražby na iDNES.cz půjde deset unikátních pivních lahví Pilsner Urquell od...

Do dražby na iDNES.cz půjde deset unikátních pivních lahví Pilsner Urquell od designérky Miroslavy Kupčíkové. Výtěžek poputuje opět na konto Centra Paraple. | foto: archiv Plzeňského Prazdroje

Pivní megafúze prošla. Skupina AB InBev však musí prodat evropský byznys

  • 7
Evropská komise schválila plánované převzetí druhého největšího pivovaru na světě SABMiller jeho větším konkurentem Anheuser-Busch InBev. Podmínkou však je, že AB InBev prodá skoro všechny pivovarnické aktivity SABMilleru v Evropě, tedy zřejmě i Plzeňský Prazdroj. Vyplývá to z úterního sdělení komise.

AB InBev, který je největším výrobcem piva na světě, transakcí získá zhruba třetinový podíl na světovém trhu s pivem. Zamýšlená akvizice ale v některých zemích naráží na obavy z narušení hospodářské soutěže. Evropská komise (EK) v předběžném vyšetřování zjistila, že transakce mohla ve své původní podobě vést k vyšším cenám prakticky ve všech zemích osmadvacítky, kde SABMiller dosud působil.

„Evropané koupí každý rok pivo za zhruba 125 miliard eur, takže i relativně malý cenový nárůst by spotřebitelům mohl způsobit citelnou újmu,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž MargretheVestagerová. „Bylo tudíž velmi důležité zajistit, že převzetí SABMilleru společností ABInBev neomezí konkurenci na evropských trzích s pivem,“ dodala.

Skupina AB InBev od počátku navrhovala, že se zbaví všech aktivit kupované firmy ve Francii, Itálii, Nizozemsku a Británii, aby tak zmírnila obavy Bruselu, že v těchto zemích získá příliš silné postavení na trhu. Skupina již přijala nabídku na odkoupení těchto aktivit od japonského pivovaru Asahi.

AB InBev rovněž nabídl, že se zbaví aktivit SABMilleru v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku, aby rozptýlil další obavy komise, které se objevily v průběhu předběžného zkoumání dopadů transakce. Komise následně rozhodla, že plánované transakci dá zelenou, ovšem pouze pod podmínkou, že AB InBev všechny tyto závazky splní.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, když belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa.

Kdo získá světovou značku Pilsner Urquell?

Podle nezávislého analytika a bývalého ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého bude mít o Plzeňský Prazdroj určitě zájem nizozemský Heineken i severoamerický pivovar Molson Coors. „Ale ani jeden z nich to nemůže dostat, protože každý z nich by měl na českém trhu 65 a více procent, takže by jim transakci neschválil český antimonopolní úřad,“ sdělil Veselý.

Heineken vyrábí v České republice především pivo Krušovice, zatímco pivovaru Molson Coors patří značka Staropramen. Skupiny by se tedy podle Veselého musely rozhodnout, že prodají své pivovary na území ČR.

Jednou z možností je podle Veselého i to, že by Plzeňský Prazdroj koupily například čínské nebo japonské firmy. „Firma Asahi už zde vyrábí léta ve Staropramenu v licenci Asahi Super Dry pro Evropu, k tomu by mohlo dojít,“ dodal Veselý. Další variantou by pak byla japonská skupina Kirin. Japonci by se podle analytika k českému pivu chovali podobně jako současný vlastník SABMiller, tedy jako k „rodinnému stříbru“.

AB InBev, který vyrábí například pivo Stella Artois nebo Corona, získá plánovaným převzetím SABMilleru za víc než sto miliard dolarů (2,4 bilionu Kč) třetinový podíl na světovém trhu s pivem. Sloučený podnik bude podle Evropské komise na globální úrovni prodávat dvakrát více piva a bude mít čtyřnásobný zisk než Heineken, což je současná trojka na světovém trhu.