Chtěli byste si z Německa přivézt notebook, protože je tam levnější než v tuzemsku? Nebo z Itálie kožený kabát, protože vám jednoduše padl do oka?
Co když nebude fotoaparát (notebook, kabát) v pořádku a budu ho muset reklamovat? Přece nepojedu do Španělska (do Německa, Itálie). Tak dosud uvažovala většina z nás. Od 1. května bude všechno jinak.
Bez obav si koupíte notebook v Německu, reklamovat ho můžete v kterékoliv zemi Evropské unie, pokud tam má firma, u které jste nakupovali, prodejnu. Od 1. května budeme všichni evropskými spotřebiteli. A v Evropské unii platí, že ve všech členských státech musí být zajištěna stejná míra ochrany pro spotřebitele.
Ti by pak měli mít jistotu, že zboží, které se prodává u nich doma, si mohou pod stejným názvem, ve stejné kvalitě a za stejných podmínek koupit i v ostatních zemích unie. Proto musel tolik přetřásaný tuzemský rum změnit své pojmenování, aby si ho nikdo nemohl splést se skutečným rumem, tedy lihovinou vyrobenou z cukrové třtiny. Spotřebitelé dnes mohou - Výrobky zakoupené v zahraničí reklamovat v prodejně stejné značky v Česku
- Reklamaci na spotřební zboží uplatnit do dvou let
- Do 14 dnů vrátit zboží koupené přes internet nebo zásilkovou službu
- Do 7 dnů odstoupit od smlouvy uzavřené na předváděcí akci; u dlouhodobého pronájmu rekreačních objektů do 15 dnů
- Získat vyšší náhradu škody, kterou způsobil vadný výrobek
Všem stejná práva
"Evropská unie bere ochranu spotřebitele jako jednu ze svých priorit," říká ředitel odboru ochrany spotřebitelů ministerstva průmyslu a obchodu Josef Tržický. Většina předpisů, které dávají spotřebitelům větší práva, byla přijata již v minulých letech. Už druhým rokem máme dvouletou záruku a ještě déle platí možnost vrátit zboží objednané přes internet nebo zásilkovou službu.
Pravidla jsou v některých případech pro nás spotřebitele dokonce ještě výhodnější než v ostatních státech. Například při nakupování přes internet můžeme zboží vrátit do 14 dnů, zatímco v některých jiných zemích platí jen sedmidenní lhůta.
Bez udání důvodu
Když na předváděcí akci podlehnete psychickému tlaku školených dealerů a upíšete se ke koupi něčeho, co nechcete, není pro vás nic ztraceno jako dřív. Do týdne můžete smlouvu vypovědět. A nemusíte nic vysvětlovat.
Když si objednáte podle katalogu šaty, ale pak se vám nelíbí, můžete je vrátit. A nic nemusíte vysvětlovat. Bez udání důvodu můžete vypovědět i nevýhodnou smlouvu na pronájem rekreačního sídla, kterou jste už podepsali. Ale všechno to má jeden velký háček. Musíte přesně vědět, co, jak a kdy udělat. Zkrátka mít předpisy v malíčku a postupovat podle nich.
Stačí totiž udělat jednu malou chybu, třeba neposlat výpověď smlouvy včas, a vše je ztraceno. Jenže paragrafy spotřebitelských zákonů jsou někdy tak složité, že si je každý může vykládat jinak. Mít dobrou legislativu samo o sobě nestačí. Dokazují to letité zkušenosti s reklamacemi. Víc práv je na straně spotřebitele, ale jen těžko je prosazují.
Spotřebitelé sami sobě
Máme tedy víc práv než dříve. Nikdo si však nedělá iluze, že se od prvního květnového dne svých práv domůžeme snadněji. Dál bude platit, že nedohodneme-li se s obchodníkem, budeme se muset obrátit na soud. Lze však předpokládat, že stejně jako v evropských státech i u nás zesílí hnutí spotřebitelů. Obzvláště když čeští spotřebitelé mají v Bruselu svého člověka.
"Česká republika by měla nadále podporovat nezávislé hnutí spotřebitelů, které je schopné účinně reprezentovat a hájit zájmy spotřebitelů na vnitrostátní i mezinárodní úrovni," prohlásil nedávno komisař Pavel Telička, který bude mít ochranu spotřebitelů v náplni své práce.
Spotřebitelská sdružení mohou vystupovat v soudních sporech proti firmám, které porušují spotřebitelská práva. "Pokud se nějaká velká firma dlouhodobě dopouští protiprávního jednání ve věci ochrany spotřebitelských práv, můžeme na ni podat žalobu a žádat soud, aby jí nařídil ukončit toto jednání," říká Jana Luhanová ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.
ČTĚTE TAKÉ:
S reklamací nemusíte do ciziny