Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec spaní v kamionu? Belgie už nocleh řidičů v kabině pokutuje

  19:17aktualizováno  19:17
Boj proti levnějším řidičům kamionů z východních zemí Evropské unie začíná nabírat nový rozměr. Francie a Belgie se snaží do nové legislativy protlačit, aby řidiči v době nařízeného odpočinku už nemohli spát v kabině vozu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Problém se týká povinného týdenního odpočinku v délce 45 hodin, který musí řidiči dodržovat. V Belgii už začali dokonce řidiče pokutovat za to, že ho strávili v kabině kamionu.

„Jde o umělý a účelový výklad nařízení Evropského hospodářského společenství, naštěstí se to zatím neděje nějak systematicky. Za vším je především snaha bránit dopravcům z levnějších zemí, aby využívali výhod jednotného trhu v nákladní dopravě,“ říká zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení autodopravců Česmad Bohemia Jan Medveď.

Podle něj se Francie a Belgie snaží přesvědčit Evropskou komisi, aby do nových pravidel pro řidiče jasně stanovila zákaz odpočinku 45 hodin v kabině kamionu. Zákaz by nešel obejít ani předložením účtenek z hotelů. Francie a Belgie požadují povinný návrat řidičů a vozidel „domů“.

Zákaz sníží efektivitu přepravy, míní sdružení autodopravců

Změna pravidel by tak dopadla nejen na řidiče, kteří jezdí s vozem třeba i na několik týdnů mimo domov, ale na všechny dopravce, jejichž vozidla na základě objednávek zákazníků nebo vinou například zákazu jízdy budou muset zůstat na cestě. „Zákaz tak nutně sníží efektivitu přepravy a zvýší počet prázdných jízd kamionů,“ dodal Medveď.

Některé západoevropské země argumentují pojmem sociální dumping. Východoevropští řidiči totiž berou méně než ti zaměstnaní například ve Francii či Belgii. Volný pohyb služeb a zboží a liberalizace trhu ale umožňují, aby tito levnější dopravci často úspěšně konkurovali dražším západoevropským. Návrh našel podporu i v Německu nebo Švédsku, naopak periferní státy EU jako Španělsko, Portugalsko nebo Řecko jsou proti.

Proti jsou i čeští dopravci, ale například také české ministerstvo dopravy. „Považujeme to za zásadní boj o svobodu pohybu zboží, služeb a práce,“ řekl například ministr dopravy Dan Ťok. Problém chce řešit na lednové schůzce s představiteli zemí Visegrádské čtyřky.

Podle dopravců je návrh nesmyslný i proto, že není po Evropě tolik hotelů nebo se k nim kamiony nedá ani zajet. Kabina v kamionu navíc často nabízí větší komfort, než hotel. „Kamiony se vyrábí s postelemi proto, aby se s nimi dalo takto jezdit. Řidiči jsou zvyklí v kabině spát a chtějí tam spát, mají ji často lépe vybavenou než hotel,“ dodal mluvčí Česmadu Martin Felix.

Je to další možný problém pro tuzemské dopravce, stále jasno není například s problémem minimální mzdy v Německu. Dopravci tuto povinnost zatím vesměs odmítají dodržovat vzhledem k obrovskému nárůstu administrativy s ním spojené.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

První rok opravy dálnice D1.
Boj o osmimiliardové dokončení D1. Úřad vrátil Porr do soutěže

Antimonopolní úřad vrátil do hry o jednu z největších zakázek na českých silnicích sdružení firem vedené společností Porr. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)...  celý článek

Nový Airbus A380plus kromě jiného tvaru křídel a delšího trupu nabídne...
Airbus mění největší letadlo. Křídlo i sedačky mají vylepšit prodeje

Výrobce letadel Airbus představil nové plány, jak zachránit slabou poptávku po největších osobních letadlech na světě. Aerolinkám slibuje novou verzi letadla...  celý článek

Ilustrační foto
Další dovolenkový rozchod za stamiliony: Invii utekl Exim Tours

Největší on-line prodejce dovolených Invia přichází o dalšího velkého partnera. Odešly od ní dvě největší tuzemské cestovní kanceláře. Po CK Fischer vypověděla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.