Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa chrání své filmy. Na televize jako Netflix a Amazon uvalí daň

  11:52aktualizováno  11:52
Evropští politici chtějí uvalit zvláštní daň a kvóty na soukromé streamingové televize Netflix a Amazon Prime. Opatření představí ve středu. Cílem je podpořit evropský filmový průmysl, který čelí invazi americké produkce.

Seriál IT Crowd na platformě Netflix. Videotéka nabízí i nové seriály, například Dům z karet nebo filmové klasiky. | foto: Pavel Kasík - Technet.cz

Návrh nařízení, o kterém informoval například server Politico nebo Hospodářské noviny, říká, že členské státy mohou vyžadovat po poskytovatelích audiovizuálních mediálních služeb jako je Netflix, finanční příspěvek, který bude sloužit k produkci evropských filmů. Ten by měly mít možnost firmy odvádět do národních fondů nebo přímo investovat do filmové tvorby.

Dalším citovaným opatřením je zavedení kvót, které by znamenaly, že tyto streamovací videotéky budou muset mít ve svých nabídkových katalozích minimálně dvacet procent děl z evropské produkce.

V současnosti žádné takové kvóty neplatí. Nyní podle studie Evropské komise tvoří evropské filmy 21 procent všech filmů dostupných na síti Netflix a 27 procent na streamovacích službách obecně. Hranice stanovené kvótami by tedy zřejmě poskytovatelé momentálně splnili.

Filmy už hájí Francie

„Je jasné, že stávající systém financování filmové produkce čelí rychlým změnám v produkci, distribuci i spotřebě kvůli dopadu digitálních technologií,“ uvedl eurokomisař Günther Oettinger.

Britský konzervativní europoslanec Daniel Dalton snahu odsoudil jako „digitální protekcionismus“. „Evropská komise opět nepochopila, jak digitální svět funguje. Služby pro předplatitele jako je Netflix a Amazon by měly v případě sdílení obsahu brát v úvahu jen jednu věc: na co se spotřebitelé chtějí dívat,“ citoval jej server The Fiscal Times.

Podle HN změnu pravidel prosazuje zejména Francie, která dlouhodobě bojuje s produkcí Hollywoodu. Země na jihu Evropy už daň na soukromé televizní stanice uvalila a stanovila také streamingovým službám kvóty na obsah. Podle agentury Reuters je však Francie přísnější než Brusel - z evropské dílny musí pocházet dokonce 60 procent nabídky.

Konec reklamy na tučné a sladké?

Návrhy Evropské komise jsou součástí plánů na změnu legislativy v oblasti audiovizuálních médií na evropském trhu, který se přesouvá k internetovým platformám a mobilním zařízením. Plány jsou základním pilířem připravovaného Jednotného digitálního trhu v EU, na kterém by mělo být možné nakupovat i prodávat on-line bez ohledu na hranice států.

Současně mají návrhy zavést omezení pro zobrazování reklamy pro děti na příliš slané, mastné či sladké produkty a výrobky s obsahem alkoholu. Detaily tohoto opatření ještě nejsou známy. Součástí návrhů bude i změna vysílacích časů pro reklamu.

Evropská komise odhadla, že 315 milionů Evropanů používá denně internet. Jednotný digitální trh by měl do společného rozpočtu přinést 415 miliard eur.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.